Kleuter loopt ontwikkeling/ gedrag achter?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ebrum, 11 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Hoi Iedereen,

    ik heb hier zovaak een post geplaatst over mijn kind. Mijn excuses maar ik zit in een rot situatie.

    vanaf april 2019 is mijn dochter begonnen bij Kentalis. Nu gaan we verder met cluster 2 omdat haar taal nog niet op niveau zit. De aanmelding gaat binnenkort starten.

    Mijn dochter is qua taal wel vooruit gegaan maar qua gedrag en ontwikkeling doet ze heel erg kinderlijk. Ze huilt om alles, kan niet voor zichzelf opkomen, ze krast heel veel. Ik maak me erg zorgen. Zou het door Kentalis liggen..ze zit ook tussen kinderen die jonger zijn. Zou het daar aanliggen? ik weet echt niet wat ik moet doen.. voor ze met Kentalis begon, ontwikkelde ze zich goed. iemand ervaring of tips?
     
  2. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Hè, wat naar voor jou en je dochter dat het zo stroef loopt.

    Je schrijft dat je dochter zich goed ontwikkelde voor ze bij Kentalis terecht kwam. Daar mist denk ik een stukje informatie. Hoe is ze bij Kentalis terecht gekomen?
     
  3. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Door de logopedie. Die had testen gedaan en daaruit kwam het achterstand uit. Ze heeft een achterstand maar ze heeft bovengemiddeld iq en qua ontwikkeling zat ze goed. Nu is ze erg kinderlijk geworden..
     
  4. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Is het geen fase? Onze zoon zit op een cluster 2 school en krijg de begeleiding die hij nodig heeft. Hij loopt verder ook niet 'achter' en zit gewoon met leeftijd genoten.
     
  5. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Het probleem is dat mijn kind niet tussen leeftijdsgenoten zit. Met kindjes die nog luier dragen. Met hoeveel kinderen zit hij in de klas bij cluster 2?
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.137
    1.058
    113
    Veel huilen betekent in mijn ervaring 'niet lekker in vel' (om welke reden dan ook)
    Voor jezelf opkomen is naar mijn idee niet perse leeftijdsgebonden, maar meer karaktergebonden, er zijn kindjes van 1,5 jaar die heel goed voor zichzelf opkomen, en kinderen van 9 jaar die problemen hebben met assertiviteit.
    Veel krassen, dan bedoel je in de zin van tekenen? Want mijn dochters waren beide pas ruim 5 jaar voordat er herkenbare dingen werden getekend (kop-poters).

    Daarnaast heb ik altijd begrepen dat een spraak-taalachterstand meestal gecombineerd met wat langzamere sociaal-emotionele ontwikkeling voorkomt.
    En ik heb zelf ervaren dat een kind dat niet lekker in vel zit vaak ook jonger gedrag laat zien (toen mijn dochter van 6-7 jaar overspannen was, had ze thuis gedrag dat een 2-3 jarige peuter niet zou misstaan)

    Ik zou je zorgen bespreken met Kentalis, zij moeten ook oog hebben voor de overige ontwikkeling van je kind en kunnen hun ervaringen en ideeen met je delen. En misschien zijn er aanwijzingen dat je kind ergens mee worstelt? Zich verveelt? Of juist wordt overvraagd? Ook is goed om na te vragen of ze het herkennen?

    (en ik neem even aan dat je dochter 4 jaar is? Een klein kind dus die kinderlijk mag zijn, het kan ook goed zijn om even kritisch te kijken naar wat leeftijdsadequaat is, voor het geval je misschien stiekem te hoge verwachtingen hebt)

    Veel succes!
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het klinkt inderdaad alsof ze niet lekker in haar vel zit en bv juist onvoldoende wordt uitgedaagd - het lijkt me ook heel frustrerend voor haar als haar iq juist bovengemiddeld is en haar taalontwikkeling nog niet goed meekomt. Ze is dan slimmer dan ze misschien klinkt, en wordt bv op een lager niveau benaderd. Mijn jongste had ook een taalachterstand en kon nog niet goed alle klanken uitspreken, waardoor ze jonger klonk dan ze was. Het effect bij haar was ook dat klasgenootjes haar behandelden als een peutertje, en bv een inval-juf ook. Terwijl ze qua intelligentie ook juist (ruim) bovengemiddeld scoort. Resultaat was hier een grote clown die hele rare grapjes ging maken, gekke dansjes doen, en gewoon niet luisterde.
    Gelukkig kon zij met logopedie heel snel haar uitspraak verbeteren en is ze sociaal-emotioneel ook heel sterk; ze wordt nu hooguit nog 5 minuutjes onderschat en dan ziet bv een invaller al dat ze niet anders benaderd hoeft te worden.

    Ik zou hier zeker over in gesprek gaan op school, kijken of dit wel echt de beste plek voor haar is voor haar hele ontwikkeling. Als ze beter op haar plek zit, gaat juist die taalontwikkeling vaak ook sneller dan op een plek waar ze niet voldoende uitgedaagd wordt...
     
  8. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Een tos is in principe geen taal spraak achterstand maar een ander complexer probleem die de taal spraak achterstand soms wel veroorzaakt.

    Maar niet elk kind met een tos heeft dus een achterstand. Onze zoon heeft tos is op verschillende punten tot hoog begaafd kwa iq test. Maar heeft fonologische problemen waar door hij moeilijk verstaanbaar is. Maar dus geen taal achterstand en kwa taalbegrip scoort hij dus ook hoog.


    Een kind met een tos heeft altijd een gemiddeld of boven gemiddeld iq anders is het ook geen tos. Als een kind bvb iq technies gelijk scoort als de uitspraak is het geen TOS maar kun je niet meer van het kind verwachten en zal de aanpak van een cluster twee school niet helpen.

    @Ebrum waarom is ze nog niet op cluster 2 geplaats vooral na een vroeg behandeling loop dit normaal sneller dan als ze van regulier geplaats moeten worden. Onze zoon heeft 8 kindjes in zijn klas. En de max is 15 op 2 juffen.
     
  9. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    We hebben alles getekend en als het goed is gaan ze deze week aanmelden. Ik ga morgen even bellen of ze de aanmelding hebben ontvangen. Na de kerstvakantie kan ze beginnen zeiden ze. Ben je tevreden met cluster 2?
     
  10. Ebrum

    Ebrum Fanatiek lid

    11 mei 2013
    1.721
    853
    113
    Bedankt dames voor jullie berichten! Ik heb er heel veel aan! ❤️
     
  11. Maan14

    Maan14 Niet meer actief


    Wij zijn heel tevreden hij gaat met sprongen vooruit. En heeft het naar zijn zin. Al is hij vaak wel wat verder als zijn klasgenoten. Ze wilde toen der tijd dat hij twee jaar groep 1 zou doen zodat hij alle informatie en stof zou kunnen voor hij naar twee zou gaan. En nu in groep een is hij bezig met rekensommetjes en namen schrijven letters herkennen en woordjes hakken.

    Maar ze geven hem daar nu extra stof over.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Als ze niet tussen leeftijdsgenoten zit kan het zijn dat ze zich gaat aanpassen waardoor ze dus haar klasgenoten na gaat doen.

    (Herkenbaar , alleen onze zoon zat niet op zijn plek omdat hij voor liep maar hij ging zich juist gedragen zoals de jongste, erg frustrerend)
     

Deel Deze Pagina