Hallo Mirjam of Japke ! Ik stel de vraag maar even hier omdat ik nergens iets erover kan vinden. Dat het slijmvlies van de vagina gevoeliger is tijdens de zwangerschap, dat is me bekent. Er ontstaan wat sneller kleine "wondjes" en zo, maar dat is compleet normaal. Nou heb ik sinds mijn zwangerschap ook dat het slijmvlies in mijn neus een stuk gevoeliger is. Ik had daarvoor nog nooit van mijn leven een bloedneus gehad, maar nu is het geregeld rose als ik snuit In mijn neus zitten ook kleine korstjes. Is dat normaal ? Heeft dat met de zwangerschap te maken ? Ik moet wel zeggen dat ik in deze maanden altijd een iets gevoeligere neus heb, ivm hooikoorts, maar zoals nu heb ik dat nog nooit gehad. Daarbij komt ook nog iets anders genants ... mijn anus is ook gevoeliger dan normaal. Ik heb naar mijn idee niet echt aambeien, maar wel soms dat het een beetje bloed. Maar niet zo dat ik blaasjes voel knappen of zo, zoals dat hij aambeien is. Het zijn wel allemaal slijmvliezen, dus wellicht heeft het toch met de zwangerschap te maken. Misschien weten jullie het wel. Alvast bedankt ! Groetjes, Nikki F
hoi Nikki, ja het zijn allemaal slijmvliezen, en die zijn in de zwangerschap door de hormonen gevoeliger dan anders. Je zult eerder bloedverlies hebben, dus ook een bloedneus en aambeien. Een aambei kan ook inwendig zitten. Dit is allemaal niet erg, het hoort er gewoon bij. Mirjam
Hoi Mirjam ! Hartelijk bedankt voor je antwoord. Gelukkig heb ik geen last van vaginaal bloedverlies, maar inderdaad wel in mijn neus en de zaken die ik eerder beschreef. Daar gebruik ik Sperti zalf voor. Is dat een goede keuze ? Het helpt in ieder geval wel. Groetjes, Nikki F
Hoi Nikki, Als Sperti helpt, kan ja daar gewoon mee doorgaan. Andere zalven die wel willen helpen zijn theranalzalf, curanalzalf of hamameliszalf. Lonneke
Hoi Lonneke ! Ja, Sperti helpt best. Die andere zalven, zijn die ook gewoon verkrijgbaar bij de drogist ? En wanneer moet je toch hiervoor naar de huisarts ? Ik ben niet zo'n "dokter-loper" dus als het niet nodig is probeer ik de zaken het liefst met huis-tuin-en-keukenmiddeltjes in de hand te krijgen. (wel verantwoord natuurlijk !) Zijn er nog speciale dingen die ik kan doen om de kans op het krijgen van deze vermoedelijke aambeien te verkleinen of om te zorgen dat ze sneller weg gaan ? Groetjes en bedankt voor je antwoord ! Nikki F
hoi Nikki, curanal gaat op recept, de anderen zijn zo verkrijgbaar. Wat je nog verder nog kunt doen is proberen je ontlasting zacht te houden. Dus veel drinken en veel vezels eten. En als je aandrang voelt naar het toilet gaan en niet ophouden. Op het toilet ook rustig de tijd nemen. Mirjam
Hoi Mirjam ! Dank je wel voor je antwoord ! Ik ga er op letten en dan maar hopen dat het snel over zal gaan ! Ik heb nu gelukkig weer wat minder last ervan, hopen dat dat zo blijft ! Groetjes, Nikki F