Hey dames, Ik ben benieuwd of er hier dames zijn die ervaring hebben met een koperspiraal? Even zodat ik me er op kan voorbereiden, want over 5 weken laat ik er eentje zetten bij de gyn. Gyn was er niet echt enthousiast over, hij raadt bij een koperspiraal aan om ook condooms te gebruiken, waar we nu juist vanaf willen. Hormonale anticonceptie (waar hij wel over te spreken was) kan ik niet tegen, dus ben beperkt tot hormoonvrije anticonceptie, maar veel keuzes heb je dan niet.. Ben dus benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Hoe waren de menstruaties, je cyclus, hoe lang hebben jullie em gehad, en wel/geen zwangerschap ondanks de spiraal. En ook hoe het ging na verwijdering? Alvast bedankt!
Ik heb de multiload koperspiraal gehad na mijn dochter. Circa 8 wkn na bevalling laten plaatsen, was een fluitje van een cent. Deed geen pijn, na plaatsen een middagje menstruatiekrampen en wat bloederige afscheiding en klaar. Wel een controle echo na 4 wkn om te zien of die goed zat en toen mochten we pas zonder condooms. Mijn menstruaties waren niet heviger dan ik voor mijn dochter gewend was, wel een dagje langer (licht bloedverlies/bruine afscheiding). Nauwelijks menstruatiekrampen, zeker ook niet meer dan ik gewend was. Gewoon mijn eigen cyclus, die na stoppen van BV regelmatig 1 x maand was. Ik was erg blij met mijn spiraal, heerlijk om nergens aan te hoeven denken. Helaas na ruim 2,5 jaar ging ik plotseling overtijd en kreeg kwaaltjes en bleek tot mijn schrik onverwacht dus toch zwanger te zijn. Bij echo bleek mijn spiraal te zijn verzakt (een koperspiraal moet bovenin de baarmoeder blijven liggen, bij hormoonspiraal is de ligging niet belangrijk) en dus niet goed meer gewerkt te hebben. De zwangerschap is geeindigd in een (vroege) miskraam, waarschijnlijk omdat spiraal wel de innesteling heeft verstoord. Gyn heeft toen gezegd dat het zeldzaam is, gewoon pech, ongeveer 1-2 per 1000 vrouwen per jaar (0,1 % dus, ter vergelijk 'kans' op zwangerschap bij gewone pil is 2-3 %, zoek anders maar eens op pearl index/ betrouwbaarheid van anticonceptie) en er is geen enkele reden waarom ik niet nog een keer (dezelfde) koperspiraal kon nemen. (maar ik weet niet of ik dat tzt durf ...). Na het verwijderen werden mijn menstruaties korter en minder hevig, maar of dat nu door de miskraam of door spiraal kwam, dat durf ik niet te zeggen. Een vriendin van me heeft overigens al 10 jaar een koperspiraal en nog nooit problemen (overtijd, klachten etc) gehad.
Hoi! Hier helemaal geen fijne ervaring mee gehad... Ik kreeg echt heftige pms klachten! Maar Iedereen zal er anders op reageren! Ik heb hoogstwaarschijnlijk allergie voor t koperspiraal.. naast de pms klachten had ik ook uitslag en jeuk overal op mijn lichaam. Inzetten en uithalen verschilt ook per persoon... bij mij wat pijnlijker maar dit waarschijnlijk door gekantelde baarmoeder. Wel eenmaal eruit volgende maand zwanger! Voordeel van geen hormoon Succes!
Ik heb 2 x een multiload spiraaltje gehad. Eentje voordat ik zwanger werd van m'n eerste kind. Ik zocht toen anticonceptie voor een korte periode, waarbij ik niet eerst maanden wilde ontpillen of hormonen uit mijn lijf wilde hebben. Vandaar dat ik op dit spiraaltje kwam. Het plaatsen vond ik toen niet erg prettig en ik vloeide toen ook bijna 2 wkn en had enorme krampen in mijn buik (net of mijn lijf het eruit wilde werken). Het plaatsen schijnt pijnlijker te (kunnen) zijn als je nog nooit een kind hebt gehad. Toen het vloeien en de pijn over was, was ik er eigenlijk heel tevreden over. Na een paar maanden heb ik hem laten verwijderen. Gelijk weer mijn eigen normale cyclus terug. De menstruaties zouden veel heftiger zijn, maar heb daar zelf niet heel veel last van gehad. Na de geboorte van mijn zoontje heb ik er weer een laten plaatsen. Ditmaal door een gyn en daar heb ik echt niets van gevoeld. Ook amper tot niet gevloeid naderhand of napijn gehad. Of het komt doordat de gyn het deed (de eerste deed mijn ha) en hij misschien meer ervaring heeft, of dat het toch komt omdat ik toen al een kindje heb gehad. Inmiddels is mijn spiraaltje er al weer een tijdje uit omdat we voor een tweede gaan. Maar ik denk dat als ik ooit weer anticonceptie nodig zal hebben ik weer voor zo'n spiraaltje ga.
hier ook koperspiraalgehad de fexi T ofzoiets. helaas had ik veel hevigere menstruaties en heel lang tussentijds bloedverlies in de vorm van oud bloed.. tevens ben ik er zwanger door geworden dit liep uit in een bbz suc6 met je keuze
Misschien een wat late reactie van mijn kant. Ik heb nu 1 jaar de T-safe. Bevalt wel goed. Inbrengen was even gevoelig en had een paar uur lichte krampjes. Buikkrampen tijdens ongesteldheid had en heb ik niet. Mijn menstruaties duren wel langer (volle week) en 2 dagen bloed ik wel heftig. Ik verloor vroeger 4 a 5 dagen amper bloed en kon met normaal tampons prima uit de voeten. Nu gebruik ik deze 2 heftige dagen maxiplus, rest vd dagen maxi. Tussentijds bloedverlies heb ik niet. Ik vind het fijn dat deze spiraal 10 jaar kan blijven zitten en dat je er verder geen omkijken meer naar hebt. Binnenkort moet ik voor de jaarlijkse controle, dat is het enige. Ik heb 'm trouwens laten plaatsen bij CASA, dat zit in meerdere grote steden in NL. Ze plaatsen ze daar aan de lopende band (dus veel ervaring), wordt gedaan door vrouwen, amper wachttijd en controle (of die goed zit) met een echo. Mijn huisarts kenden de T-safe niet (en wist ook niet dat er spiraaltjes zijn die 10 jaar kunnen blijven zitten). Vandaar dat ik naar CASA gegaan ben.