Beste Ik heb pas een miskraam gehad (na 5w zwangerschap) en moest van de gyn m'n maandstonden afwachten vooraleer er terug voor te gaan. Mijn man en ik hebben een zoontje van 14 maanden en allebei 'n druk leven en we hadden na de MK besloten er 'n weekendje samen opuit te trekken. Nu gaan we 24 en 25 oktober op gastronomisch weekend. ALS 't meteen terug zou willen lukken dan kan ik dan net terug zwanger zijn. (heb op 1okt mijn regels gekregen) Nu wou ik graag weten of ik dat weekend dan beter van 't aperitief en de wijn afblijf. Ik heb absoluut geen alcoholprobleem en amuseer me ook zonder wijn, maar vind 'n paar glaasjes wel eens lekker, maar wil ook geen risico's nemen na mijn MK. (en 't gaat me niet alleen over de wijn, ook over 't eten. Weet niet wat ik ga krijgen. Stel dat er 'n carpaccio bij zit) Ik ga nog niet weten of ik al dan niet zwanger ben en ga 't sneu vinden als ik 'n heel weekend braaf overal vanaf blijf om dan 2 dagen later mijn regels te krijgen. Voor die ene keer dat we weggaan.. hoe gevaarlijk is mijn 'gedrag' voor onze baby?
hoi, tja, dta is een lastige. Eigenlijk is het antwoord duidelijk, de gezondheidsraad heeft in 2005 een advies afgegeven dat je vanaf het moment dat je zwanger wilt worden tot het moment dat je stopt met borstvoeding eigenlijk helemaal geen alcohol meer moet drinken.Wat betreft het eten, zolang je niet zwanger bent kun je alles eten, de kans dat je ziek wordt is zo ontzettend klein en er is dan inderdaad nog geen bloedcontact met de baby. Voor alcohol geldt dat anders, er kan ook zonder bloedcontact toch al invloed zijn van alcohol op de bevruchting en de ontwikkeling van het kindje. In elk geval een goed weekend gewenst, goed dat je er even lekker uitgaat! Mirjam