Last van steken wat betekent dit

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Madeliefje, Apr 22, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. hoi ik ben nu bijna 33 weken zwanger. En ik heb de laatste tijd veel last van steken in men buik en veel rugpijn die rugpijn ben ik al een beetje gewend maar ik maak me zorgen over die steken in de buik is dit wel normaal???? ik maak me er ongerust over maar ook ik doe heel veel nog in men huishouden is het mss dat ik meer rust nodig heb of kunnen dit al voorweeen zijn ik ben er echt niet gerust in

Alvast bedankt
    een heel bang Belgisch Madeliefje

2. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Madelief,

Steken in de buik. Dit kan op verschillende oorzaken duiden. Ik noem de drie oorzaken die veel voorkomen. Mocht de pijn te veel zijn, gepaard gaan met andere klachten of je bent niet gerust, dan zou ik je adviseren om te overleggen met je verloskundige, dit om eventueel andere oorzaken uit te sluiten.

Inderdaad de voorweeën. Samentrekkingen van je baarmoederspier, als voorbereiding op de bevalling. Zo lang er geen regel,aat in zit en niet te pijnlijk is, is dit normaal. Houdt dit verband met een erg druk levenspatroon, dan zou ik het iets rustiger aan doen.

Soms kunnen steken en voornamelijk onderin ook duiden op een blaasontsteking. Dit gaat buiten de zwangerschap gepaard met pijn bij het plassen maar in de zwangerschap is deze klacht minder duidelijk. Wel kan je vaker plassen, kleine beetjes, niet het gevoel goed uit te kunne plassen en soms niet lekker. Mocht je hierover twijfelen of dit herkennen, breng dan even urine bij je huisarts om dit te laten nakijken.

En rond 33 weken kan ook de groei van je baarmoeder opspelen. De baarmoeder zit vast aan banden die naar je bekken toe gaan. Deze worden schroksgewijs opgerekt en daardoor kan je steken krijgen. Ook je buikspieren verslapen om de groei mogelijk te maken en daardoor vraag je veel meer van je rugspieren. Waardoor je ook last krijgt van rugpijn.

Wat je kan doen? Een lekker warme douche, bad of kruik pakken, bij toename van pijnklachten of ongerustheid even contact opnemen met je verloskundige en je dagelijkse activiteiten iets rustiger aan doen.

Succes!
    Groetjes,
    Japke

3. hoi ik ben naar men verloskundige geweest en het waren maar groeipijnen niks om me druk over te maken dus maar toch bedankt voor je raad

4. Japke

Japke Bekend lid

Feb 1, 2006
    535
    0
    0
    verloskundige
    Hoi Madeliefje,

Gelukkig, ik had niks anders verwacht!
    Hopelijk worden de groeipijnen snel minder en kan je nog genieten van je zwangerschap voordat de "laatste loodjes" klachten gaan opspelen.

groetjes,
    Japke

Share This Page