Niet op vakantie mogen hopen ?

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door mamavoorde2x, 12 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Jij bedoelt eigenlijk de situatie dat de overheid het veilig acht, de reis dus door kan gaan maar je er zelf geen goed gevoel bij hebt?

2. GossipGirlxoxo

Ik heb mijn zus nog even gevraagt hoe of wat. Omdat zij AL HAAR KLANTEN adviseert niet te annuleren omdat dat ze uiteindelijk geld kost.

Deze tekst stuurde ze terug.

Het Ministerie van Buitenlandse zaken kan een negatief reisadvies of een kleurcode afgeven voor landen en regio’s. Deze codes geven aan welke risico’s je in een bepaald gebied loopt. Er zijn vier kleurcodes, rood (advies om niet te reizen), oranje (advies is alleen noodzakelijke reizen), geel en groen.

Bij rood en oranje zal de reisorganisatie annuleren. Zelfs als je naar een geel of groen land reist en door een rood of oranje land heen moet reizen daarvoor.

Groen: geen bijzondere veiligheidsrisico's
    In het land of gebied zijn de veiligheidsrisico's vergelijkbaar met wat u in Nederland gewend bent. Let op uzelf en uw eigendommen. Net zoals u dat in Nederland doet. Soms moet u op bepaalde zaken extra letten.

Geel: let op, veiligheidsrisico's
    Er zijn in dit land of gebied veiligheidsrisico's die afwijken van wat u in Nederland gewend bent. Bereid u daarop voor en let extra op.

Oranje: alleen noodzakelijke reizen
    Door ernstige veiligheidsrisico's in dit land of gebied kunnen voor reizigers gevaarlijke situaties ontstaan. Het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert u alleen naar dit gebied te reizen als dat echt noodzakelijk is. Vakantiereizen zijn niet noodzakelijk. Wanneer u besluit toch af te reizen, bereid u dan zeer goed voor.

Rood: niet reizen
    Door zeer ernstige veiligheidsrisico's kan voor reizigers een levensbedreigende situatie ontstaan. Daarom adviseert het ministerie van Buitenlandse Zaken om niet naar dit gebied te reizen.

3. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Dit bedoel ik ook.
    Wij hebben begin januari een reis geboekt naar Turkije via prijsvrij. We hebben nog niks betaald dit moesten we 6 weken voor vertrek doen.
    We zouden begin augustus gaan en hadden hier enorm veel zin in. We hebben een zwaar jaar gehad vorig jaar en dit was onze manier om af te sluiten.

Maar ik ga er vanuit dat de vakantie niet doorgaat en eerlijk gezegd willen mijn man en ik niet eens meer gaan. Het idee alleen al beangstigd me. Toen ik contact had opgenomen met het reisbureau zeiden ze me dat als ik nu annuleer ik 25-100% annuleringskosten moet betalen. Pffff hier baal ik enorm van!

Mijn angst is dat het reisbureau ons ‘verplicht’ om te gaan en we dus de hele reissom moeten betalen. Terwijl we allebei liever in Nederland willen blijven dit jaar.

Als iemand tips heeft graag!

4. GossipGirlxoxo

Het reisbureau kan je niet verplichten dat gaat via de touroperator. En ook die kan je niet verplichten maar als ze groen of geel geven krijg je geen voucher inderdaad. De touroperators kunnen voor augustus nog niets toezeggen omdat ze zelf niet weten hoe het er dan voor zal staan. Ik zou zeker niet annuleren helemaal niet als dat zoveel geld kost. De kans dat het door hun geannuleerd word en jij dus je bedrag volledig terug krijgt in de vorm van een voucher of geld is vele malen groter.

5. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Wi
    Wij hebben aanbetaald 240 euro en hebben voor juli 2 weken een huisje aan Gardameer met alles alleen. Maar wij twijfelen. Wachten denk ik echt tot laatste week af. Aanbetaling zijn we toch kwijt.

6. Juffie1984

Juffie1984 VIP lid

16 nov 2007
    10.986
    116
    63
    Ik denk dat het kamperen misschien wel helemaal gaat veranderen ja

7. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Oh dat viel bij ons echt reuze mee! wij zitten wel altijd net 1 a 2 weken voor de Nederlandse zomervakantie

Cindy1977 vindt dit leuk.
  8. Lill

Lill VIP lid

24 aug 2008
    10.223
    6.896
    113
    Vrouw
    Welkom bij de club ;) vanaf mn 6e gingen we elke zomer 2 weken in dezelfde stacaravan. Die ging weg en toen jarenlang in 1 en hetzelfde huisje.
    Nu geven we de traditie door. Vorig jaar ook geweest. Ameland is mn 2e thuis :)

1991Mamavanvier vindt dit leuk.
  9. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Wij zaten er vol in het seizoen, ik kreeg er bijna een paniekaanval van als ik mijn tent uit moest. Ik kon amper genieten van de omgeving en ik ben toch hartje Cannes gewend :)

10. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Dank je wel voor je reactie.
    Even voor mijn duidelijkheid, als wij niks hebben betaald en de reis wordt in juli (6 weken voor me moeten betalen) geannuleerd. Dan hoeven wij toch niet de reissom te betalen? Dan zien we gewoon van de reservering af en betalen we niks.

Of kunnen ze ons alsnog verplichten om het volledige bedrag te betalen en dan een voucher terug te krijgen ervoor? Lijkt me niet toch?

11. GossipGirlxoxo

Jawel want je bent een overeenkomst aangegaan met je boeking. Als je niets betaals kan dat kosten opleveren. Zie deze tekst van de ANVR.

Edit. Excusus als deze word geannuleerd door de reisorganisatie voor jij betaald hebt dan heb je geen betaalverplichting meer. Want je mag een voucher of geld terug claimen. In dat geval kies jij voor geld terug = niet betalen. Bekijk bijlage 647770

12. wenneke20

wenneke20 Fanatiek lid

29 okt 2006
    4.339
    141
    63
    Wij wel met eigen caravan we hebben geannuleerd kostte 20%

13. Annie82

Annie82 Fanatiek lid

27 nov 2015
    1.694
    807
    113
    NULL
    NULL
    Code oranje wordt het niet zomaar. Wij zouden dit voorjaar naar Australië gaan. Ondanks plaatselijke adviezen om niet te reizen en bepaalde gebieden waren alleen toegankelijk voor leger duurde het eeuwig voordat code oranje kwam in het betreffende gebied. Op een eiland gebeurde er vanuit buitenlandse zaken helemaal niks terwijl alles en iedereen geëvacueerd werd. Wellicht houden ze het voor Europa beter in de gaten met Corona...

14. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Dank je wel voor je duidelijke reactie en moeite om te reageren

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  15. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @sumer93 Hou er rekening mee dat de annuleringskosten hoger worden naar mate je dichter bij de vertrekdatum komt. Als je pas op het allerlaatste moment wilt annuleren, als de reisorganisatie dat niet doet, ben je niet alleen je aanbetaling kwijt, maar moet je een veel hoger percentage van de totale reissom betalen! Als je een week van tevoren wilt annuleren, ben je bijna 100% van je reissom kwijt. Als je zelf annuleert, krijg je geen voucher, maar draai je wel op voor de annuleringskosten!

16. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wij hebben bij Sunweb een vakantie naar Lefkas geboekt. Sunweb heeft nu bepaald dat het laatste deel van de reissom twee weken voor vertrek mag worden betaald in plaats van de standaard zes weken.

Dat is op zich fijn, maar wat heb je er aan? Ze hebben de annuleringskosten namelijk niet ook mee opgeschoven naar die twee weken. Als je zelf wilt annuleren, betaal je tot zes weken voor vertrek 30% (= de eerste aanbetaling), daarna lopen de percentages snel op. Als je twee weken voor vertrek zelf wilt annuleren betaal je 50-75% van de reissom.

Dat zorgt er dus voor dat je niet maar kunt afwachten tot die twee weken voor vertrek. Want stel dat er geen of pas veel later een negatief reisadvies volgt, en je wilt/moet zelf annuleren, dan kost het je ontzettend veel geld. Je zult zes weken voor vertrek dus moeten gokken:
    * Zelf annuleren en daarmee 30% (=aanbetaling) verliezen.
    * Niet annuleren, maar hopen dat de reisorganisatie dat doet, zodat je in elk geval nog een voucher krijgt.
    Maar mocht het niet door hen geannuleerd worden, dan moet je alsnog zelf annuleren (als je niet meer wilt gaan) en ben je veel meer geld kwijt. Of je moet alsnog gaan, terwijl je dat eigenlijk niet meer wilt vanwege de risico's (ik behoor tot de risicogroep).

Heel erg lastig...:(

Shay25 vindt dit leuk.
  17. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Precies waar ik mee in mijn maag zit nu...

18. GossipGirlxoxo

Op dit moment is alles tot 1 juni geannuleerd. Voor die tijd zal er duidelijkheid zijn voor de periode tot 1 juli, misschien zelfs 1 augustus. Zolang het code rood of oranje blijft zal de reisorganisatie ten allen tijde annuleren waardoor jij recht hebt op een voucher of je geld terug. Die verplaatsing van betaling is dus juist fijn! Want tegen de tijd dat je moet betalen weet je ook of het veilig is of niet. En die overstap van code rood / oranje doen ze niet na 1 week goede cijfers daar moet het echt een tijd stabiel voor zijn. Daarnaast zal onze overheid niet happig zijn op reizen zolang de zorg zo belast is. Dus zolang de maatregelen hier niet versoepelen maar op de vakantie bestemming wel zul je nog een annulering van de reisorganisatie krijgen.

Anouk2005 vindt dit leuk.
  19. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @GossipGirlxoxo Wij wonen in Friesland en hebben als eerste zomervakantie. We zouden ook nog eens meteen op 4 juli weg. Wij moeten dus uiterlijk 23 mei (6 weken van tevoren) weten of er wel of niet geannuleerd wordt door de reisorganisatie.

Is het dan nog niet bekend, dan moeten we beslissen of we op dat moment zelf gaan annuleren tegen die 30% verlies, of gokken dat de reisorganisatie alsnog gaat annuleren, zodat we een voucher krijgen. Mocht dat door hen annuleren onverhoopt niet gebeuren, dan zijn we nog veel meer geld kwijt bij zelf annuleren (meer dan die 30%) of we moeten toch nog op vakantie gaan, terwijl we dat eigenlijk niet meer willen. o_O

Jij schrijft dat alles is geannuleerd tot 1 juni. Bij Sunweb niet, hoor. Het staat tenminste niet op hun site. Zij hebben maar geannuleerd t/m 28 april. We vliegen in juli met Transavia, die vliegt niet t/m 6 mei (geloof ik, zo uit mijn hoofd). Ons huurauto-bedrijf had echter al wel alles tot 1 juni geannuleerd. Niet elk bedrijf houdt dus dezelfde datum aan.

20. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw
    Wij gaan ook in die eerste week; ik moet op 15-5 betaald hebben.. dan weten we nog niet of de reisorganisatie de reis gaat annuleren.
    Er is nu besloten vanuit de reisorganisatie om tot 13-05 te annuleren, dan is precies 1 mnd en als ze die trend doorzetten dat heb ik of zelf hogere annuleringskosten of ik moet alles betalen en ik krijg een voucher (die ik ook nog eens binnen een jaar moet gebruiken) of ik moet alles betalen en zit met een reis naar een land waar ik nu zeker niet naar toe wil (italie)

Deel Deze Pagina