Welke houding hadden jullie tijdens de bevalling? Waarom heb je voor deze houding gekozen? Hoe heb je dit ervaren en zou je het in het vervolg weer zo doen of juist anders? Ik ga voor een ziekenhuisbevalling en ging er maar vanuit daar liggend in bed te bevallen, maar probeer me nu een beetje in te lezen over alternatieven.
Liggend op mijn zij en op t einde liggend op mijn rug. Ik had hiervoor niet gekozen, dit moest van de verloskundige in het ziekenhuis. Die zei mij hoe ik moest gaan liggen. Ik kon de weeen op geen enkele manier opvangen, vreselijk, alleen zittend ging t wel redelijk maar dat mocht dus niet
Weeën opvangen deed ik zittend onder de douche.. Persen op m'n rug, wilde eigenlijk op de baarkruk, maar toen ik er op probeerde te zitten, kwam ik daar snel op terug. Veel te laag! Uiteindelijk bevallen door middel van de vacuüm, dus ik moest wel op m'n rug liggen.
Eerst liggend op mijn zij en op m'n rug bevallen. Tweede alleen maar gestaan/gelopen en bevallen op m'n knieën. Beide manieren voelden op dat moment goed.
Weeën zelf weinig bewegingsvrijheid ivm alle draden waar ik aan vast zit, dus op randje bed of zij. Bevallen zelf op mijn rug. Niet eens gedacht het anders te doen.
Ik heb de weeën vooral staand opgevangen, hangend aan het kozijn en later aan mijn man. Tijdens de uitdrijving lag ik op mijn rug in bed. Ben wel thuis bevallen dus mocht zelf kiezen hoe of wat.
Weeën aan het begin lopend, later op de zij opgevangen. Geprobeerd te douchen maar vond ik helemaal niks. Liggen was op het laatst het prettigst. Persen wou niet, ook zittend nog geprobeerd maar dat voelde niet fijn dus daarna 'gewoon' weer op de rug. Uiteindelijk met ambulance naar ziekenhuis en daar ook liggend op rug bevallen (toen niet veel keus meer ivm monitoren en vacuümpomp)
op knieen en handen / staand / wiegend / hangend over de fitnessbal / hangend over het bed / hangend over een stoel. Liggen en zitten ging echt niet! Ik had been en rugweeen.
bij de eerste poliklinische bevallig staade hangend over het bed. Met een oude vk die heel lief was maar steeds zei dat ik moest gaan liggen. 2e ingeleide bevalling liggend op mijn zij en later zittend onder de douche. Omdat de buik ctg geen weeen opving mochten die af en omdat dochter het super goed deed mocht de hoofdsensor een poosje los en mocht ik onder de douche wat de bevalling erg goed deed. MIjn advies als het kan gewoon luisteren naar het gene wat je lijf je aangeeft dat geeft jou de meeste ontspanning
In foetus houding heb ik de weeën opgevangen. Ik lag aan wat draden vast maar ze gaven mij de vrijheid om zelf een fijne houding te zoeken. Toen de persweeën kwamen hebben ze mij snel op de rug gedraaid (ik was sneller dan ze hadden gedacht ) Tijdens de uitdrijving lag ik op de rug, wat ik wel fijn vond.
Weeën opvangen: lopend en liggend op mijn zij. persen: op mijn rug. Vk vroeg nog of ik op handen en knieën kon gaan zitten tijdens persen. maar helaas kreeg ik mezelf niet overeind, gevolg een knip. Bij een volgende bevalling proberen om gelijk op handen en knieën te starten.
Bij de oudste in bad in het zkh weeen opgevangen, heeerlijk!! Maar helaas was het een gewoon ligbad en kon ik er niet in bevallen, dus met 9cm nog moeten verhuizen naar een bed. Daar kon ik door beenweeen niet echt meer bewegen, deed verschrikkelijke pijn, dus ik lag op m'n rug met benen omhoog te bevallen. Het werd een vacuumverlossing. Bij de jongste werd ik ingeleid, aan 2 infusen, ctg, een draadje op het hoofdje van de baby... Dus ik kon niets anders dan op m'n rug liggen. Wederom beenweeen waardoor ik ook niet had kunnen staat. Mijn grootste wens is bevallen in een bad, want die warmte gaf zoveel ontspanning bij de oudste!
Bij de oudste in het zkh, liggend in bed, aan allerlei snoeren, dus ik kon niet echt anders. Bij de tweede even onder de douche gestaan, verder op mijn zij in bed, omdat ik de douche niet fijn vond. De derde keer heel veel in bad, heerlijk liggend, boek bij de hand, tijdens een wee even concentreren, de wee toejuichen en zodra het over was pakte ik mijn boek er weer bij (de vk zei nog: je weet later echt niet meer wat je gelezen hebt hoor, zo tussen die weeen door, maar ik wist alles nog, nadat onze jongste geboren was ) Toen het bad niet lekker meer lag ben ik heen en weer gaan lopen, van de slaapkamer naar badkamer en weer terug. Tot 9 cm, toen op bed, op mijn zij.
Ik denk dat je dat vooraf niet kan zeggen. Ik had ik gedachten om op m'n zij te liggen. Maar ik heb een groot deel op de wc gezeten en op een skippybal en ik heb mijn man de hele bevalling op m'n rug laten duwen. De laatste 2 uur moest ik op m'n linkerzij liggen omdat onze kleine het zwaar had. Ik zou doen waar je op dat moment behoefte aan hebt Ik moest dan bijv. plassen en dan zat ik op de wc en kwam er weer een wee en dan zat ik daar eigenlijk wel prima en bleef daar maar een poosje zitten. Ik was ook ingeleid en zat vast aan allerlei bedrading en mocht ook niet douchen. Misschien is een douche wel heel fijn, wie weet ga ik dat deze keer wel ervaren.
Bij de eerste in het ziekenhuis mocht ik alleen maar op mijn rug liggen, vreselijk! De tweede is thuis geboren. Ik heb zittend op de rand van het bed de weeën opgevangen tot ik mocht persen toen ben ik op mijn rug gaan liggen. Dit beviel echt super.