Niet persen - Hypnobirthing

Discussie in 'De bevalling' gestart door Bureau, 8 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Fee90 wat jammer dat je deze ervaring hebt gehad. Ik als docent verkoop de cursus absoluut niet als pijnloos, en is ook zeker niet de insteek van de cursus. Tuurlijk krijg ik ervaringen terug van vrouwen die echt geen pijn hebben gehad (zeker icm een badbevalling.)
    Zelf ben ik heel nuchter en krijg ook deze reacties vaak terug, ze zijn erg blij met iemand als ik en ik benadruk vaak genoeg dat het altijd anders kan lopen!

Hier voornamelijk goede reacties (heb nu ongeveer 30 stellen de cursus gegeven) 2 daarvan hebben uiteindelijk pijnstilling gekregen. Zij hadden er geen spijt van ze accepteerde dat hun lichaam of hun baby wat extra hulp nodig had en dat dat ook niet verkeerd is.
    Vaak komen de stellen met angst binnen en de partners hebben er eigenlijk allemaal geen zin in dat zweverige gedoe. De laatste cursus gaan ze vol vertrouwen en plezier de deur uit (inclusief partner.) Marie Mongan is helemaal overtuigd van deze manier en op deze manier schrijft ze ook haar boeken vindt ik. Dit is heel positief natuurlijk maar kan inderdaad te hoge verwachtigen scheppen die uiteindelijk voor evenetuele teleurstellingen zorgen.
    Het ALLERBELANGRIJKSTE altijd blijven ademhalen, geef je baarmoeder de ruimte waar ze om vraagt.
    In theorie doen je baby en je lichaam het zelf , je zou dus niet hoeven te persen. Maar persgolvingen zijn heel nuttig voor jou als vrouw omdat je voelt waar je kindje eruit moet, dan ga je die ademhaling gebruiken. Maar ik benadruk altijd, voel jij dat je moet persen, dan moet je persen. Zet je moeder radar aan jij weet in jou onderbewustzijn precies wat je moet doen. Je lichaam doet het, je moet je hoofd alleen uitschakelen.
    Nog een belangrijke is niet op je rug bevallen, dit is de meest onnatuurlijke houding voor jou en je baby. Wissel zovaak mogelijk van houding en zoek ontspanning door een douche of een bad te nemen. Maak een playlist met muziek en gebruik geurkaarsen met de geur die jij lekker vindt.
    Hopelijk heb je hier wat aan :)

2. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    geen ervaring met hypnobirthing maar bij de jongste wel ervaren dat je lijf het wel over kan nemen als je het zelf niet doet.
    de vk zei op een gegeven moment dat ik moest stoppen met persen omdat de navelstreng om de nek bleek te zitten maar daar had ik geen controle over.
    mijn lijf deed het laatste stukje zelf..
    was op zich wel een mooie ervaring dat je stopt met perse maar je lichaam daar niet naar luistert..

3. Meisje93

Meisje93 VIP lid

21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Geen ervaring hiermee.
    Maar als ik niet had geperst. Was ze er ook niet uitgekomen.
    Had geen sterke persweeën. Oftewel voelde niets eens dat ik persweeën had. Ook geen persdrang of wat dan ook.

4. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Hier ook de cursus gevolgd. Ik heb tijdens de persfase ongeveer een uur geprobeerd de hypnobirthingtechniek toe te passen, maar het vorderde niet helaas. De vk wilde dan dus ook dat ik op een gegeven moment wel echt mee ging persen. Dit wilde ik eigenlijk niet, maar toch gedaan. Vanaf dat moment ging het wel beter en vorderde het wel. Ook toen heb ik er nog 1,5 uur over gedaan hoor, maar ik merkte wel dat ik het 'klassieke' persen echt nodig had...
    Verder ben ik (helaas) heeeel veel dingen vergeten te doen tijdens de bevalling. Ik was totaal niet met de hypnobirthing bezig en dat vind ik achteraf wel jammer. Nu ben ik benieuwd of ik nog dingen had kunnen toepassen om het makkelijker te maken, maar echt, je lichaam neemt het gewoon over tijdens de bevalling....
    Wel heb ik echt bewust proberen te letten op mijn ademhaling en te "ontspannen", maar helaas lukte dit niet echt goed (niet zoals ik zou willen;)). Ik heb vooral wat aan de cursus gehad als ik kijk naar de spanning die ik vóór de bevalling had. Ik ging daardoor wel ontspannen en met vertrouwen de bevalling in.

5. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Wat leuk dat je de cursus geeft Tweekids! Bedankt voor de informatie :)

ZaZam: inderdaad, fijn dat je van te voren in ieder geval ontspannen bent geweest! Ik ging de vorige bevalling heel ontspannen in en ik heb de ontspanning zo veel mogelijk vast proberen te houden en dat ging best goed! Maar ik zag tegen deze bevalling toch wat meer op, maar nu sta ik er weer helemaal zen in en mag het van mij beginnen :) Ik kijk er somehow zelfs wat naar uit! Ik wil nu vooral proberen ook contact te maken met de baby, de vorige keer heb ik dat volgens mij niet gedaan (ook echt geen besef dat er daadwerkelijk een baby in m'n buik zat :p) en ik zat aan allemaal toeters en bellen door de inleiding dus ik kon niet m'n handen bijv. makkelijk op m'n buik leggen. Ik denk dat ik dat nu wel anders ga doen!

6. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wat goed dat je er niet tegenop ziet. Ik denk dat dat al een goed begin is. Verder vond ik het inderdaad ook wel mooi hoe ze benadrukken dat het een weg is die je samen met je baby aflegt. Hopelijk kan je de ontspanning die je nu hebt goed vasthouden en er een bevalling van maken waar je positief op terugkijkt. Nog een tip: probeer je vriend goed te instrueren wat hij wel/niet moet doen/proberen tijdens de bevalling. Mijn vriend was op dat moment ook weer alles vergeten en achteraf had ik toch gehoopt dat hij tijdens de bevalling misschien nog wat dingen van de cursus had geprobeerd (zoals die affirmaties).
    Ik heb trouwens bijna de volledige bevalling in een bevalbad gezeten. Dat was ook erg fijn en gaf me meer de ruimte om te ontspannen.

7. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    M'n man was super de vorige bevalling, had aan een half woord of half gebaar genoeg. Volgens de gyn was hij de helft van mijn "pijnbestrijding" (ben bevallen zonder medische pijnbestrijding). We hebben de vorige keer de cursus Samen Bevallen gedaan en zijn geheugen is vaak beter dan dat van mij :p

8. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ohh ik wou niet afgeven op mijn vriend hoor haha, hij heeft het ook fantastisch gedaan en was heel lief en zorgzaam. Hij vergat alleen de hypnobirthing in het hele verhaal haha;) ik kon de hele bevalling niet echt praten van de pijn dus kon ook niet vragen of hij wat technieken wilde uitproberen (al was ik het dus zelf ook vergeten). Fijn dat je vriend in ieder geval een goed geheugen heeft! Scheelt misschien ook wel dat hij al een bevalling mee heeft gemaakt. Veel succes!

9. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Oh zo bedoel ik het ook niet hoor ZaZaM! Fijn dat hij bij jou ook een goede steun was! Ik denk dat ontspanning en goed doorademen het állerbelangrijkste is en als je vriend je daarbij helpt, dat je al heel veel steun hebt :)

10. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik heb tijdens mijn beide zwangerschap het boek gelezen. Bij de eerste bevalling zei de vk op een gegeven moment dat ik 'mocht kijken of ik mee kon persen' en vervolgens instrueerde ze hoe vaak ik moest persen op een pers wee. Ik heb dat als heel onnatuurlijk ervaren. Bij de tweede heb ik aangeven dat ik daar echt geen begeleiding in wilde, mijn lichaam perst vanzelf en ik volg daar in. Ik heb ervaren dat je echt niet hoeft te persen, in de zin van 'hap lucht en kin op de borst' je kunt gewoon blijven ademhalen, je lijf doet het werk. Dat is echt héél mooi!
    Het is ook 'normaal' voor vk's , dat ze proberen te zorgen dat het kindje in 1 wee wordt geboren, dus het hoofdje en dan meteen nog een keer persen voor de rest. Dat stoorde mij ook heel erg de eerste keer dat ik moest luisteren naar wat de vk zei, terwijl mijn lichaam best wist hoe het moest.

De tweede keer werd gewoon het hoofdje geboren en pas een wee later het lijfje en dat is prima! Het is vooral heel fijn als je een vk hebt die zich niet bemoeit met het persen, zodat je je instinct kan volgen.

Deel Deze Pagina