Is het nu bijna voorbij?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Tara84, Aug 20, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik voed mijn zoontje (bijna een jaar) nog 3-4 keer per dag. Nu had ik al een tijdje niet gekolfd, maar wilde net kolven omdat ik vanavond wegga en ik kolfde met moeite 50 ml.... Ik had 3,5 uur niet gevoed, dus ik vond het wel erg weinig. Zou het bijna gedaan zijn met het voeden? Volgens mij is het nu nog meer geborgenheid en troost dan echt voeding. Zal ik een flesje koemelk bij gaan geven? Kunstvoeding weigert hij, gewone koemelk heb ik nog niet geprobeerd.
    Ik zou het op zich prima vinden als het voeden bijna klaar is (zal wel even een emotioneel momentje worden, maar ben al super trots dat ik zo lang heb kunnen voeden). Maar ik vraag me af hoe ik hem dan 's nachts getroost krijg, want dat is soms de enige manier om hem tot rust te brengen. Misschien toch gewoon nog even lekker laten tutten als hij wil en een flesje koemelk proberen voor de zuivel?

2. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Ik kolf ook vaak nog maar tussen de 60 en 100 cc voeding, maar blijkbaar is dat gewoon genoeg voor hem. Zoieso halen ze altijd meer uit je borst dan je kan kolven he!
    Het wil alleen volgens mij niet zeggen dat het al bijna stopt hoor! Je zou wel een bekertje gewone melk kunnen gaan geven, maar dan begin je zelf met afbouwen van de bv en dat hoeft in principe dus nog niet. De keuze is gewoon geheel aan jou zelf wat je er mee doet.

3. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    dank je. Ik vond het zelf ineens zo weinig, een paar weken geleden kolfde ik nog 150-180, dus het loopt dan wel hard terug. Maar hij heeft natuurlijk ook minder nodig. De 50 ml die ik nu heb gekolfd is uit twee borsten, terwijl mijn zoontje overdag zelfs maar uit een borst drinkt, dus dan zijn het echt maar een paar slokjes.

4. Akira1978

Akira1978 Actief lid

Mar 3, 2013
    109
    15
    18
    Female
    Dat hoeft niet he! Ik heb gisteren ook maar 30 cc per kolfbeurt eruit gekregen. Gisteravond heb ik een leidster van LLL gebeld. Zij vertelde mij dat een baby veel meer melk uit je borst kan krijgen dan een kolf. Ook dat je productie nu niet zomaar meer terugloopt. Als je je kindje aanlegt dan wordt er melk gemaakt. In het begin wordt de melk nog vooral door hormonen geregeld, nu wordt er melk gemaakt als deze wordt gevraagd. Ik kan ook een hele dag weg zijn en geen stuwing hebben. Dit is heel normaal zei ze. Ik hoefde in ieder geen opvolgmelk te geven. Mijn zoontje drinkt ongeveer nog 6 a 7 keer per etmaal. Dit is meer dan genoeg voor mijn zoontje om in zijn melkbehoefte te kunnen voldoen (minder voedingen overigens ook). Mijn zoontje groeit goed, is tevreden en zijn plasluiers zijn ook goed. Als dit bij jou ook zo is, laat het kolven dan los! KV is zwaar bewerkt en je zoontje is al bijna een jaar dus kun je de melk die je wel kolft aanlengen met koemelk. De leidster vertelde ook dat uit recent onderzoek is gebleken dat je koemelk (of andere allergenen) het beste heel langzaam kunt introduceren in combinatie met bv.

Succes!

5. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    thnx, ok dan ga ik gewoon nog een tijdje zo door. Het enige lastige vind ik dat ik geen voorraad meer heb in de diepvries en nu dus ook weinig kan kolven, dus een avondje of nacht weg is dan lastig, want mijn zoontje wil 's avonds echt nog drinken en soms 's nachts ook. Dan zou het wel fijn zijn als hij ook tevreden is met een flesje koemelk. Misschien toch langzaamaan eens wat proberen.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    Ik heb het kolven en de opbrengst ook een tijd geleden los gelaten..de opbrengst werd minder en minder. Maar zoon bleef toch altijd lekker drinken!
    Laatst was ik voor mijn werk 5 dagen weg, toch voor de zekerheid de kolf mee. Nou, er komt dus gewoon bijna niets meer uit (10cc?)
    Gisteren was zoon even afgeleid tijdens het drinken (hij drinkt alleen nog s'vonds 1x) en zag ik dat mijn tepelhoedje vol melk zat (ja, hij is al 2 maar snapt er zonder dat ding helemaal niets van hihi). Kortom, laat het kolfresultaat voor wat het is.
    Je kindje haalt veel meer uit je borsten! Als zoon drinkt hoor ik hem keurig slikken. En wat hierboven ook al geschreven is, het principe van de aanmaak van melk veranderd op een gegeven moment. Waar voorheen het om ging dat je borsten leeg moesten zijn om weer te vullen, maken ze nu melk aan op het moment dat je kindje drinkt. Echt bijzonder hoor! Ik ben dus regelmatig een paar dagen weg voor mijn werk, en als ik terugkom drinkt zoon vrolijk verder :)

7. Akira1978

Akira1978 Actief lid

Mar 3, 2013
    109
    15
    18
    Female
    Ik zie net dat je zoontje over 2 weken al 1 jaar wordt! Je bent er bijna dus. Wat je kunt doen is de voorraad die je nog hebt, mengen met koemelk. Je zou bijvoorbeeld volgende week kunnen beginnen met het geven van een flesje met 3 delen moedermelk en 1 deel koemelk. Dan even kijken hoe hij reageert. Als je voorraad het toelaat zou je dit 3 dagen (de dagen dat jij afwezig bent) kunnen doen en dan een flesje geven met 2 delen moedermelk en 2 delen koemelk. Dan kun je zo verder gaan totdat je alleen koemelk hebt. Ik neem aan dat het alleen gaat om de dagen en avonden dat jij afwezig bent. Als jij er bent is het een beetje zonde van de voorraad uiteraard. Dan kun je gewoon live voeden.

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem; alleen mijn zoontje is nu ruim 9 1/2 maand en moet nog even. Hij krijgt op het kdv nog 1x pap van moedermelk, maar mijn kolfopbrengst is zo weinig dat ik hem geen pap meer kan geven tot zijn eerst jaar van moedermelk. Ik heb een beetje voorraad nog maar die is wel op met 2 weken denk ik. Naja, als ik thuis ben kan hij genoeg drinken gelukkig. Wel lastig he die laatste paar maanden; koemelk mag nog niet, je kolft te weinig en kv wil je liever ook niet (als ik voor mezelf spreek). Het is even puzzelen. Wil jij na het eerste doorgaan met voeden? Ik op zich wel, maar vind het wel fijn dat de druk er dan af is.

Groetjes

8. BAS1759

BAS1759 Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    2,629
    0
    0
    GTB
    Limburg
    Ik geef gecombineerd als ik werk krijgt mijn dochtertje wel kv uit een flesje, maar wat het beste werkt is als dat iemand anders kan geven dan jij. Ook al zou je thuis zijn laat het je man doen en zorg dat je zelf even uit de buurt bent. Succes hoop dat je er wat aan hebt.
    Soms kan het ook helpn als je e zelf doet zodat zodat hij erin vertrouwt dat het goed is. Het blijftuitprberen en zoeken. Gelukkg ebben een van mijn knderen hierover moeilijk edaan.
    Xx joyce

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Helaas ben ik helemaal door mijn voorraad heen, nu nog de laatste 50 ml:( . Ik wil wel graag door voeden, maar die afhankelijkheid begint me nu een beetje op te breken. Ik wil graag dat hij ook een nachtje zonder mij kan zodat ik ook eens naar vrienden kan die verder weg wonen of een avondje kan gaan stappen. Dus dan zou het wel heel fijn zijn als hij ook tevreden is met een flesje koemelk.

10. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Ik wist niet dat de manier van aanmaken veranderde, goed om te weten. Ok, dan laat ik het kolven los, wel jammer dat ik dan dus geen voorraadje meer kan opbouwen.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je borsten zijn niet meer gewend aan kolven en laten daardoor minder melk los. Je kind haalt er echt nog voldoende uit hoor! Als je liever toch een voorraadje wilt, kolf dan gewoon een paar keer een uurtje na de eerste ochtendvoeding. Als het voor vanavond is, gewoon zometeen weer een keertje kolven, krijg je er vast nog 50cc bij!

12. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Goed om te horen! Nee, het is niet voor vanavond, maar ik word zo onrustig van het gevoel dat ik niks meer in de vriezer heb. Dus ik ga toch maar weer wat vaker tussendoor kolven.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    En alles wat je er uit krijgt is mooi meegenomen! :)

Share This Page