mijn dochter gaat al bijna en jaar naar de peuterspeelzal. ze praat nooit. Ze heeft 2 x "per ongeluk" er een woordje uitgefloept en toen schrok ze ervan. Ze praat we tegen bekenden. als ik haar op ga halen zegt ze wel iets tegen mij, maar de rest niet. iemand ervaring, kan ik hier iets mee? De leidsters zeggen "het komt wel, is een fase" maar eerlijk gezegd geloof ik er niet in oh en thuis vertelt de ze hele dag door
hahah er is een lief meisje bij mijn zoons psz die praat ook nooit. heel slim meisje!leidsters vinden het helemaal niet raar of problematisch. de moeder ook niet en mijn zoontje ook niet.ze spelen wel samen zonder problemen.
Hier ken ik ook zo'n meisje. Die praat tegen haar ouders en tegen mensen die ze echt oed kent. Maar verder? Nee dus. Zij gaan haar binnenkort laten onderzoeken, want er schijnt wel een bepaald 'syndroom' te zijn wat dit zou kunnen zijn.
Het is niet te zeggen of er sprake is van gewone verlegenheid of van iets anders. Dat 'iets anders' zou dan selectief mutisme kunnen zijn. Google er eens op, of je daar dingen in herkent. De vraag is natuurlijk of dit een fase is die vanzelf over gaat of dat er meer aan de hand is. Ik denk dat beide kan. Maar omdat het nu toch al wat langer duurt en er (blijkbaar) nog geen enkele vooruitgang te zien is, zou ik toch niet alleen maar blijven hopen dat het nog spontaan verbeterd, maar toch ook eens gaan kijken naar andere mogelijkheden.
Als het al een heel jaar duurt zou ik me wel zorgen gaan maken en duurt het wel lang voor een "fase". Stel ze gaat dadelijk naar de basisschool en praat nog niet in de klas, wat dan? Leg het eens voor een de huisarts of consultatiebureau.
Mijn dochter is ook behoorlijk verlegen maar nu ze een paar maanden naar de psz gaat praat ze ook daar gewoon, met de kindjes en met de leidsters. Ik zou me, als het zo lang duurt en er geen verbetering in zit, wel zorgen gaan maken ja.
Drie maanden voor mijn middelste naar de basisschool ging begon ze te praten nou zit ze op school en praat weer niet.
Mijn dochter praat nog niet voluit, maar wel veel woordjes en thuis krijg ik haar niet stil. Maar in de creche praat we nooit heb ik van de juffen gehoord.
Onze dochter praat pas sinds 2 weken af en toe op het KDV. Ze kletst ons thuis de oren van het hoofd, al een hele tijd. Tot voor kort heeft ze nooit wat gezegd dus op het KDV en ze gaat er al vanaf het begin naar toe. Gewend was ze dus al lang. Geen idee waarom niet. Ze wordt over een paar weken 2 jaar. Is jouw dochter naar het KDV gegaan voor de PSZ? Het kan dus best een tijdje duren. Komt vast goed .
een heel jaar is niet zomaar een 'tijdje' vind ik 12 maanden aan 1 stuk geen woord zeggen is toch wel erg frapant en kan een keer observeren/navragen door een prof geen kwaad. @ TS: vaak heb je op een kdv/psz toch een team die eens in de zoveel tijd kindjes komt observeren waar leidsters hun vraagtekens bij hebben over de ontwikkeling of andere zaken die opvallen? Ik weet dat dat hier in de regio wel gebeurd in overleg met de ouders natuurlijk, en dat dit dan besproken word en er advies word gegeven, bijv advies logopedie of audiologisch centrum, of andere zaken
Oe vaak gaat ze naar de psz? Hier is in principe standaard 2x per week maar in de groep van mijn zoontje gaat bijna iedereen 4x en er zit 1 kindje bij dat te gelijk met hem begonnen is maar dus ook nooit,praatte, terwijl als ik hun op straat tegen kom hij volop praat. End november is hij begonnen met ook 4x per week te gaan en het is net alsof hij nu beter in het ritme komt tegenwoordig zegt hij soms wat en hij doet meer met de groep mee, het zal nooit haantje de voorste worden of de enthousiaste uit de groep maar hij zit nu duidelijker fijner op de psz. Dus misschien eens met de juffen om tafel of er opties zijn waardoor ze beter komt te zitten en eens vragen of de pedagoog al eens naar haar gekeken heeft
Klopt Daantje, ben ik met je eens hoor. Ze heeft bij ons dus ook een jaar niets gezegd. Maar omdat ze thuis wel praat en goed ook en ze zich daarnaast prima red op het KDV heb ik me geen zorgen gemaakt. Ik wil TS haar situatie ook niet bagatelliseren, het zou kunnen dat er bij haar meer speelt, maar ik wilde mijn ervaring delen. Dat het dus goed kan komen .
Maar hoe redt een peuter dat een jaaar geen woord zegt op kdv zich dan prima? Het lijkt me juist enorm lastig, zowel voor het kind als voor de leidsters (ze vertelt dus niet of ze iets wel of niet wil, wat ze op brood wil, wat er is gebeurd als ze huilt, of ze dorst heeft enz). Ik zou toch alles proberen om te kijken WAAROM het kind niet praat, terwijl het een hele groep kinderen om zich heen ziet die wel praten/ zingen enz. Daar moet toch een reden voor zijn? (ook al is het verlegenheid, daar is wat aan te doen)
Onze dochter zei ook nooit een woord tegen de leidsters op de PSZ en ook tegen andere volwassenen sprak ze niet. Dit lag niet aan haar taalontwikkeling want die was en is prima. Tegen ons, haar ouders, en tegen andere kinderen sprak ze wel. Vaak zeiden anderen tegen mij dat het wel vanzelf over zou gaan en dat het gewoon verlegenheid was. Ik vond dit toch wel opvallend gedrag en wij hebben dus ook hulp gezocht. Wij maakten ons vooral zorgen over hoe zij zich zou gaan ontwikkelen op de basisschool. Op de PSZ of KDV kom je nog wel weg met niet spreken maar op school is dat toch wel heel lastig. Na een aantal sessies bij de orthopedagoog werd het vermoeden van selectief mutisme uitgesproken. Deze diagnose is een paar maanden geleden ook officieel gesteld. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en krijgt onze dochter therapie. Het gaat nu gelukkig de goede kant op en laatst vertelde de juf dat ze voor het eerst iets tegen haar had gezegd. Selectief mutisme is een serieuze angststoornis die behandeld moet en kan worden. Als je vermoedt dat er bij je dochter meer aan de hand is dan zou ik zeker hulp gaan zoeken.
idd.. vriendjes maken (sociale contacten), taal, spelen, etc heb je allemaal taal voor nodig en lijkt me dat als je een jaar lang niet praat je wel op 1 of meerdere gebieden tekort komt/gaat komen
Tot ze 17 maanden was daarna ben ik gestopt met werken (verlof jongste) en is ze een half jaar niet geweest. Ook als we bij vrienden zijn speelt en zegt ze niets tegen anderen. samen spelen komt nog maar niets zeggen. Ik zie duidelijk verschil met mijn zoon van 16 maanden die het wel doet
ik woon in een dorpje en er is PSZ 2 ochtenden van half 9 tot half 12. er is een optie om vanaf 3 jaar een 3de dagdeel te gaan mits er genoeg aanmeldingen zijn.
bedankt en ja maak me er wel zorgen om. ik ga het zeker uitzoeken. is ook bekend waarom ze dat hebben en waar ze angstig voor zijn?