niet praten op peuterspeelzaal

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Dorianne, 17 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    ga ik zeker doen, ben het ook met je eens dat er iets aan te doen is maar wat he. na een jaar vindt ik als moeder dat ik opties open moet houden. beter nu dan te laat

Bedankt allemaal voor jullie reactie, kan er zeker iets mee.

2. adi

adi Niet meer actief

Ik snap dat het enorm lastig is, vooral als je niet weet waarom je kind niet praat bij anderen.

Als het alleen verlegenheid is, lijkt het me een ernstige mate van verlegenheid en kun je werken aan haar zelfvertrouwen.
    Ook de tips van mama's met ervaring vond ik heel goed klinken.

Succes!

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Anders kijken voor een VVE indicatie waardoor ze 4 dagdelen kan/mag gaan? En sowieso even met de leidsters overleggen of er geen mogelijkheid is tot observatie wat ze vaker doen bij kindjes waar twijfel over bestaat

Veel succes!

4. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Er is geen specifieke oorzaak aan te wijzen voor selectief mutisme. Het komt in ieder geval niet door een trauma. Uit onderzoek is gebleken dat kinderen met selectief mutisme vaak een aantal van de volgende kenmerken heeft:
    - twee talige opvoeding
    - komt vaker voor bij meisjes dan bij jongens
    - vaak was één van de ouders als kind erg verlegen.

Het wil echter niet zeggen dat kinderen die voldoen aan de bovenstaande kenmerken altijd de stoornis selectief mutisme hebben.

De laatste tijd komt er, gelukkig, steeds meer aandacht en begrip voor kinderen met deze stoornis en is er een landelijk behandelprotocol opgesteld.

5. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Mijn zoon heeft ook niet gepraat op de PSZ. Het heeft ongeveer een half jaar geduurd voordat hij ging praten. De juffen vroegen aan mij óf hij wel kon praten. Thuis kletste hij aan één stuk door en nog steeds. In een groep vindt hij het wel spannend om iets te zeggen. Hij is onzeker in een grote groep. En ook verlegen, het eerste kwartier, daarna komt hij wel los.
    Morgen gaat hij voor het eerst naar school, ben benieuwd hoe het daar gaat.

6. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hier nog een interessant stukje over selectief mutisme

Deel Deze Pagina