Hallo lieve dames, Ik heb een vraagje.. Ik woon in het zuiden van europa en ik moet over een kleine twee weken naar Nederland. Ben nu bijna 9 weken zwanger, dus dan 10,5-11 weken. Nu kan ik heel goedkoop een ticket vinden voor echt 40 voor de heenreis. Probleem is alleen dat ik mega vliegangst heb. De vlucht duurt 1 uur en 40 minuten. Dus min het taxien opstijgen landen net een uurtje echt in de lucht. Ik maak me zorgen over de stress die ik heb tijdens deze vlucht en of dat schadelijk is voor mn kindje. Even voor de duidelijkheid ik heb echt paniekaanvallen dan. Nu heb ik wel vaker paniekaanvallen maar in het vliegtuig vind ik het altijd erger omdat ik geen controle erover kan krijgen. De andere optie is om met de trein te gaan. Dit kost ongeveer 160-180 en duurt incl overstappen zo'n 17 uur. Het gaat alleen om de heenreis, de terugreis ga ik met de auto want iemand die ik ken gaat deze kant weer op met de auto. Mn vriend wil zelf absoluut vliegen omdat hij niet heel lang weg kan blijven ivm werk en het dan 'zonde' vindt om een hele dag in de trein te zitten. Mijn vraag is nu eigenlijk 'wat zouden jullie doen?' Ik wil geen risico lopen dat het slecht is voor mn kindje, dan maakt de reisduur en het geld me echt niet uit. Maar aan de andere kant, als een paar uurtjes stress al zoveel uitmaakt is geen enkele zwangerschap stressvrij toch? Ik zit echt enorm in dubio..
Vliegen kan geen kwaad. Stress soms wel maar 1.5 uur lijkt me niet zon probleem hoor. Dit in combinatie met de kosten, de duur van het reizen zou ik zelf dus daarom zeker voor het vliegen kiezen.. Probeer er eens rustig over na te denken waar je precies bang voor bent. Het percentage ongelukken is op de grond veel hoger dan in de lucht hoor! Misschien kun je in overleg met je HA iets krijgen waar je rustiger van wordt, maar wat niet schadelijk is voor de baby. Iets homeopatisch misschien. Sterkte in ieder geval met je keuze
He Key! Wat een vervelende situatie! Ik kan me voorstellen dat je in dubio zit! Ik zelf zou zeggen, ga met het vliegtuig! Tis maar een uurtje, zoek afleiding door een boek te lezen...Maar goed ik heb ook geen vliegangst/paniekaanvallen.. Ik denk zelf dat even stress niet veel invloed heeft op je kindje..Maar dat is mijn mening! Iedereen ervaart in de zwangerschap wel eens stress! En het is alleen de heenreis! want de terug reis zit je gewoon in de auto! Als je eenmaal in Nederland aan bent gekomen dan valt de stress ook weer van je af... Dus mijn mening zou zijn, ga lekker met het vliegtuig! Maar als jij vooraf al weet dat je paniekaanvallen krijgt...En dit niet wilt! Dan denk ik toch dat je je gevoel moet volgen! ...... Succes!
Ik heb voordat ik zwanger werd een paar keer oxazepam gebruikt en daar kwam de paniek dwars doorheen iets homeppatisch zou wel fijn zijn maar of het werkt betwijfel ik. Het is niet zozeer dat ik bang ben om neer te storten ofzo, ik vind gewoon het gevoel zo verschrikkelijk. Hetzelfde met achtbanen, blegh.. Ik raak gewoon in paniek als ik niet 'op de grond' ben en dingen niet zelf in de hand heb. Kijk op zo'n korte vlucht is het normaal wel te overzien. Pilletje erin en doorbijten maar, inderdaad ook vanwege de lage kosten en korte reisduur. Maar nu gaat het niet meer alleen om mij.. Vandaar de twijfels
Dankjewel exciting! Zo denk ik er eigenlijk ook wel over.. Iedereen heeft tijdens de zwangerschap wel eens stress.. Als het een 11 uur durende vlucht zou zijn is het anders denk ik. Maarja ik vergeef het mezelf niet als er iets misgaat!
Indd, dan zou het een ander verhaal worden! Maar ik voel dat je erg aan het twijfelen bent... Als je bang bent dat er iets met je kindje gebeurd (waarvan ik dan weer denk, dan zat het ook niet goed, want ik geloof niet dat het door een uur stress niet meer goed kan gaan met je kindje) dan moet je gewoon niet gaan vliegen! En ik zou dan toch ook met je aanstaande man overleggen zodat hij ook met jou mee gaat in de trein.. wel zo gezellig toch? hmm.. Moeilijk! ik snap je gevoel wel hoor! Je wilt alles doen voor je kindje! Maar echt, k denk dat een vliegreis van een uur wel kan hoor! Heb je wel eens valdisper geprobeerd? Ook iets homeopatisch! Paar dagen van de voren al mee beginnen.. Heeft mij erg geholpen in de 4e klas met de examens...
Ik zou ook gaan vliegen ik weet niet hoe jij je voelt maar ik was behoorlijk ziek met 10 à 11 weken en dan 17 uur trein nee dank je. Succes
Ik zou hem laten vliegen en zelf lekker met de trein gaan eigenlijk! Het is voor jou toch ook geen lol aan om ruim 1.5 uur compleet in de stress te zitten? En dan laat ik je kindje nog buiten beschouwing
het ligt er echt aan hoe je zelf met je stress om kunt gaan. Wordt je echt helemaal hysterisch en wordt het van kwaad tot erger... Dan zou ik toch voor de trein gaan. Wanneer je jezelf en stress nog redelijk onder controle kunt houden, kun je ervoor kiezen toch met het vliegtuig te gaan. Ik weet dat stress niet gezond is voor je kindje , maar voor 1,5 uur denk ik dat het niet direct schadelijk is. Als je bedenkt dat ik de laatste 3 maanden continue in de stress heb gezeten tijdens mijn eerste zwangerschap.. Maar ik ben wel iemand die zegt: volg je intuitie luister naar jezelf ! sterkte en succes
Ik zou met de trein gaan. Het kindje is nu nog zo klein en kwetsbaar en is zich nog aan het ontwikkelen. Als ik denk aan mezelf als ik echt extreme stress ervaar zou ik dat op dit moment niet willen voor mijn kindje. Ik had 2 weken geleden ook stress en was druk bezig geweest en had meteen een bloeding en krampen. Ben hierna meteen naar het ziekenhuis gegaan voor een echo, gelukkig was alles goed maar toch. Als het geld en de reisduur niet uitmaakt zou ik echt voor de treinreis gaan, want precies wat als het wel mis gaat.
Ik heb zelf ook al jaren last van paniekaanvallen en bek er nog steeds niet volledig achter waardoor ze worden veroorzaakt. Ik heb daarom altijd Xanax (0, 25) op zak. Tijdens de zwangerschap had ik wat vaker last van paniekaanvallen en kon/wou ik er geen medicatie voor nemen. Mijn vriend probeerde me er dan doorheen te praten, ik zocht afleiding, .. ik was net als jou bezorgd over wat de stress zou doen met mijn kind. Eigenlijk is het absurd dat we daar zo bij stilstaan, want het is pas als je weken/maanden onder druk zou staan dat het eventueel ongezond zou kunnen zijn voor de baby. Die vermoeiende treinreis van 17u lijkt me minstens zo "schadelijk". Ik zou voor de vliegreis gaan alleen omdat het sneller is. Korte pijn! En je werkt weer aan je vliegangst en dat op zich is al een applausje waard.
Hoi ik heb zelf ook een paniekstoornis. Ik had hiervoor medicijnen maar daarmee ben ik gestopt ivm de zwangerschap. Ik heb in het prille begin een heftige paniekaanval gehad die een paar uur duurde. Ik heb geen miskraam ofzo gehad. Inmiddels 28 weken zwanger en alles gaat nog steeds goed. Tuurlijk is stress niet heel gezond, maar die keus moet je zelf maken. Ik vind vliegen ook mega eng. Ik wdenk dat ik er toch voor gegaan was om te vliegen (is maar een stukje). Probeer afleiding te zoeken in het vliegtuig, boekjes lezen over zwanger zijn e.d. Succes ermee
Wat vervelend dat je je zo voelt! Maar van 1,5 stress krijgt je kindje echt niks. Schadelijk wordt het pas als je maanden stress hebt, en dan nog krijg je daar geen miskraam van, maar eerder een gestresste baby. Ik zou zeker gaan vliegen, ookal ben ik geen vliegfan.
Mijn zusje zou gisteren naar canada gaan met haar vriend. Hij heeft hier ook last van en slikt daar ook medicijnen voor. Helaas hielp dat niet. En kreeg hij een paniekaanval, diarree, overgeven etc. Is 2 min voor opstijgen toch het vliegtuig uit gegaan. Hij moest vd piloot naar het zkh. Gelukkig heeft hij verder niks en heeft het allemaal met stress te maken. 1.5 uur stress voor je kindje is nog te overzien maar of je dat voor jezelf wil maar nu zijn ze zowiezo hun vakantie en hun geld kwijt.
Ik zou even contact opnemen met je verloskundige anders, dan weet je zeker of het wel of geen kwaad kan. Mij lijkt het geen kwaad te kunnen, maar ik heb er zelf dan ook geen last van. Je kan het beter aan een ervaren iemand vragen, zodat je wat dat betreft echt gerust gesteld bent, want anders blijf je je er waarschijnlijk toch nog druk om maken en heb je nog meer stress dan je al van het vliegen zelf hebt!
Ik ga inderdaad even bellen met mn arts.. Heb voor nu het ticket wel geboekt. Was 24 euro. Dus zelfs als ik niet ga is t niet zo erg. Wilde t risico niet lopen dat de prijs zometeen verdubbelt! Arts is morgen pas bereikbaar namelijk
Naast wat je arts wil zou ik ook goed nadenken over wat je zelf wil... Bij mij was in die tijd het kleinste beetje stress (zelfs 'positieve' stress, ergens zin in hebben) genoeg om me hondsberoerd te voelen. Dat kun je nog bovenop je paniekaanvallen krijgen. Daarnaast lijkt een paniekaanval op zich, zwanger of niet, me genoeg reden om lekker de trein te nemen... Tenzij je bewust wil werken aan het verminderen van de aanvallen natuurlijk, maar tijdens de zwangerschap zou ik toch wat meer de makkelijke weg kiezen. Je hebt en krijgt het al zwaar genoeg...
Trein. Ik heb 1 keer gevlogen en hield het bijna niet, dus tijdens de zwangerschap peinsde ik er niet over om het vliegtuig te nemen (en nu ook niet, brrr nooit meer ).