De richtlijn is minimaal 30 minuten na elke (!) voeding omhoog houden. 10 minuten is eerder voor kindjes zonder reflux klachten. Alle richtlijnen op een rijtje; - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc). - zorg voor niet te veel prikkels. - geef je kindje vaker kleine porties per dag. - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt). - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt. - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt. - zorg dat je kindje goed boert. - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop. - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat. - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje. - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten. Doe je dit echt allemaal, ga dan langs je ha. Deze kan medicatie voorschrijven, want de kans is groot dat het gewoon om pijn gaat.
Onze dochter had ook een periode dat ze overdag niet sliep. Van de ene op de andere dag was het over en sliep ze wel overdag. Wij hadden hetzelfde probleem; tussen 16.00 en 22.00 sliep ze niet, en was avondeten lastig. Ik merkte dat tegen 20.00/20.30 het huilen en hangen het ergste was, en toen heb ik de laatste fles beetje bij beetje steeds eerder gegeven. Door de flessen overdag steeds bijv. een kwartier eerder te geven, kon ik de laatste fles al rond 20.30 geven en sliep ze tegen 21.00 uur, i.p.v. 22.30. Een verademing!
Heel herkenbaar!! ik heb het ook gehad met onze zoontje alleen hij sliep wel overdag maar dan liever bij mij wat begrijpelijk is alleen ik zelf kon niet eten en drinken en dat was wel vermoeiend. plus savonds veel huilen en ook pas later in de avond dat ie sliep. waren voornamelijk ook krampjes en wennen natuurlijk. Avondeten konden we ook bijna niet doen omdat hij niet in de box of wat dan ook wou alleen gedragen worden!! maar ik kan je wel vertellen het wordt echt beter ik geloofde het ook niet in het begin maar nu heb ik echt een vrolijk mannetje die ik af en toe gewoon neer kan leggen in de box of de wipper en hij slaapt overdag een uurtje in ze eigen ledikantje en savonds is ie rond 8 uur 9 uur uitgeteld
Onze zoon heeft ook verborgen reflux en heeft de eerste 3 maanden voornamelijk op de borst doorgebracht. Hij kreeg om de 3 uur voeding en dan ging ik naar de wc.mijn man smeerde 2 beschuitjes als ontbijt en er stond een beker vla/yoghurt in de koelkast als lunch.liga/mueslireep voor tussendoor en een halve liter fles lag naast me.sinds 2 weken dat we hem proberen op bed te leggen maar met moeite slaapt hij dan 30 min.(op de borst eerder 1a2 uur. We leggen hem ook steeds vakerin de wipstoel en wanneer je meteen volle aandacht besteed vind hij het nog leuk ook.na het spelen wou hij bij je in slaap vallen en nu kan hij dat ook in de wipstoel. Sinds 3 weken (nu 3 maanden 3 weken. ) Voor de reflux: op de helft goed boeren of bij grote fles een keer extra.wij houden hem 30 min overeind. Misschien kun je kijken naar docter beien fles wij hebben het idee dat het helpt.wanneer een zuurremmer niet voldoende werkt kun je naar een zuurbinder gaan.sinds dien had hij er nog minder last van.
Heel herkenbaar, mijn dochtertje is ook 6 weken, en wou overdag eerst ook niet slapen. Sinds wij haar in een puckababy doen, slaapt ze overdag eindelijk, en in der eigen bedje waar ze eerst ook niks van wou weten. Zodra ze moe begint te worden, leg ik haar in bedje, is even paar keer zeuren maar daarna valt ze als een blok in slaap. S avonds wil ze nog niet slapen, dit is dan ook alleen maar huilen, wij hebben een schommelstoel die automatisch schommelt , hier leg ik haar dan in, en het doet wonderen! Ze valt dan in slaap , soms slaapt ze dan een dik uur, maar soms ook maar een half uurtje, daarna is het weer als begin af aan. Alleen maar huilen, ik heb het maar voor lief, omdat ze overdag en s nachts toch wel goed slaapt! Meestal gaat het rond de 10 a 12 weken weer voorbij.
Hier ook ongeveer als bovenstaand. Overdag wilde ze alleen maar in de armen slapen. Zelf douchen was er dan niet bij. Ik heb me er maar aan toe gegeven. Soms ging ze wel even in de box slapen of als ze buiten liepen sliep ze ook goed, als we thuis kwamen ging ik snel water drinken en plassen en iets eten... wetende dat ze snel weer wakker zou worden. Achteraf denk ik, misschien had ik een draagdoek moeten proberen..... In de avond had ze ook tussen 6 en 11 huiluurtjes, ik zat avonden met haar op de bank in mijn armen, of mijn man natuurlijk. Dan sliep ze wel. Pas na de laatste fles ging ze lekker slapen in bedje. Wij gingen toen ook de laatste fles eerder proberen te geen zodat die soms om 10 of nog eerder uitkwam. Hier had ze geen klachten van reflux ofzo. Gewoon papa en mama honger denk ik. Later ging ze steeds beter slapen, eerst waren het slaapjes van 30 minuten en nu slaapt ze 1 x een uurtje en 1 x 1,5 a 2 uur. Alhoewel dit ook wel eens kan veranderen. In de avond ging ze dan wel slapen na de een na laatste fles tot die van 23 uur... en uiteindelijk is die laatste fles eraf gegaan en slaapt ze vanaf 8 uur. Het wordt echt beter!! Probeer het te accepteren, dan hoef je er niet zo tegen op te boxen. Als je hebt uitgesloten dat ze niet huilt om pijntjes bijvoorbeeld, dan is het gewoon even zo.