Niet slapen voor 21.30

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ligero, 1 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    De titel zegt het al...onze knul wil niet slapen. Hij slaapt zelden tot nooit voor 21.30u en het lijkt wel steeds later te worden. As we speak is hij nog wakker (22.39).

Nu is het al een hele vooruitgang met een jaar geleden. Toen moesten we bij hem blijven liggen tot hij sliep en kwam hij rond 23u weer eruit om bij ons in bed (met 1 van ons) verder te slapen. Dat ging vorig jaar in de zomervakantie van het ene op het andere moment beter en toen ging hij zelf slapen rond 19u en kwam niet meer elke nacht bij ons.

Sinds kort slaapt hij dus weer moeilijk in. Hij gaat rond 19.15/19.30u zijn bed in. Hij huilt of moppert daar nooit om. Hij gaat dan spelen of een boekje lezen. Maar regelmatig gaat hij dan ook uit bed, zn speelgoedkast leegtrekken, plassen, slokje water, kusje komen halen etc. Ik heb er al eens aan gedacht om het speelgoed uit zijn kamer te halen maar dat lost niet op dat hij er uit komt om te plassen e.d.
    Het is dus niet zo dat hij erg huilt of dat hij er de volgende dag heel chagrijnig van is (hij wordt tussen 6 en 10u wakker, is geen peil op te trekken) maar hij houdt ons wel de hele avond bezig door er ook steeds uit te komen en ons te roepen.
    Al verschillende dingen geprobeerd als uitleggen wat wel/niet mag, boos worden, zijn geroep negeren, later naar bed, eerder naar bed etc. Maar het lijkt allemaal geen effect te hebben...ook drukke dagen zoals een hele dag lopen in de dierentuin of wendagen op school zorgen niet voor sneller slapen.

Nog meer ouders van kinderen die savonds slecht in slaap kunnen komen? Wat doen jullie ermee?

O ja hij is bijna 4!

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe sluiten jullie de dag af? Is dat met een vast ritueel? Is er ruimte voor hem om zijn dag te overlopen, te vertellen wat leuk was en niet leuk?

3. elliepellie

elliepellie Fanatiek lid

28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Tja lastig want elk kind is anders....

Wij hebben een slaaptrainer op een gegeven moment gekocht (Sam het lam ofzo) en een beloningssysteem ingevoerd (stickers plakken. 5 stickers = klein cadeautje).... en na 3 weken ging het goed en sindsdien slaapt hij van 19:30 tot 7:00 zonder morren.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.993
    6.743
    113
    zuid-holland zuid
    Sommige kinderen hebben echt minder slaap nodig dan de boekjes zeggen. Als hij niet chagrijnig of verdrietig of wat dan ook is, dan is het misschien gewoon zo.

Heb je al eens picto’s geprobeerd om het avondritueel te volgen?

5. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.655
    27.304
    113
    Vrouw
    Grote kans dat als de school begint, alle indrukken hem iets eerder doen slapen.

Hier ook een avondmens als kind. Ik was dat en ben dat ook. Dus ik ga mee in het ritme. Heeft ook geen zin anders, hoe eerder hij op bed gaat des te langer hij wakker is. We hebben vaste rituelen, maar dat 15 minuten vervroegen heeft geen resultaat helaas.

Wel is zijn slaapkamer een plek van rust: geen speelgoed. Alleen boekjes die we gebruiken voor het slapen gaan en zijn knuffels. En uit bed gaan voor geneuzel zeggen we 1 keer; je gaat nu naar bed. Keren daarna begeleiden hem stil terug naar de kamer. We zeggen ook duidelijk vlak voor bedtijd:als je moet eten of drinken, moet je het nu doen. Je krijgt straks niets meer. Ook al probeert hij het, krijgt niets. Het werkt wel, komt veel minder uit bed om tijd
    te rekken.
    Natuurlijke waaktijd is hier altijd voor 8:00, dus voor school straks ook geen probleem.

6. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb geen gouden tip ;), maar veel herkenning.
    Mijn jongste heeft niet veel slaap nodig en in avond naar bed is altijd wel beetje gedoe geweest... Ze heeft periodes dat redelijk gaat (met uitgebreid ritueel) en periodes dat het weer knudde is. Ze heeft een stevige eigen wil, vindt slapen saai en lijkt een avondmens te zijn (leeft altijd zo op na het avondeten qua energie en ideeën etc).

Wat wij doen is:
    - geen beeldscherm meer na avondeten
    - vaste routine van naar boven gaan, daar nog even spelen, douchen/in bad, tandpoetsen, verhaaltje, slokje drinken. Dan mag ze nog zelf spelen en/of lezen, maar moet wel op haar kamer blijven (vanaf 20:00 uur).
    - na een afgesproken tijd is spelen/lezen klaar en dan blijf ik nog even bij haar, een afgesproken hoeveelheid van 'muziekjes' (zo'n trekdingetje voor baby :p) en dan ga ik weg. Als ik dit moment 'te vroeg' doe, dan blijft ze uit bed komen, voor allerhande dingen. Dan oogt ze ook echt niet moe (zegt zelf ook dat ze niet moe is...). De kunst is dus om de juiste mate van 'moeheid' te treffen dat ze zich er aan over kan geven :rolleyes:. Meestal valt dit nu ergens tussen 21:15-21:45 uur. Ze is om 7:00-7:30 uur weer wakker.

Toen ze jonger was en ik wel zag dat ze moe was, maar geen rust in haar lijfje kon vinden om zich er aan over te geven, heb ik ook wel eens een tijd haar voetjes gemasseerd met lavendelolie in schemerige kamer om haar te helpen 'uit haar hoofd' te komen.

Na een aanvankelijke verslechtering is het slapen ook wel verbeterd toen ze met school begon, vooral toen ze daar een beetje gewend was. Bij mijn oudste dochter, ook niet zo'n geweldige slaper, was dat ook zo.

7. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Ik zou beginnen (ook met het oog op straks naar school gaan) om hem elke dag op hetzelfde tijdstip wakker te maken. Dat is ook een vorm van ritme.
    En dan na een week of 2 eens kijken wat dat doet.
    Als ik tot 10 uur op bed lig (wat overigens in de laatste 11 jaar niet meer is voorgevallen, haha), ben ik er ook heel anders aan toe, dan dat ik er om een uur of 7 uit ben.

hummeltje5 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Hier is naar bed naar bed. Vanaf 20.30u is het 'onze tijd', in de zin van dat we dan ook eens wat op tv kunnen kijken wat niet geschikt is voor kinderen ofzo (denk aan programma's als NCIS ;)). In principe blijven ze wel in bed, tenzij er iets is (uitzonderingen daargelaten ;)). Maar dat ze in bed liggen/boven zijn, betekent niet dat ze slapen. De jongste slaapt het snelst, meestal rond 21.00u, maar ook met regelmaat later. De oudste valt slecht in slaap, ze is regelmatig rond 23.00u nog wakker. 's Ochtends zijn ze meestal tussen 6.00u en 7.00u wakker (stukken beter dan een tijd terug, toen was het bij de oudste regelmatig rond 5.00u). Zolang ze overdag gezellig zijn (dan zijn ze uitgerust ;)), vind ik het niet zo'n probleem. Met name de oudste heeft gewoon niet zoveel slaap nodig.

9. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Elke ochtend hem op hetzelfde tijdstip wakker maken daar zou ik eerst mee beginnen en hem niet laten liggen tot 10.00
    Weet niet of hij al naar school gaat?

10. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

3 mei 2010
    1.036
    303
    83
    Onze vijfjarige is ook echt een avondmens , precies wat je schrijft is heel herkenbaar hier. Een biologische klok veranderen is geen optie ;). Ik ben zelf ook een avondmens en ik doe hetzelfde bij mij als bij mijn oudste in de ochtend; eerder wakker maken zodat ze tijd heeft om te landen en wakker te worden.
    En de avonden moet ze in bed liggen vanaf 20.00 uur , spelen met haar knuffels mag als het maar in bed is.
    Als ik merk dat ze echt onrustig is dan nog even kletsen, om dat koppie leeg te maken

11. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.617
    8.363
    113
    Vrouw
    Onze 3 jarige doet ook zo als hij een kamer voor zichzelf heeft. Als hij alleen moet slapen (en dat weet) dan slaapt hij vrij laat. Tegen 9 of 10 savonds. Weet hij dat zijn broer bij hem komt liggen dan slaapt hij om 7 uur. Hij is wel altijd stipt 7 uur wakker in de ochtend.

12. Silvana1981

23 apr 2018
    77
    21
    8
    Vrouw
    Onze jongste nu 3 heeft ook weinig slaap nodig als hij smiddags slaapt van 13 tot 14 uur dan weten wij al dat hij niet voor 21 uur slaapt.
    Vandaag toevallig overdag niet geslapen en viel in bed in slaap om 20 uur maar om 21 uur weer wakker ligt nu bij ons op de bank verder te slapen. Als we m in bed leggen wordt ie weer wakker dus leggen we m tussen ons in....komt van zelf wel weer dat hij doorslaapt
    In zijn eigen bed...enkele keer slaapt hij dus wel door.

Dochter was grote slaapkop. Toen zij 3 was sliep ze nog van 13 tot 16 uur en ging om 19 uur weer naar bed en 6 uur wakker.
    werd ook nooit snachts wakker.

13. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.012
    3.667
    113
    Hier ook een avondmensje hij is 3 en ligt er meestal rond 21u in. Word dan wakker tussen 830 en 1030u dan slaapt hij verder overdag niet meer.

Als ik vroeg moet werken moet hij 610u op dan mag hij smorgens tussen 30/60min slapen.

Heb een poos geprobeerd om hem eerder in bed te leggen maar als ik hem bijv om 20u laat slapen wordt hij rond 23u wakker en dan echt tot 4/5 u klaarwakker. Niet vervelend is ie hoor maar gewoon wakker uitgeslapen haha.

Ik hoop dat als hij naar school gaat de tijd wel weer rond 20u word maar maak mij er niet druk om het is een lief ondernemend mannetje en ook niet chago ofzo zit goed in zn vel.

14. Mamasinds2006

Mamasinds2006 Actief lid

10 jun 2018
    235
    61
    28
    Vrouw
    Hier een meisje van net 2. Is haar middagdutje aan het afbouwen. Dwz afbouwen op haar manier want het liefst zou ze om 16:00 uur wel een dutje willen. Dat gaan we dhs niet doen want dan heb ik haar om 23:00 uur nog steeds wakker. Als ze een enkele keer snachts niet goed geslapen heeft of supervroeg wakker was dan leg ik haar om 12 uur op bed tot 13:30 en dan slaapt ze savonds om 21:00 uur weer

15. Adrianna

Adrianna Actief lid

31 mrt 2019
    116
    36
    28
    Vrouw
    Wij hebben altijd een ritme aangehouden.
    Hij mag zo lang slapen als hij wil, maar met een max van 9.00, anders krijgen we hem in de avond ook waarschijnlijk niet naar bed om 19.00

Laatst vertelde de overbuurvrouw trots dat haar dochter tot 11.30 slaapt...vind dat echt ongezond... kleine kanttekening is wel dat ze tot 22.00 in de avond nog in de weer in met haar kind.

Deel Deze Pagina