puckababy al in de kraamweek?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door heppiedepeppie, 25 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Sinds de geboorte van ons zoontje (nu 1,5 week oud) maait hij vreselijk met zijn handjes, waardoor hij zichzelf wakker slaat én alle dekentjes/lakentjes steeds van zich af schudt, waardoor hij vrij bloot komt te liggen en we bang zijn dat hij het koud krijgt.

Op advies van onze kraamhulp hebben wij een puckababy aangeschaft. We gebruiken deze nu een paar dagen. We vinden het erg wennen, omdat we het er best 'zielig' uit vinden zien....
    Ons manneke probeert steeds zijn ene handje er onderdoor te wurmen, waardoor je steeds drie of vier vingers bij zijn nekje boven de puckababy uit ziet komen....we zijn bang dat hij zichzelf zo pijn doet doordat de zak dan strak zit aan de andere kant van zijn nekje...kortom het ziet er echt niet comfortabel uit...

Omdat we er allebei niet echt een goed gevoel bij hebben, hebben we de piep vanavond uit gelaten....om te kijken wat het vannacht en morgen doet...
    Ik weet het, daar scheppen we geen regelmaat mee, maar we volgen ons gevoel hierbij maar.

Misschien hoort het ook wel een beetje bij zo'n pasgeboren baby :(, hij weet immers nog niet dat die handen van hem zelf zijn...

Hoe denken jullie hier over en kunnen jullie advies geven (of hoe hebben jullie het gedaan?)

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Lukt het om hem lekker strak in te stoppen met een lakentje? Ik hou zelf ook niet zo van de puckababy, vind het min of meer toch ook zielig - heb hem zelf ook gebruikt hoor, niet met volle overtuiging maar ze is een periode erg druk geweest. Wel met 8 weken alweer gestopt. Je kan ook een gewone slaapzak kopen ( prenatal, hema, maat 50-62 ) dan hoef je je niet druk te maken om blootwoelen.

3. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor je reactie! Het is boven al anderhalf uur stil dus we hebben stilletjes goede hoop. Nu heeft Lucas volgens mij vandaag wel een regeldag dus als hij eerder wakker wordt kan het ook daar aan liggen!

Kun je slaapzakjes al zo klein kopen dan? Ik heb er namelijk twee gekregen als kraamcadeau, maar de ene is echt voor kids van een jaar of zo, en de andere is 70 cm die is dus ook te groot.
    Als er ook slaapzakjes zijn voor hele kleine maatjes zou dat een oplossing kunnen zijn voor het blootwoelen!

4. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Mijn kinderen liggen al vanaf de kraamweek in een pacco, dus nog iets strakker dan een puckababy. Mijn zoontje dus ook weer, en hij slaapt er heerlijk door. Ik vind het er nooit zielig uit zien want ik weet dat het hem helpt, maar dat is persoonlijk. Als je het zielig blijft vinden kun je proberen te bedenken of je het zielig voor hem vindt (heeft hij er last van) of zielig voor jou (heb jij er last van omdat je het ziet). Als je er niet mee kunt leven helpt inderdaad strak instopeen, of in een smal slaapzakje slapen ook wel eens, maar bij mij gaan de kinderen altijd weer met de handen maaien.

Ten slotte, ze wennen ook redelijk snel aan het met de handen maaien hoor, vaan is dat een soort van ongericht zwaaien wat ze even kwijt moeten voor het slapen gaan, en als ze de kans krijgen om er aan te wennen (dus zelf in laten slapen) hoeven ze meestal niet eens in een puckababy of pacco. Ik doe het omdat het bij mijn dochtertje zo goed werkte en het daarom onderdeel is geworden van ons slaapritueel.

5. 2012mama

2012mama Fanatiek lid

12 aug 2011
    3.324
    158
    63
    Vrouw
    Drenthe
    Hema en wibra soms ook hebben van die kleine slaapzakjes...die zou je kunnen proberen

6. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

wij hebben ook de puckababy gehad en ja de eerste 2 dagen vonden we het zielig maar daarna was het gewoon eigenlijk. ook omdat ons zoontje veel beter sliep. hij was niet erse druk maar maaide wel met de armpjes en had echt die geborgenheid nodig.
    na 8,5 week ben ik ook gaan afbouwen met een gewone slaapzak met mouwen. hij lag hier soms ook met de armpjes omhoog zoals hij dat zonder puckababy zou doen maar nooit gemerkt dat hij er last van had.
    wij hadden hem obverdag er zelden in alleen als het echt nodig was maar de nacht was hij wel altijd aan.
    het kan zijn dat ze zak nog ietjes te groot is bij de nek, je zou even een stikje kunnen maken zodat hij net wat kleiner is en de handjes er niet doorheen kunnen.

misschien heeft jou kindje een strakkere inbakering nodig zoals de pacco. handjes goed toestoppen had hier geen enkele zin.

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Overigens vind ik 't wel gevaarlijk als hij zn handjes tussen zn hals opening en hals in kan doen, dan is hij denk ik toch nog te groot? Je kan de hals opening ( ook van een slaapzakje van de hema oid, dochterlief sliep hier in de kraamweek ook al in slaapzakje van hema ) iets dicht naaien of door je moeder/oma laten doen, zodat het goed past.

8. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @suusjeuh: dat hebben wij dus ook....alleen lees ik het dus vaker dat dit gebeurt bij kleintjes. We houden hem goed in de gaten. Gisteren hebben we het namelijk zonder puckababy geprobeerd maar dat was geen succes. Hij ligt er nu weer in en slaapt nu weer goed.

Alleen heb ik nu het idee dat hij een regeldag heeft,. Hij drinkt echt heel erg veel, moet veel huilen vandaag en slaapt weinig....

9. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

In de kraamweek hebben wij Liza ingebakerd in hydrofiele luiers, maar al snel 'wurmde' ze zich eruit. We hebben toen een Pacco aangeschaft. Deze kun je echt strak om je kindje heen wikkelen en zit vast met klitteband (ik ken de Puckababy verder niet, dus weet niet hoe die eruit ziet). Liza heeft tot 6 mnd. in de Pacco gelegen en niet 1 keer lag haar handje boven of heeft ze zich eruit gewurmd.
    Het is misschien even zielig om te zien in het begin, maar veel kindjes vinden het heerlijk. Het geeft ze een gevoel van geborgenheid. Veel kindjes hebben dit (in het begin) nog heel erg nodig om rustig en goed te kunnen slapen.

10. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Ik vind het klinken alsof de puckababy niet strak genoeg zit.
    Onze dochter hebben wij de eerste weken ingebakerd met hydrofiele luierdoeken.
    Later met een pacco.
    Hier sliep ze heerlijk in!!!!!!
    Ze ging er lekker voor liggen en sliep als een roosje.
    Ze werd er zoveel rustiger van, we kregen een compleet ander kind.
    Evt kan je bij het cb vragen of je er 1 kan lenen om eens uit te proberen.
    Wij vonden het niet zielig, wij zagen ook het effect.
    Bij 4/5 maanden zijn we overgestapt naar de puckababy om het af te bouwen omdat madame ging rollen.

11. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    morgen komt het cb voor het eerst hier op bezoek en morgen belt de lactatiekundige me ook op, die heb ik gemaild omdat ik cursus bij haar gevolgd heb. Had niet verwacht dat ze op 2e kerstdag zou reageren maar ze gaat me morgenvroeg al opbellen, super lief!!

We hebben Lucas vandaag weer in de puckababy gelegd en hij heeft al 2x 4 uur geslapen. Nu net in bed gelegd en hij slaapt alweer als een roosje...

12. aliekeleppink

aliekeleppink Fanatiek lid

2 nov 2007
    3.943
    0
    36
    juf en ib-er
    Borne
    Ik had een inbakerslaapzakje vn Tiny Nanny de eerste weken.
    Daar kunnen ze met 1 handje bij hun mond komen, omdat baby;s dat vaak lekker vinden. Vond hem ideaal. TOen ze daar uitgegroeid was ben ik naar de puckababy mini gegaan.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, vrij snel al in de puckababy... Ik weet niet zeker of het week 1 was maar wel heel snel daarna in ieder geval

14. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Ik zou willen dat iemand mij de puckababy of inbakeren in de kraamweek had geadviseerd. De kleine sliep namelijk overdag wel, maar was (ongeveer) de hele nacht wakker. Hierover gaven zowel de kraam als de vk adviezen maar deze zijn niet aan bod gekomen. Toen hij op een gegeven moment 's-nachts wel beter sliep maar overdag niet meer ben ik op internet de puckababy tegen gekomen, dat was de eerste dagen echt een succes hij sliep heerlijk, en daarvoor sliep hij overdag dus bijna niet. Het effect van de puckababy was na 1,5 maand wel uitgewerkt, toen ging hij overdag weer bijna niet slapen, en ging het op den duur ook in de nachten weer slechter. Toen heeft het CB ons het advies inbakeren gegeven, en dat is nog veel strakker. Maar de kleine heeft er echt behoefte aan.

Dus nee, zielig vind ik het zeker niet. Het helpt jou kleintje de rust te vinden die zo hard nodig is. Daardoor is de kleine ook een stuk uitgeruster en vrolijker is mijn ervaring!

15. knorretje84

knorretje84 VIP lid

7 okt 2008
    6.636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    Ben zelf met de puckababy begonnen na het eerste bezoek aan cb (4 weken)....

Vond het echt geweldig, ineens sliep meneer een stuk beter!!! Hij heeft daardoor ook snel leren doorslapen.

Vond het absoluut niet zielig, hij werd er juist heel rustig door!....Hier ligt de puckababy alweer klaar mocht de 2e ook zo'n druktemaker zijn, en dan begin ik zeker al eerder dan 4 weken!

16. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    vandaag het CB en de lactatiekundige gesproken en zij raden beide de puckababy echt aan. Ze zeiden als je kleintje er behoefte aan heeft, zeker doen!!! Ik was bang dat vanwege borstvoeding geven het afgeraden zou worden omdat ik dan de eerste signalen mis....maar mijn kleintje ligt ook al op zijn eigen kamertje, dus de echte eerste signalen zie ik toch niet.
    Hij groeit goed, hij drinkt goed en slaapt dus nu ook goed sinds die puckababy. Echter had hij kerstavond en 1e kerstdag regeldagen. Ik herkende mijn eigen kindje niet. Gelukkig is de rust wedergekeerd.
    Ook nog even gevraagd mbt het handje wat onder de rand uitkomt, dat kan geen kwaad zeiden ze.

Deel Deze Pagina