Hoi, Ik las al eerdere topics over dit onderwerp, maar nu even mijn specifieke situatie. Mijn dochter (2,5) is sinds de kerst dag en nacht zindelijk. Dit ging heel makkelijk en bijna vanzelf (ze was al ruim een half jaar erg geinteresseerd in de wc en toen ik dus eenmaal zelf eraan toe was om die luier uit te laten kon ze het binnen een paar dagen). Op zich niks te klagen dus. Maar nu wil ze, zoals veel kinderen, geen poepie op de wc doen. Ze houdt het op tot ik haar een luier omdoe. Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met 'gewoon doorzetten'. Voorheen had ze iedere dag ontlasting, maar nu slaat ze zo een paar dagen over. Gevolg hardere ontlasting, meer en meer weerzin tegen het op de wc doen, pijnlijke billen, radeloze moeder . Pasgeleden ging ze naar de wc en toen heeft ze helemaal alleen een poepie op de wc gedaan en was hier zelf echt supertrots op! Wij ook belonen, blij, mocht oma's en opa's bellen, kreeg de dag erna een klein cadeautje. Kat in het bakkie, dacht ik. Maar nee, sindsdien wil ze dus niet meer. Luiers op, beloftes maken, samen naar de wc (jawel, zelfs meepersen), haar juist alleen laten, etc werkt momenteel niet. Moet ik het gewoon even de tijd geven en haar gewoon in luiers laten poepen? Werkt dat juist averechts omdat ze dan leert dat dit dus een lange termijnoplossing is? Komt het er vanzelf wel uit? Wordt haar ontasting zo hard dat ze er echt pijn van gaat hebben? Nou, een heleboel vragen dus. Ze is nog jong, dat weet ik, maar ik denk dat het nu cruciaal is dat ik een handige aanpak kies (omdat ze het 1 keer heeft gedaan en ze voor de rest nergens meer luiers voor nodig heeft). Help
hoi ik denk dat je het maar even moet laten zoals het is. er komt vanzelf een dag dat ze wel op de wc wil poepen. mijn zoon is sinds kort ook zindelijk, het hele totaalplaatje, plasje en poepje, dag en nacht. maar hij is al 3.5. het duurde lang maar eindelijk, ineens ging bij hem de knop om en was het ook in 1x gebeurd. dus ik denk dat het bij jouw meisje vanzelf komt en dat je je er geen zorgen over moet maken. ze is nog best jong, dus ik vind het al knap dat ze uit de luiers is. gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker groetjes nienke
Hey Pienie, Juli-mama! Ik zou het ook even zo laten misschien is een potje nog een optie. En dat ze het een keer ziet van een vriendje of vriendinnetje. Ik zei altijd tegen Pepijn dat ik het maar vies vond, al die poep die tegen je billen aanplakt en dat vond hij op een gegeven moment ook. Ze is wel al erg snel en op een dag dan doet ze het gewoon. succes!
Mijn zoontje was ook volledig zindelijk, maar als hij moest poepen kwam hij een luier vragen. Uiteindelijk zijn we erachter gekomen, dat het was omdat hij het fijner vond om te staan bij het poepen. Wij hebben dat zo gelaten, opeens zat ie op de wc om te plassen en toen kwam opeens ook de poep. Hij was helemaal gelukkig en sindsdien poept ie op de wc. Hij was toen dik 2 jaar.
Bedankt voor de reacties! Dat ze het vies vindt is nu al (ze loopt wijdbeens en wil meteen verschoont worden als ze klaar is!). Ook hoopte ik dat ze door die ene keer ineens de omslag zou maken, maar nee. Gister heb ik er maar voor gekozen een luier te geven (mijn moederhartje brak een beetje bij de gedachte dat ze nodig moest maar niet op de wc wilde!). Voorlopig nog maar even luiers aanslepen (hoewel, het is er maar max 1 per dag). Zou wel fijn zijn als ze het niet meer doet voor de baby komt...
hoi hoi laat haar het gewoon in de luier doen als ze dat wil want wij hebben een zoon van net 4 jaar die al driekwart jaar aan de laxeer middelen zit alleen omdat hij bij de eerste keer op de wc vreselijk is geschrokken. en het nu niet anders wil als in zijn luier poepen.hij heeft nu ook regelmatig verstoppingen gewoon omdat hij alles op houdt vorig jaar kerst bijna 2 weken niks doen. ze geven het vanzelf wel aan als ze zo ver zijn werd tegen mij gezegd in het ziekenhuis. en mag het onderwerp poepen ook niet meer bespreken waar onze zoon bij is. groetjes sandra
Jeetje, dan is het wel even lastig voor jullie en je zoon! Gaat het nu wel wat beter? Nu je het onderwerp niet meer bespreekt? Groetjes
hoi hoi pienie nee helaas niet, we zitten nu te wachten op een oproep van de poeppoli van het umcg in groningen. dat wat hij nu produceerd is te weinig voor wat hij eet. maar we kunnen niets anders doen als wachten en hopen dat het vanzelf weer goed komt.(met behulp van laxeermiddelen helaas) groetjes sandra