Kan jouw bijna 4-jarige dit?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Paarse80, Jan 7, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Kan jullie bijna 4-jarige dit?

1. Ja, ...

2. Nee, ...

3. Anders, ...

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Vandaag ging ik T ophalen van de PSZ. T was een werkje aan het maken en de juf was een oefening aan het doen.
    Ze vertelde dat er nieuwe eisen waren van de basisschool en dat daar ze nu op de PSZ mee gaan oefenen. Ze vertelde dat T het nog niet kon, nou dat kan natuurlijk. Het had met tellen te maken en dat verbaasde me. Hij kan tot minstens 20 tellen en ook terugtellen, telt op zijn vingers, kent alle cijfers en letters. Maar dat was niet goed genoeg. Hij kreeg een oefening waarbij er 4 houtenstukjes werden neergelegd (verschillend van vorm en kleur) en dat hij in 1 oogopslag moest zien hoeveel het er waren. Hij mocht dus niet op zijn vingers tellen of op de houten stukjes.

Ik ben benieuwd of jullie bijna 4-jarige dit kan.

2. adi

adi Niet meer actief

Ik weet het eerlijk gezegd niet zeker. Met 2 en 3 dingen kunnen ze het hier wel zien zonder te tellen.

3. meid

meid Fanatiek lid

Oct 14, 2010
    1,259
    0
    0
    dat kan hij wel.

maar ik vraag me af of het echt zo is, wat ze zeggen op psz...
    mijn zoontje zit nu in groep 1 en ze zijn op school nu nog bezig met de cijvers 1t/m 10 en spelende wijs leren rekenen.

4. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik vermoed dat dit gaat uitlopen op een 'ik moet opscheppen over mijn kind' topic ;)
    Maar om te antwoorden, ik heb geen flauw idee. Is dat belangrijk voor je dan? Daarom wordt het toch geoefend? Meet mijn kids nooit aan die van anderen, want dat veroorzaakt alleen maar onzekerheid..

5. adi

adi Niet meer actief

Ja inderdaad, vond de dingen die jij opnoemde erg ver gaan als 'voorbereiding' op basisschool.

6. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

Oct 5, 2008
    4,473
    1
    38
    Female
    Thuis
    Nee het verbaasd me nogal dat een kind dit moet kunnen. Zijn juf benoemde het als iets heel bijzonders voor groep 1. Aangezien ze nog leren tellen, kleuren enz. Dus ik ben nieuwsgierig of dit normaal is :).
    En mijn kind is echt geen wonderkind hoor ;), is zeker niet om op te scheppen. Hij kan absoluut niet tekenen of puzzelen, hij is een echte peuter. De dingen die ik opnoemde vindt hij gewoon leuk.

7. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier was er in groep 1 inderdaad aandacht voor het tellen zonder vingers te gebruiken (danwel aanwijzen, danwel optellen op vingers), dus op het zicht/in het hoofd. Onze dochter kon dat toen wel, maar gek dat ze het op de psz niet kunnen? Daar zou ik me niet druk om maken.

8. Lucia

Lucia VIP lid

Sep 6, 2005
    12,287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    Ja dat kon ze toen wel...maar weet niet of ze dat op school oefenden ofzo, ineens deed ze het.

9. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,899
    3,931
    113
    Ik weet niet wat voor school dat is dat die dat als eis stellen, want dat is zeer ongebruikelijk hoor. Een school kan volgens mij helemaal geen eisen stellen. Wat dan als je kind dat niet kan, mag het dan niet naar die school ofzo?
    Hoeveelheden schatten en herkennen is één van de doelen in groep 1/2 dus lijkt me echt niet perse nodig dat ze dat voor hun 4e al kunnen.

10. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,264
    6,789
    113
    Nou lijkt me niet dat een bijna 4 jarige dit al perse moet kunnen

Hij mag heus wel naar de basisschool als hij het nog niet kan.

Of dit nieuwe eisen zijn...geen idee. Ik zal eens vragen binnenkort

11. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier deed/doet ze dat volgens mij ook tot 3 . Vanaf 4 ging ze twijfelen en tellen.

12. Storm

Storm Niet meer actief

Kan ik mijn kinderen alvast inschrijven op het MLK of ZMLK? Want ik geloof niet dat mijn oudste dit binnen een jaar gaat leren.
    Ik ben meer voor de spelende kleuter, misschien een idee om dat vak weer in te burgeren op de kleuterschool. Spelen?!? Ik hoefde ook niet voor ik naar de kleuterschool ging het hele alfabet te kunnen opdreunen en alle cijfers te herkennen en te kunnen tellen tot 100. Ik kon het ook niet. En toch wat bereikt.

13. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Raar verhaal inderdaad.... Ik weet dat ze op school steeds meer leren schatten... Maar er zijn geen "officiele "starteisen" wat betreft groep 1.

En speciaal voor TS: ze leren in groep 2 pas tot 20 tellen en dat moeten ze dan einde van het jaar kunnen.
    Dus mocht juf echt gelijk hebben dat hij een klein stukje mist qua vaardigheden heeft hij meer dan genoeg tijd om dat nog bij te leren in die 2 jaar terwijl de rest van de klas leert tellen :)

14. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    wel vreemd hoor... heb er zelf nooit van gehoord dat een 4 jarige dit moet kunnen op een psz..

mijn dochter van 4... (bijna 5) kan dat nu wel... maar toen ze zeg mar van 3 naar bijn 4 ging nog niet hoor... ik zie het weleens nu als ze dora aan het kijken is... dn noemt ze alles op wt dora vraagt... of als ik iets in mn handen hebt dan telt ze het... de tel fase zeg maar :p maar zij zit nu in groep 1 dus dan is het logischer dat ze leren tellen!

15. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ja, dat kan hij.

Maar ik had geen idee dat ze dat moeten kunnen op deze leeftijd en kan me al helemaal niet voorstellen dat het een toelatingseis is voor school.

Zoiets kan je ook niet aanleren namelijk, dat moet je zien.

16. Saskia78

@zogelukkig: mja ik weet wel dat ze veel meer leren schatten op school tegenwoordig....
    Maar ik zou het toch vreemd vinden als ze dat al moeten kunnen VOOR ze naar school gaan.
    Net als tellen... Ze oefenen het wel op psz/kdv maar het is niet alsof je het al MOET kunnen voordat je naar school gaat.

En tja.. Anders hebben ze in ieder geval wat te doen op school :)

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Onze oudste kan wel tellen. Als ik d'r vraag 3 bakjes te pakken dan doet ze dat ook. Ze kan ook wel een rijtje tellen. Maar niet terug tellen. Komt vanzelf.
    Hier leren ze zulke dingen op de basisschool. Lijkt wel of op sommige scholen de kinderen al bijna "af" moeten zijn en alles al "moeten" kunnen.

Hier op de basisschool is (gelukkig) nog een "ouderwetse" kleuterjuf. Met in de kleuterklas nog een poppenhoek, blokkenhoek etc. Tuurlijk worden er ook schoolse dingen gedaan. Maar de kleuters mogen ook nog ff lekker spelen tussendoor.

18. Saskia78

@polletjepiek: hier een ouderwetse kleuterjuf van de kleuterschoolschool zegmaar.
    En die is heel strikt in wel/niet werken.
    Er wordt NIET "alleen maar een beetje gespeeld"... Enkel gewerkt. Elke dag, heel de dag.
    Want spelen is voor een kleuter ook gewoon werken.

Poppenhoek voor de sociale vaardigheden en rollenspellen, bouwhoek voor het ruimtelijk inzicht, puzzelen is een voorbereiding op lezen... Etc
    Zelfs van tv-kijken tijdens het fruit eten valt iets te leren.

19. knap

knap Niet meer actief

Mijn dochtertje van bijna drie kan tot 13 tellen wat kleuren en ze weet dat ze twee bumba.s heeft. Hoort dat ook bij tellen enzo.?

Ze zijn wel idd tussen de 2/4 jaar meer bezig met voor onderwijs dan pak weg 30 jaar geleden maar of ze het moeten kunnen met 4 denk het niet.

20. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Volgens mij zijn dat de eisen voor eind groep 2!
    Laatste een lijst gezien en ik kan me die dingen herinneren voor de groep 2 lijst..

sowieso eisen voor groep 1 lijken me sterk, tenzij je kleintje echt ver afwijkt. Maar als hij al zover kan tellen en letters kan, dan zou ik me helemaal nergens zorgen over maken..

Share This Page