Mijn dochter zit nu een paar maanden op de basisschool. Ze vind het helemaal geweldig en nog leuker vind ze het om te schrijven en te leren lezen. Ze is nu heel druk bezig om alle namen op te schrijven en ze begint nu ook letters te herkennen in een boek. Zo zat ik gisteren even met haar een woordje te leren, waar ze mee bezig was om dat te ontcijferen. Vanmorgen trots aan de juf verteld, dat ze dus nu big kon lezen. De juf vertelde wel aan ons, dat we dit niet moeten stimuleren, want anders liep ze te ver voor en zat ze zich in groep te vervelen. Maar ja, wat doe je eraan, als je kind komt vragen of het goed is, wat daar staat? Zeggen, je mag niet lezen van de juf? Vind dit wel lastig. Iemand nog tips, hoe ik dit kan oplossen?
Mmm wat een raar verhaal.... als je kind leergierig is heeft het vaak niet met stimuleren te maken maar dan gaat het gewoon inderdaad ik zou zegen gewoon lekker doen hellemaal als ze er zelf mee komt want dan is ze er echt wel aan toe zou het wel uit het kind zelf laten komen..... maar vind het een rare uitspraaak van de juf het komt een beetje op neer da ze bang is dqt ze harder moet werken sorry voor de spel fouten bericht komt vanaf me tel
Rare reactie van de juf! Ik vind het te ver gaan als je je kind gaat leren lezen, maar als het uit het kind komt dan komt het uit het kind en dan is dat zo. Mijn dochter doet precies hetzelfde nml en dat komt echt niet omdat ik haar dat perse wil leren.De mijne leest waarschijnlijk ook wel binnen nu en een jaar, tja dan moeten ze er maar mee op school extra dingen aanbieden. Gelukkig kijken ze op dochters school naar het kind en kan dochter gewoon extra dingen doen. Want om mijn dochter letters te leren die ze al een jaar kent vind ik onzinnig.
Nou, ik denk dat je er niet meer achter moet zoeken dan wat de juf zegt. Niet stimuleren. En dat doe je toch niet? Je moet niet actief met haar gaan oefenen om te leren lezen enzo, maar je mag haar vragen natuurlijk wel beantwoorden.
Dat is waar. Ik ga niet met haar zitten en nu gaan we eens leren lezen. Ze zat naast me een boekje te lezen en toen vroeg ze het. Tja, ik geef dan wel antwoord op haar vraag.
Ik zou niet weten waarom je dat niet zou moeten stimuleren. De reden die juf opgeeft, vind ik vooral een brevet van onvermogen van haar en van de school, om in te spelen op individuele behoeftes en talenten van een kind. Als ze vasthoudt aan dit suffe advies, en de leiding haar daarin steunt, zou ik serieus overwegen een andere school te kiezen. Ik vind eenheidsworst in het onderwijs een grote, grote verschrikking! Ieder kind is anders, en leert op zijn of haar eigen tempo. Als een school daar niet in kan of wil voorzien, zijn ze niet geschikt voor hun taak. Misschien een hard oordeel van me, maar dat is écht hoe ik erover denk. Onze zoon is nog geen 4. Hij vindt letters machtig interessant, en hij vindt het leuk om te leren hoe je daar nu woorden van maakt. Wij gaan daar dus wél voor zitten, om dat met hem te oefenen. Niet omdat wij dat willen, maar omdat het hem boeit. Knappe juf die ons daar van af gaat houden...
@bri mooi gezegd. Hier een juf die dezelfde situatie juist hartstikke leuk vind. En ze zegt ook niet dat we haar perse wel moeten stimuleren maar ze zorgt wel dat ze op school geprikkeld blijft. Bijv met juf en paar andere kindjes juist af en toe een moeilijker spelletje te gaan doen. Ondertussen spelen we thuis monopoly junior waarbij ze zelf het geld telt. Kan toch moeilijk zeggen "leg dat spel nog maar een jaar weg, hier is je memorie. Dat is waar je mee hoort te spelen!"
Lekker met je kindje mee gaan. Ik bedoel wat wil je dan tegen je kind zeggen dat je niet weet wat er staat Hier heeft onze zoon zichzelf lezen geleerd, hebben we helemaal niets aan hoeven te doen. En uiteindelijk is er besloten om hem een groep over te laten slaan.
het is denk ik ook meer niet pushen. zo doet onze meid (april 2006) ook al erg lang alles naschrijfen letters lezen en herkennen enz enz. op school doen ze er nog niks mee. maar heb thuis wel al erg lang leerboekjes die ze niet altijd voor het pakken heeft. maar als ze zin heeft en het zelf vraagt dan ga ik met dr zitten. hierdoor kan ze nu al goed rekenen tot 20 (inc tellen natuurlijk dat gaat al wel verder) ze kan al veel namen van klasgenoten schrijven. en ben nu met dr bezig met nederlands lezen dus maan roos vis ed. (wonen in dld dus krigjt ze pas later op school) zolang je kindje het zelf wil moet je er gewoon op inspringen. als het vanuit het kind kom is er jah ni9ks aan de hand. ik zou het niet pushen dat je bijv gericht elke dag een half uur gaat zitten. dan heeft ze miss geen zin meer en het hoeft jah idd nog niet.
Pushen zou ik inderdaad zeker niet doen. Maar die juf heeft het niet zo gezegd, maar vanuit: o jee, straks heb ik een kind in de klas die zich gaat vervelen als ik mijn standaard programma ga afdraaien... (althans, zo komt die uitspraak op mij over). Daar gaan ál mijn haren van overeind staan. Dat is háár probleem (of dat van de school) als ze daar niet mee om kunnen gaan, niet van het kind of de ouders.
Ze heeft gezegd, dat ze dan straks in groep 3 zich ook gaat vervelen, omdat alle kindjes de letters gaan leren en zij kent ze al. Deze school staat er juist om bekend, dat ze zulke dingen stimuleren, vond het daarom ook een beetje rare opmerking van de juf. Maar soms help een praatje maken wel. We hebben nu een blaadje meegekregen, waarop alle letters staan en cijfers, die ze in groep 3 gaan leren, zodat ze de goede schrijfwijze kan aanleren. Ze zal er in de klas ook op letten en haar af en toe een wat moeilijker werkje laten doen.
Dat klinkt wel wat beter. Vooral fijn dat ze je ondersteunen om het op de goede manier aan te leren! Hier hebben we een jongetje dat al wel alle letters kan lezen, maar nog weinig echte belangstelling heeft om te oefenen met schrijven. Af en toe roept hij onder het tekenen ineens uit: kijk eens mama, ik heb een x gemaakt! Maar volgens mij is dat meer geluk dan wijsheid Ik laat 'm lekker z'n gang gaan, en heb 'm alleen geleerd hoe hij z'n pen of stift of potlood moet vasthouden, voor de rest krast hij maar raak.
Ik denk ook dat het hem daar in zit bij de juf. Je hebt natuurlijk ook ouders die dan meteen alles uit de kast trekken om hun kind bewust te leren lezen. En dat is natuurlijk niet goed, al is het alleen maar omdat je zo een enorme druk op het presteren legt. Als je kind er zelf om komt vragen, komt het van hem uit en dan is het al een heel ander verhaal. Jelle zit vanaf de zomervakantie op school en hij kent nu al feilloos zeker 10 letters van het alfabet. Ook als ze in een ander lettertype geschreven zijn als het schoolschrift. Hij telt moeiteloos tot 50 en van 20 terug naar 1. Ook al iets aparts, volgens de juf. Op het 10 minuten gesprek 3 weken geleden zei ze dat hij daar wel aardig vlot mee is. Jelle is gewoon een kind dat heel veel in zijn hoofd bezig is, en graag wil leren. Wie ben ik om dan te zeggen dat hij maar moet gaan bouwen met de duplo, als hij dat op dat moment echt niet wil. Het enige wat ik doe, (wat misschien toch wel als stimuleren gezien kan worden, trouwens) is dat ik spelletjes koop waar hij ook iets van kan leren, mini loco en Electro, bijvoorbeeld. Maar ook gewoon omdat ik weet dat ik hem geen plezier doe met de zoveelste set Duplo.
Dat is dan anders dan bij ons, hier leren ze al letters in groep 1. Het gaat dan vooral om de klanken, van daaruit gaan ze naar "welk woord begint er met een ..." Maar daar hebben ze dan wel een kaartje bij met daarop de letter in kwestie. Dan zouden ze tegen mij dus niet moeten gaan zeuren dat hij al letters kent voor hij in groep 3 zit, want dat doen ze dan zelf...
@bluesky Oh maar dan zijn wij ook enorm prestatiegericht en pusherig hoor! ze heeft monopoly jr. gekregen van sinterklaas nameljik. (en telt dus zelf al het geld het hele spel door.. en "leest" ook zelf de kanskaartjes) Niks mis met een leerzaam spelletje lijkt me.. en als ze er niet aan toe zijn vinden ze het betreffende spel ook gewoon niet leuk. Wij hadden verwacht dat eht monopolyspel nog wel even in de kast zou moeten... maar we spelen het dus elke avond en verder zijn ze op school niet direct bezig met lezen/schrijven maar bijvoorbeeld wel met rijmen, "hakken en plakken" etc dus toch in feite wel voorbereidende taaloefeningen. oh dit vond ik trouwens net: Zwijsen Ouders - Voorbereidend lezen: werkbladen kleuters ziet er erg leuk uit
Hihihi... lol... En ik beschouw mezelf toch echt als een luie moeder, hoor... Ik kan echt de zin en de puf niet vinden om de hele tijd echt te stimuleren zoals ik in mijn eerste post bedoelde... Laat die kinders maar lekker aanrommelen met wat ze hebben, en dan koop ik er soms wat bij zodat het ook leuk blijft...
Ik vind het bizar dat een juf zegt dat je dat niet mag stimuleren. Natuurlijk is het wat anders wanneer een kind totaal nog geen interesse heeft in leren lezen, maar als de interesse uit het kind zelf komt, is het alleen maar goed om die leergierigheid wél te stimuleren. Dat betekent niet meteen dat ze thuis leesles moet krijgen, maar je mag haar best af en toe eens een woordje voorleggen ofzo. Als je leergierigheid niet beantwoordt, gaat ze zich júist vervelen. Ik heb echt een enorme hekel aan het feit dat ze op scholen vaak het niveau van de lessen aanpassen aan het niveau van de onderste helft van de klas. Ik ben véél meer voor een individuelere aanpak waarbij kinderen meer in hun eigen tempo kunnen leren (of dat nu langzaam of snel is) en daarin ook worden gestimuleerd (en dus niet dat langzamere leerlingen enorm worden gepusht sneller te werken dan ze kunnen, en ook niet dat snelle leerlingen worden afgeremd, maar wél dat ze begeleid worden en dus bijvoorbeeld minder snel afgeleid raken of zich te erg op 1 ding richten). Ik werd zelf op school enorm afgeremd, ik kreeg zelfs een keer straf toen ik alle sommen van een week later al af had. Brrr, dat vond ik zooo gemeen! Nou ja, mijn idee is dus; juist die leergierigheid wél stimuleren! Stimuleren en pushen zijn echt verschillende dingen.
Onze juf zegt altijd als ze iets zelf aangeven te willen leren en ook hier goed op reageren dat ze er dan aan toe zijn dus kan het geen kwaad.. Beetje domme reactie van de juf vind ik het!
@andrea wij hebben deze school ook onder andere uitgekozen omdat ze gewoon er vanuit gaan dat er verschil zit tussen kinderen. Erg fijn