Wat wel handig is, is om leesboekjes nivo Avi Start te kopen of lenen bij de bieb. En als ze gaat schrijven, dan leer haar om de pen goed vast te houden. Dat waren hier wel aandachtspunten toen mijn oudste zichzelf heeft leren lezen en schrijven. Dan leert je kind het ook meteen goed/beter aan.
Die zijn zeker leuk. Mijn dochter vind zulke 'puzzeltjes' leuk om te doen. Ik ga er zeker een paar uitprinten en als ze ze wilt maken, dan mag dat van mij. De juf zoekt het dan maar in de klas uit.
Goh, bij ons op school werken ze met de Schatkistmethode,mijn zoon zit in combi 1/2 waar groep 1 gewoon mee doet met letters en cijfers met groep 2 (hooguit wat aangepast en minder zwaar de nadruk op het leren maar ze doen gewoon mee). Hij kwam gisteren met een letter L op zijn hand thuis en dook gelijk de keukenla in voor een lepel om mee te nemen op de lettertafel. Liefst nam ie z'n lamp ook mee . Hij is wel heel geinteresseerd in letters en cijfers maar naschrijven zit er nog niet in. Gaan ze bij ons op school sneller dan krijgen ze gepast extra, iets moeilijkere leerstof. Er wordt in ieder geval niet geroepen dat ouders niets moeten stimuleren. Is de interesse er, graag en doe er wat mee
Hier hebben ze in verband met Sinterklaas leren rijmen. Dat doen ze volgend jaar ook gewoon weer. Dus diegenen die het niks vonden kunnen het volgend jaar nog een keer doen. Hier in huis wordt de halve dag gerijmd.. Daar borduren ze dan volgend jaar op door. Want niet iedereen rijmt graag. Tja onze dochter maakt al woordgrapjes vanaf dat ze fatsoenlijk kan praten en rijmt nu tot ze er bij neervalt. Zo kan het ook. (zo heet onze kat al zeker 2 jaar "abprika". Dat is een kruising tussen abby en paprika. En een lol dat ze daarom had.. Echt lachend over de vloer )
@stroopie: ze zal het vast net anders bedoeld hebben dan.. Maar het lijkt me ook niet de bedoeling dat ze in de kleuterklas alvast onder niveau gaat zitten.. Net zo min als dat de bedoeling is in groep 3
Uhm...niet om het een of t ander. Maar doen niet alle kleuters die op een gegeven moment haha. Onze dochter zit in groep 2 en in groep 1 kon ze ook al haar eigen naam schrijven en nog een paar woordjes. Niet omdat ik push of stimuleer, maar als zij vraagt; mama, hoe schrijf je oma. Ja dan doe ik dat voor en zei doet het na. En wat een onzin zeg, dat ze dan in groep 3 zich verveeld. Alle kinderen die in groep 3 zitten herkennen al wat woordjes en letters.
mijn dochter zit nu 5 weken op school en komt nu ook met vragen van hoe schrijf je bijv: papa , mama etc. ze vraagd ook vaak hoe laat is het of ze zegt een woordje en vraagd dan wat betekend dat in het engels. als een kind het wil leren waarom zou je het dan laten. zoon van mijn vriendin word in april 4 en die zegt al het hele alfabet op .
@sonja dat doet dochterlief hier al sinds ze 2 is.. Niet bewust aangeleerd maar ze heeft speelgoed met het alfabetlied erin. En op het kdv oefende de invaljuf altijd Engels met de peuters. Erg leuk en ook leerzaam voor juf want er wonen hier veel meertalige kinderen. Die bijv Turks, Marokkaans, Pools, Spaans, Papiaments.. Verzin het maar als 1e taal hebben. En dus al gewend zijn aan het principe meertalig en het feilloos oppikken als daar engels bij komt.
Onder andere, maar je hebt er nog veel meer. Ook via marktplaats vrij goed te krijgen. Of in de bieb. Hier op school krijgt mijn oudste trouwens extra begeleiding samen met nog een ander kind, omdat die zichzelf lezen hebben geleerd en ze willen toch dat ze het een beetje volgens de juiste methode leren. Zo kan het dus ook!
Wij zijn nu thuis (dankzij school overigens) begonnen met het leren van jinglebells. Uitgekauwd tot en met voor mij natuurlijk maar ze vindt het heel leuk alleen klopt de tekst niet. Dus nu zingen we elke avond samen "jingles all the way, oh it's such fun to ride in a one horse open sleigh" Vind ze zelf erg leuk en goed voor het taalgevoel Liedje van Mickey in Wonderland is hier ook nog steeds een grote hit. "tic tac, tic tac, we've got to fix the cookoo clock.. " met bij passend Donald Duck waggeltje. En ja ze weet prima wat een "cookoo clock" is hoor En wij hebben regelmatig dikke lol als we 's ochtends op weg naar school over straat waggelen met z'n tweetjes *grinnik*
Mijn dochtertje vindt het ook allemaal reuze interessant, ze schrijft ook al een tijdje haar eigen naam en wel meer woordjes. Niet omdat wij dat pushen of willen stimuleren, maar omdat ze het zelf gewoon vraagt, zelf oefent etc. Ze vindt het prachtig, getallen ook. De juf had dit ook al opgemerkt en daarom krijgt ze wel eens extra opdrachtjes of doet ze met groep 2 mee, omdat ze dat zo leuk vindt. Zou het pas raar vinden als je die interesse/behoefte zou gaan negeren. En wie zegt dat ze zich zo blijft ontwikkelen, wie weet zakt die interesse wel compleet af. We merken het vanzelf wel, maar zolang zij er zelf naar vraagt, ga ik er gewoon in mee.
Ik ben benieuwd hoe je aan deze informatie komt, ik ken geen enkele basisschool waar ze het niveau aanpassen aan de onderste helft van de klas..... Juist tegenwoordig is het normaal dat er in elke klas sowieso op drie niveaus wordt gewerkt.