Mijn zoontje kreeg anderhalve week geleden koorts. Aangezien hij niet braakte, vrolijk bleef en gewoon at en dronk, maakte ik me niet teveel zorgen. De koorts verdween maar kwam weer terug... af en aan. Hij schommelde tussen de 37 en 39,9. Vanochtend (toen het 39,9 was!) toch maar afspraak bij de huisarts gemaakt en hij blijkt een oorontsteking te hebben. (Nu voel ik me natuurlijk schuldig, maar als ik dat vermoeden eerder had gehad, was ik natuurlijk meteen gegaan. Ik dacht echt aan een onschuldig verkoudheidje) Mijn dochter heeft nog nooit oorontsteking gehad dus heb er ook geen 'ervaring' mee. Nu heeft hij antibiotica gekregen. Weten jullie hoelang het duurt voordat het aanslaat? Hij moet de hele kuur afmaken (ongeveer een week, 3 dd 5ml) groetjes Amber
Het slaat redelijke snel aan. Binnen 2 dagen merk je vaak verbetering. Je hoeft je overigens niet schuldig te voelen, want vaak gaat een oorontsteking vanzelf over. Als het zonder een AB-kuurtje kan is het beste. Je hoeft ook zeker niet direct naar de huisarts met een oorontsteking, het beste is afwachten of het vanzelf overgaat. Te vaak een AB-kuur is natuurlijk niet goed. Beterschap!
Dank je Kiwi! arts zei dat ze meestal niet te snel antibiotica voorschrijft, maar dat ze het wel erg lang vond duren bij hem, vandaar. Fijn om te horen dat het na 2 dagen al verandering kan geven.
Ja, als de koorts blijft terugkomen, dan komen ze er inderdaad niet zonder een AB-kuurtje vanaf. Evt. volgende keer zou ik na 3 dagen koorts aan de bel trekken bij de huisarts.
Hier een moeder van een goede oorontsteking-klant: tot nu toe vijf keer gehad alweer... Kiwi1 heeft helemaal gelijk dat het beter is om geen AB-kuur te doen, wij hebben ook een paar keer alleen druppels gehad, maar soms gaat het inderdaad niet over of komt het steeds terug. Bovendien, als je niets (of te weinig) doet, loop je het risico op middenoorontsteking en dat is vele malen heftiger. Mijn ervaring is dat zo'n kuur inderdaad al na een dag of 2 aanslaat. Maar je moet hem wel altijd afmaken he? Bij mijn zoontje is het overigens zijn zwakke plek (zijn oren). Wij geven hem nu preventief elke dag zoutoplossing in zijn neus (gewoon lauw water met een beetje zout) zodat alles goed open en schoon blijft. Dat werkt heel erg goed.
Ben je met hem al naar de KNO-arts geweest? Hier tot afgelopen januari ook een zeer vaste klant van ooronstekingen geweest. Ik denk dat hij er wel 20 achter de rug gehad heeft. Verwijderen van de neusamandel heeft wonderen gedaan. Sindsdien nooit meer een oorontsteking gehad of zelfs verkouden geweest.
Ja, daar zijn we geweest, maar hij blijkt niets specifieks te hebben. Behalve pech, zeg maar. Elke verkoudheid gaat bij hem in zijn oren zitten. (En dat schiet lekker op op het kdv natuurlijk: om de haverklap verkouden.) Ze gaven toen die tip van die zoutoplossing (is alweer bijna een half jaar terug) en hij heeft het sindsdien maar 1 keer gehad, en dat was omdat we waren vergeten die zoutoplossing te geven. Maar nu doen we het heel netjes en is hij strontverkouden (zo erg dat het helemaal op zijn longen zit: hoesten als een schoorsteen...), maar geen oorontsteking!!! Yess...
Trouwens: 20 keer! Dat is echt vaak zeg... En dan dachten wij dat onze boef er veel last van had. Dat is echt peanuts...
Niet schuldig voelen, Thirza heeft al megavaak oorontsteking gehad en ik herken het nog niet altijd... Dus als je het nog nooit megemaakt hebt, denk je in eerste instantie idd aan een verkoudheid. Ik heb hier inmiddels wel de stelregel dat als na 3 dagen de koorts niet zakt, ik naar de huisarts ga om iig even te laten kijken. Het zou met 2 dagen echt wel beter moeten gaan. Ondertussen mag je gewoon een zetpilletje tegen de pijn geven he? En ff het matrasje ophogen bij het hoofdeind (deken of handdoek onder het hoofdeind), zodat er wat minder druk op de oortjes komt te staan... Succes!
Soms is het gewoon moeilijk in te schatten of ze echt ziek zijn of niet. Waarschijnlijk met een dag of 2 zie je al verschil. Schrik niet van de diarree die vaak verschijnt door de AB! Inderdaad hoofdeind iets omhoog scheelt voor de druk.
bedankt dames. En goede tips, zoutoplossing, bedje schuin (zijn we expert in aangezien hij reflux heeft gehad). Ook goed om te weten dat de AB diarree als gevolg kan hebben, wist ik niet. Ik weet dat de 'ongeschreven regel' zegt dat je na 3 dagen koorts de ha belt, maar het zakte steeds weer. Pas toen het steeds terugkwam begon ik te denken aan een infectie. Hebben jullie trouwens ook kindjes die de ab heel vies vinden? Ik geef het nu in een klein laagje melk met de fles en als dat helemaal op is geef ik pas de rest van de melk in de fles. Dan drinkt hij het dus wel op. Vandaag had hij eindelijk weer een beetje kleur op zijn gezicht, dus ik heb goede hoop. Merk nu pas hoe moe ik ben.. groetjes Amber
Oooch, arm jochie. Met de AB gaat het vast snel beter. Naast de diarree even opletten dat je kleintje geen spruw krijgt. Daar ben je ook heel vatbaar voor na AB. Rot-AB ook, maar ja, soms moet het toch echt een keertje...
Dat je kindje het zo met een beetje melk opdrinkt lijkt me ideaal!! Hier lustte ze het ECHT niet, waar je het ook door mixte. Heeft ons een extra flesje AB gekost Wat goed werkte was het in een spuitje doen en dan langzaam in haar mondje spuiten. 2ml per keer, tot de hele 5ml erin zit. Dat was op een gegeven moment niet eens meer een gevecht, ze werkte netjes mee.
Dat zou fijn zijn, maar hij heeft al zoveel medicijnen gekregen dat hij zo'n spuitje onmiddellijk herkent. En hij heeft nu zoiets van 'no more!' want meneer sluit zijn mond en opent hem niet meer! bedankt voor je reactie
Niet te geloven... 3 dagen nadat mijn zoontje oorontsteking blijkt te hebben, krijg ik zelf oorontsteking! En dat doet pijn! Ik dacht dat ik gek werd! Zit nu dus zelf aan de AB, de pijnstillers en de neusspray.. arme kindjes, ik kan bijna niet geloven dat kindjes het net zo heftig voelen als wij volwassenen, want ik wist me echt geen raad van de pijn. Laten we hopen dat het bij hen minder heftig is. (althans, gun het mij om dat te geloven...) groeten van een goed gedrogeerde Amber
Oh, ik had het ook de afgelopen winter. Damn, wat doet dat pijn, he! Maar ik denk niet dat kinderen het net zo ervaren als wij. In bijna alle ooronstekings-gevallen hier, heb ik er nooit iets van gemerkt. Het is dat de huisarts elke keer oorontsteking constateerde. Ikzelf daarentegen heb 2 dagen tegen de muren opgelopen van de pijn en daarna nog wekenlang met dichte oren gelopen. Beterschap!
Hier een kindje wat nauwelijks last heeft van oorontstekingen. Hij krijgt één dag (soms 2) flinke koorts en dan gaat het oor meestal lopen. Helaas betekent dat niet altijd dat het over is. Het belangrijkste signaal hier is goed eten en rustig slapen..dan is het over. Met oorontstekingen moet je wel oppassen. Langdurend niet behandelen van oorontstekingen of heeeel regelmatig terugkerende oorontstekingen kunnen leiden tot gehoorbeschadiging. Wij zijn van die ouders die altijd even aankijken maar inmiddels heeft mijn zoontje toch zijn 2e AB kuur hiervoor gehad (beide keren duurde het (een verschillende) huisarts toch te lang. Maar geen koorts). Hier trouwens absoluut fan van het middel en 3 x daags 3 ml en kuur niet afmaken maar een week geven en rest weggooien... Zal wel van het middel afhangen.
Vervelend zeg... Wij hebben met onze dochter ook heel vaak een bezoek gebracht aan de spoedpost, omdat ze weer accuut een oorontsteking had (altijd 's avonds en in het weekend... Hoe komt dat toch... ). Anyway, ze heeft ongeveer 7 keer aan oorontsteking gehad in haar eerste 12 maanden... waarvan we weten... misschien nog wel vaker dus. Meestal een dubbele ook nog. En dat terwijl ze zelden verkouden was. (Dus geen verstopte neus ofzo). Na de derde anti-biotica kuur hebben we gezegd dat we liever niet nóg een keer zo'n kuur willen geven, omdat haar weerstand daaronder lijd en omdat ze er dan langzaamaan resistent tegen wordt. De arts was het daar helemaal mee eens en stelde buisjes voor. Twee weken na haar eerste verjaardaag heeft ze dus buisjes gekregen. Geen enkel probleem. Kwartiertje onder narcose, buisjes erin en klaar. Nu is ze veel vrolijker en rustiger dan wij haar voorheen kenden. Ze heeft natuurlijk niet meer de hele tijd pijn... is een wereld van verschil zeg ! Zou dat echt iedereen aanraden als je kindje vaker dan 3 keer in een half jaar oorontsteking heeft. Geen medicijnen meer, geen pijn meer. Geweldig.
Wat wij hadden is dat ze haar andere medicijnen ook niet meer wilde omdat in het spuitje ook opeens iets vies (AB) kon zitten. Wij hebben toen bij de apotheek voor de AB een veeeel grotere spuit gehaald dan dat we voor de normale medicijnen hadden. Ze kreeg toen snel door dat in het 'normale' spuitje de normale medicijntjes zaten en in de grote spuit de vieze. Was de ab nog wel een gevecht, maar de normale medicijntjes gingen er wel goed in. Ons meisje heeft vanaf +/- 6 maanden zo'n beetje elke 2 weken een oorontsteking gehad. Op het eind heeft ze zo'n beetje een maand lang aan de paracetamol gezeten, ze was voor 6 weken al aan een onderhoudsdosering AB en toen heeft ze buisjes gekregen!!! nog 2 ontstekingen gehad die gewoon met druppels op te lossen waren en de laatste 2 maand geen oorontsteking meer gezien.