hallo, Mijn zoon van 4 is een heel moeilijk kind. kwa slapen juist niet hij geeft zelf om half 7 7 uur aan dat ie wil slapen en dan loopt ie zelf naar zijn kamer en gaat in bed liggen ik stop hem dan in doe de deur dicht en je hoort niks meer tot de volgende ochtend. Maar overdags....als ie uit bed komt gelijk druk hij kan nog geen 5 minuten op de bank zitten ook niet als de tv aan staat met kinderfilmpjes. Als ik vraag wat ie wilt kijken weet ie het niet. hij is 4 en 6 maanden maar zit overal met zijn tengels aan waar die af hoort te blijven spelen met speelgoed doet ie niet normaal spelen kan die niet en zijn gedrag word ik inmiddels doodmoe van. op school zien ze ook problemen hij loopt met alles achter en zijn kort geheugen lijkt ook slecht te werken dus waar ik meteen aan dacht was pddnos. ook kan hij ineens in zichzelf zijn gekeerd. Ik weet dat hij er niet veel aan kan doen maar ik weet het soms niet meer met hem. hij vreet gewoon energie en eist echt voortdurende aandacht. als ik naar de keuken loopt komt ie derachteraan dan kan ik hem wel 20x naar binnen sturen maar binnen een paar seconden staat ie der gewoon weer terwijl er hete pannen op staan wat ik dus niet fijn vind als er dan een kind in de keuken loopt. Ik moet hem elke keer bij zijn arm mee trekken en op de bank zetten en stem verheffen voor die het lijkt te snappen maar als ik het normaal vraag dan helpt het niet want hij luisterd dan gewoon niet. Ik word er inmiddels een beetje moedeloos van herkent iemand dit?
Doe je ook iets met je zoon ? Vooralsnog zie ik je zeggen dat hij dingen niet mag, tv moet kijken en op de bank moet zitten. Ik heb twee zoons van 4 en 2 en zitten dat duurt maar heel kort. 'Normaal"spelen met speelgoed, tjah, wat is normaal? Ze rollen zegmaar niet altijd met hun autootjes over de vloer. Ongelukken worden nagebootst, autos kunnen vliegen en je vraagt je af waar ze dingen vandaan halen. Alle speelgoed gaat op de bank want we pakken de auto in en gaan op vakantie.... Niet helemaal waar het speelgoed voor bedoeld is, maar ze spelen leuk Verder willen ze hier om 6 uur smorgens al naar buiten. Fietsen, spelen in de zandbak, rennen en vliegen. Zeker omdat je aangeeft dat je kindje zo goed slaapt, zal hij lekker uitgerust zijn en vol energie! Kind in de keuken, tjah, nu kook ik op inductie dus wellicht is dat anders, maar ik laat mijn oudste gewoon wat dingen doen om te helpen. Hij blij en na 5 minuten gaat hij verder met andere dingen... Gecontroleerd dingen leren, en je hebt er beide profijt van. Ik weet niet helemaal hoe je nu bedoelt dat hij niet luistert, heeft hij niet gewoon een overvloed aan energie die hij niet kwijt kan ? Hoe meer restricties hier hoe gefrustreerder ze worden en dan willen ze nog wel eens hun eigen plan trekken. En dat is eigenlijk nooit mijn plan Watvoor dingen doet hij precies die aangeven dat hij totaal niet luistert ? Groetjes!
Mijn eerste idee was ook: wat doe je zelf met hem? Ik lees namelijk veel over niet mogen en niet alleen kunnen of willen. En het zou inderdaad zalig zijn als dat kon, maar er zijn tal van kinderen die liever samen met de ouders spelen dan alleen. Natuurlijk moet je daar niet altijd aan toegeven, maar soms wel... Dochter is namelijk min of meer zoals de jouwe. Komt mee in de keuken en mag dan helpen. Kan vijf minuten alleen spelen en vraagt dan alweer hulp... We werken eraan, maar soms spelen we ook heerlijk uren samen. Dat mag ook.