niet te veel aankomen

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door Muriel, 15 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muriel

Muriel Lid

22 sep 2014
    36
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hallo

Ik heb een vraag over aankomen tijdens zwangerschap.
    Ben nu 18 weken zwanger en 4 kilo aangekomen. Is dit normaal?
    Toen ik zwanger werd woog ik 107.5 kilo bij 1.73. Behoorlijk te zwaar dus.
    Ik wil niet teveel aankomen, maar wil ook niet dat mijn kindje iets te kort komt.

Ik dacht zelf aan:
    Ochtend: bruin pistoletje met kaas, vruchtensap
    Tussendoor: fruit
    Lunch: 2 bruine bolletjes met beleg (afwisselen hartig, zoet)
    Tussendoor: cupasoup en fruit
    Tussendoor: 2 biscuitjes
    Diner: aardappel, groenten, vlees of broodmaaltijd of pasta
    Tussendoor: 250gr kwark van danio
    Tussendoor: af en toe een bakje nootjes (niet iedere dag)

Krijg ik hiermee voldoende voedingsstoffen binnen?

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Beste Muriel,

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Tijdens je zwangerschap mag je gemiddeld 12 kilogram aankomen. Wanneer je overgewicht hebt kan daar een ander advies voor gelden. Bespreek dit daarom het best even met je verloskundige.

Het voorgestelde dagmenu ziet er al heel goed uit, kies in plaats van een bruin bolletje of een bruin pistoletje liever voor volkoren varianten, zoals volkorenbrood. Dit verzadigd namelijk meer en de vezels zijn ook belangrijk om je darmen te stimuleren. Kies verder voor magere belegsoorten zoals 20+ of 30+ kaas. Hetzelfde geldt voor melkproducten, kies liever voor een magere kwark zonder toegevoegde suikers. Je mag tijdens je zwangerschap wel iets meer melkproducten gebruiken. Je hebt ca 450 ml nodig per dag. Kies daarom in de loop van de middag liever voor wat magere yoghurt bij het fruit, je kunt hier ook een heerlijke fruitsmoothie van maken. Soep is namelijk vrij zout gebruik dit daarom liever niet dagelijks. Wanneer je nootjes eet kies dan ook voor ongezouten noten en houd het bij een handje.

Heel goed om vruchtensap te drinken bij de broodmaaltijd. Het vitamine C in het fruit zorgt er namelijk voor dat je het ijzer uit de boterham beter opneemt.

Hele fijne zwangerschap nog verder!

Groetjes Ruby- Nutricia voor jou

Deel Deze Pagina