Op advies van het cb ben ik met 5 maanden begonnen met fruit, laatst ben ik weer geweest en kon ik ook beginnen met groente. Daar ben ik nu dus ook zo'n 1,5 week mee bezig en dit gaat hartstikke goed, ze vindt alles lekker wat ze voorgeschoteld krijgt Inmiddels eet ze nu halverwege de ochtend een heel 4 maanden-potje fruit en zo rond etenstijd een heel 4 maanden-potje groente. Is dit niet teveel voor haar leeftijd? Of is daar geen maximum voor. Ze krijgt ook nog 4 flessen van 180 + 6, waarvan eentje met nutrix. Ook weet ik niet zo goed wanneer ik aardappel/rijst/pasta en vlees toe kan voegen aan de groente. En hoeveel groente zou ze moeten eten zodat het een fles kan vervangen en vanaf wanneer? Hoop vragen he? Had het bij het cb allemaal even moeten vragen maar dat ging allemaal weer zo hectisch de laatste keer. En de volgende keer dat we moeten is pas 18 nov, dus dat duurt nog ff. Bedankt alvast voor jullie reacties.
ik weet niet precies of dat te veel is, mijn dochterje krijgt nu alleen in de ochtend nog een half pote fruit , ik ga met groenten beginnen als ze 5 maanden is. Als je vragen heb kan je ook altijd het cb bellen...bij ons kan je bellen tussen 9 en 12 met al je vragen. succes! groetjes linda
Ben ook wel nieuwsgierig ja. We zijn met 4 maanden begonnen en inmiddels eet hij ook wel zoveel als jouw kindje hoor. Ze geven het wel aan. Wij zitten echter nog op 4,5 fles, terwijl dat al 4 moet worden. Weet ook niet wanneer er meer bij mag, maar ik heb gehoor ddat je met vlees nog beter kan wachten tot ze 1 jaar is. Rijst enzo weet ik niet, maar het zit al wel in de 6 maanden potjes. Moeilijk he...
de onze at op de leeftijd van bijna 6 maanden een 6 maanden potje groente en een 6 maanden potje fruit en 3 flessen van 180+6. je vervangt een fles als ze 200gr groente eten. daar kun je dus al makkelijk naar toe. ik mocht vanaf 6 maanden ook brood gaan geven. dit was toen mijn schema. 7.00 180+6 en 3 eetlepels bambix. later werd dit een bordje 180+6+7 10.00 6+fruit 12.00 boterham en eerst 180+6 toen 120+4 15.00 koekje en sap 17.00 6+ groente 20.00 bambix avondpapje. vanaf 6 maanden hebben ze nog maar 500cc opvolgmelk nodig. als je dat eenmaal gaat geven, gaan ze meestal vanzelf een fles minderen. er zijn trouwens ook 4+ potjes met rijst van olvarit. tuingroenten met rijst en wortel met aardappel. ik prakte er altijd zelf een klein aardappeltje doorheen.
Mijn zoontje krijgt vanaf dat hij 4 maanden is fruit en vanaf het begin eet hij heel het potje leeg. Twee weken later zijn we met groente gestart en ook hiervan eet hij altijd alles tot de laatste hap op. Ik heb toen ook contact opgenomen met het cb. Het leek mij ook wat veel. Hij krijgt nl ook 4 flessen van 210+7 en in de laatste rijstebloem. Bij het cb zeiden ze dat het zo goed is, maar dat hij ook echt niet meer mag hebben ivm te veel aan vocht.
Die 4 maanden potjes zijn nog klein toch? Als ze straks de 6 maanden potje krijgt, kan er misschien wel een fles af. Je merkt het vaak wel als ze niet alles van het potje eten, kan er wat melk vanaf. Aardappel, rijst en pasta zijn we langzaam vanaf 6 maanden gaan proberen. Eerst aardappel, toen rijst, en na een week of 3 ook pasta. Vlees pas vanaf 7,5maand, en dan lang niet elke dag. Pas vanaf een jaar krijgt hij (bijna) elke dag vlees/vis.
tegen mij zeiden ze bij de thebe lijn dat 200 cc het maximum is in de fles, dat je niet meer mag geven... dus 180 + 6. vind dat wel een beetje vreemd... ook zei ze dat het een raar schema is dat mijn zoontje van 4 maanden al op 4 voedingen zit.. ze zeggen overal wat anders heb ik t idee!
Ja, dat is helaas maar al te waar. Mijn zoontje kreeg op een gegeven moment zelfs 4 flessen van 240/8. was prima volgens mijn cb. Als ze het nodig hebben hebben ze het nodig. Gewoon lekker op je eigen gevoel afgaan. En TS, gezien de leeftijd van je dochter vind ik dit niet veel. Ze mag ook al naar 6 maanden potjes en daar zit zelfs 200 gram in. Vanaf 6 maanden mag je ook naar drie flessen, dus dat kun je ook gaan proberen als je grotere potjes gaat geven.
Lijkt t idd wel op...(dat ze verschillende adviezen geven).. Met opvolgmelk (nr 2) is het wel zo dat je max 180 + 6 geeft.. (staat ook op t pak).. Over het algemeen gaat een kindje vanaf 6 maanden de groente als een maaltijd eten, dus 200 gram (ipv 200cc melk).. Dus als je kindje 100gram groente eet, kun je daarna 100cc melk aanbieden, om er een complete maaltijd van te maken. Nog steeds geldt dan de richtlijn (icm met FV) van een liter per dag. Ons schema was zo: 180+ 6 2 stuks vers fruit 180+ 6 groente 200gram 180+ 6.. Ik ben later, omdat hij een boterham erbij ging eten, gaan afbouwen met het fruit naar 100 gram. en dan rond t middag uur een boterham en een halve fles. Hij krijgt nu 180 + 6 (half fles/half pap) 100 gram fruit boterham met halve fles (90 cc+ 3) of wat sap koekje/sap groente 200 gram 180 + 6 met 4 nutrix. Soms wilt hij de halve fles niet.. Nou ja, dan bied ik m t later aan. En anders maar niet.. Succes
even uit nieuwsgierigheid: krijgen jullie kindjes ook al iets van vers gemaakt fruit of alleen uit een potje?
Ik geef zowel vers fruit als uit een potje, gewoon omdat ik het prettig vind als ze allebei "lust". En het maakt haar op dit moment echt niet uit wat ze krijgt, alles gaat er tot nu toe in. Dat geldt ook voor de groente trouwens, ook vers en uit een potje. D epotjes van 6 maanden zijn natuurlijk nog extreem gepureerd, wat ik zelf maak maak ik niet zo fijn, dat laat ik wat grover, maar het is niet zo dat ik stukjes geef ofzo.
Beide.. Hij eet t liefst met stukjes/wat groffer.. Dus niet helemaal als gladde massa zeg maar... Dus vaak is vers in ons geval geliefder, omdat dat minder glad is...
Ik zou proberen om 200 gr groente en fruit te gaan geven. Hier ging er toen vanzelf een fles af. Ik ben al vrij begonnen met een aardappel door de groente te doen. Toen dat goed ging heb ik er vlees aan toegevoegd. Sinds een paar weken is dit ons schema 8.30 180 + 6 10.30 fruit 200 gr 12.30 brood 14.00 180 + 6 + 1 nutrix 17.00 warm eten 200 + toetje 100 20.00 180 + 6 + 1 nutrix
Dit is het schema waar ik ook wel naartoe zou willen, hoe laat heeft Fabian zijn slaapjes als ik vragen mag?
Na de fruithap slaapt Fabian meestal een uurtje. Na de fles van 14.00 slaapt hij wat langer meestal zo'n 2 uur. En rond 18.00 slaapt hij meestal nog een uurtje.