Hoi dames! Er zijn momenteel 2 tandjes en ook iets van een kies in aantocht bij mijn zoon van bijna 11 maanden. Hij heeft er écht heel erg last van. Heeft in zijn slaap al vaak op zijn handjes gekauwt en huilt soms hysterisch. Nu weet ik dat ze hierdoor eten kunnen weigeren, vooral als het warm is. Daar let ik nu dus ook maar zelfs koud eten wil hij momenteel niet. Ook op harde stukjes let ik op maar hij wil er niks van weten. Zo wil hij lauwwarme pap niet, boterhammen niet, yoghurt met of zonder een beschuitje erin verkruimeld niet, warm avond eten niet. Cracottes, "koekjes" en fruithap wil hij wel. Uiteraard vind ik dat niet oke maar wil hem ook niks opdringen. Het is al de hele week zo. Hij leeft echt op fruithap/fruit, stukjes brood, soepstengels, cracottes en flessen melk/water/beetje diksap en heeeel soms wat yoghurt. En dat terwijl hij eerst ALLES at. Ik bel morgen even naar hey consultatie bureau (want de huisarts zegt toch alleen maar; och kijk het ff aan, zolang hij goed plast en drinkt is het oke) maar hebben jullie nog tips en tricks?
En soep maken? Courgettesoep, pompoensoep, etc. Dat is vloeibaar en hoeft hij niet kauwen. En fruit lekker ijskoud geven. Misschien een koud stuk komkommer om lekker op te sabbelen? En verder chamodent voor de tandjes.
Als hij er echt zo'n last van heeft gaf ik vaak ook overdag paracetamol (i.p.v. alleen voor het slapen) en dan zorgde ik dat het goed was ingewerkt als we gingen eten, dat had hij er vaak minder last van en at beter. Deed ik natuurlijk geen week lang, maar wel als het op z'n ergst was.
Bij mijn jongste zijn nu 2 tandjes door (de tweede is vandaag doorgekomen). Wat bij hem (en mijn andere 2) hielp is tandvlees (met gewassen vinger ) lichtjes masseren, dentinox 4 keer daags 2-3 druppels op de plekken smeren (half uur voor etenstijd). En als het nodig is paracetamol voor etenstijd. Drinkt hij wel gewoon? Eventueel smoothie maken van wat fruit en yoghurt, zal hij dat lekker vinden? Groente smoothie zal ik dan weer denk ik niet doen, lijkt mij niet heel lekker. Misschien waterijs? (ik gaf het mijn kinderen niet, dus weet ook even niet of er heel veel suiker in zit, dan zou ik het niet doen namelijk). Sterkte! Weet nog van oudste 2 dat met tijd dat kiezen doorkomen ze er flink last van hebben.
Inderdaad, dat doe ik nu op tijden dat het erg is ook. Vervolgens eet hij dan zijn fruithap helemaal gulzig op. Maar bijvoorbeeld zijn avondmaaltijd niet. Hij moet overigens ook vaak kokhalzen, zelfs bij brood. Huh?! Komt ineens uit het niks. Goede tip van de smoothie trouwens! Hij drinkt overigens wel goed!
Mja, ik ben zon moeder die het gewoon zou laten. Paracetamol idd voor de pijn, want dat is ook vervelend, maar verder maak ik me totaal niet druk over wat ze dan tijdelijk niet binnenkrijgen. (Tenzij ernstig ondergewicht) en zo te lezen krijgt ie best een hoop nog wel binnen. Mijn ervaring is dat het allemaal weer goedkomt.
de jongste had het met de eerste boven tandjes. ze leefde toen voornamelijk nog van de fles maar die wilde ze dus echt niet. paar slokjes en klaar. zetpillen, dentinox, tandgel, chamodent, het hielp allemaal niks. gelukkig waren ze vrij vlot door dus heeft het niet lang geduurd. ik zou voor nu gewoon blijven aanbieden en laten eten zoveel/weinig hij wil. als die krengen door zijn gaat het vast weer een stuk beter
Herkenbaar hoor. Hier eet ze ook slecht als er tandjes komen. Ik geef nog bv dus ik leg dan een keer extra aan. Als ik lees wat hij wel eet is dat wel genoeg voor korte periodes volgens mij. Als het zo pijnlijk is zou ik ook paracetamol erbij geven.
Ik ging hem net wegbrengen naar de opvang en vertelde aan de leidster dat hij eten weigert. Ik was nog niet uitgepraat of ze zei "oh tandjes of kiezen zo te horen!".
mijn jongste heeft ook afgelopen periode slechter gegeten, door doorkomende kiezen. maar ik gaf hem dan wat kwark met fruit erdoor gepureerd, koud drinken (diksap/melk) , afgekoelde pompoensoep/erwtensoep. alles wat vloeibaar is ging er nog wel redelijk goed in. en inderdaad ook overdag een paracetamol. Op zich kunnen ze best wel even met wat minder eten, en als de ergste pijn over is, dan komt het eten van de boterhammen vanzelf weer.
Go with the flow.. het is een rotte tijd (voor beide) en het enige wat je kan doen is uitzingen en af en toe wat meer voeding proberen te geven. Af en toe misschien wat kouds, zoals een waterijsje kan verlichting geven. of smoothies maken met extra vitamines erin (zoals boerenkool/spinazie er in doen etc)