Na 2 weken kolven weer zelf voeden

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MissCoat, 20 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissCoat

MissCoat Lid

24 sep 2009
    39
    0
    6
    Noord Brabant
    Hoi,

2,5 week geleden ben ik via een spoedkeizersnede bevallen van mijn dochtertje. De dagen daarna in het ziekenhuis hebben ze haar elke 3-4 uur aangelegd maar lieten haar dan wel 25 minuten per borst drinken waardoor ik uiteindelijk met kapotte tepels naar huis ging. Ook hebben ze haar vanaf de 2e nacht bijvoeding gegeven omdat haar gewicht nogal kelderde. Eenmaal thuis bleken mijn tepels te beschadigd en productie te laag waardoor we met de kraamhulp en lactatiekundige hebben besloten dubbelzijdig te gaan kolven voor een paar dagen, haar kunstvoeding te geven en dan het aanleggen weer op te bouwen. Inmiddels dus bijna 2 weken verder en wat misgelopen afspraken met een afwezige lactatiekundige zit mijn productie op 60-80cc per kolfsessie (beide borsten) en drinkt mijn dochtertje 6 voedingen, 2 van 120cc en 4 van 90cc (4 voedingen borstvoeding die ik per etmaal spaarde en de rest kunst). Nu zijn ze langs geweest van het consultatiebureau en hebben ze gezegd dat mijn productie hoog genoeg is om volledig borstvoeding te geven en te stoppen met alle voedingen kolven en dat ik moet vertrouwen dat mijn borsten weten wat ze doen.

Ik ben alleen zo onzeker omdat mijn dochter maar een paar minuten per borst wil zuigen en daarna niet meer aanhapt maar constant hongersignalen geeft, niet slaapt een paar uur lang en vervolgens in zo'n vermoeide toestand in slaap valt dat ik haar moet wekken voor de volgende voeding. (Cyclus herhaalt zich dan weer). Moet ik het een paar dagen geven zodat we allebei aan het borstvoeden kunnen wennen? En kan ik zomaar stoppen met kolven? Mag ik nog bijvoeding geven met de fles? Ze weegt nu 3,5 kilo en is 18 dagen oud.

Sorry voor het lange verhaal maar alle advies is welkom!

Groetjes, Ellen
    (Ps ik slik sinds vandaag domperidon om te voorkomen dat mijn productie terugloopt en misschien zelfs wat oploopt)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Met hoeveel weken ben je bevallen?

Heb je je kindje al eens goed aan de borst gehad? (aanleggen) Weet ze wat ze moet doen aan de borst of wacht ze af en wordt ze boos omdat ze flesje is gewend?

Wat is er gebeurd met je lactatiekundige? Heeft ze geen beleid voor je uitgezet en een stappenplan? Is ze langs geweest om het drinken en aanleggen te beoordelen?
    Anders terug afspreken, want wat jullie nu nodig hebben is een duidelijk plan en uitleg. En jij en je kindje mogen het borstvoeden leren zodat je niet weer terug kapotte tepels krijgt.

Wat ik zou doen:
    - dicht bij je houden overdag (goed voor productie)
    - heel goed aanleggen, kijken of ze drinkt, evt. herinneren wat we aan het doen zijn en als ze niet gaat drinken aan de andere kant.
    - nakolven met de hand en/of apparaat. of om de voeding nakolven, tot je zeker bent van goede melkstroom en productie.

Laat je helpen!!!! En als je niet goed geholpen bent in ziekenhuis of door lactatiekundige: Melden!!!

Succes! En lekker je kindje knuffelen!
    Heidi

3. MissCoat

MissCoat Lid

24 sep 2009
    39
    0
    6
    Noord Brabant
    Dank je wel voor je reactie en sorry voor de late reactie terug!
    Mijn dochter is met 40weken4dagen geboren maar was wat aan de kleine kant. Inmiddels weer een paar weken verder en ik heb volgehouden maar ik vind het borstvoeding geven vreselijk stressvol. Lactatiekundige is niet komen opdagen bij vervolgafspraak en heeft ook niet op mijn telefoontjes gereageerd, door een zware bevalling en omdat ik alleen ben had ik niet de energie om erachteraan te gaan. Er is dus geen plan of begeleiding en ik heb het idee dat Emma nog steeds niet goed aanlegt (te weinig tepel). Ik hou haar inderdaad veel bij me, ik ben bang om na een voeding te kolven omdat ik dan misschien niet genoeg heb voor de volgende, ze lijkt nu al zo vaak gefrustreerd aan of een lege of een niet toeschietende borst te drinken.. Ik krijg nu geen consult meer vergoed dus moet tot volgende maand wachten om er een zelf te kunnen betalen maar dan ga ik meteen naar een bureau voor een afspraak. Ze was de eerste 12 dagen 260g aangekomen, dat vonden ze te weinig op het cb dus moet haar nu 's nachts extra wekken (daar is ze overigens niet beter van gaan drinken, te moe!) maar heb het idee dat ze nu beter aankomt, dinsdag gaan we weer wegen. Al met al maak ik me dus eigenlijk constant zorgen en dit heeft nu effect op mijn toeschietreflex dus daar krijg ik spray voor volgende week. Ik kan niet wachten totdat ik een tevreden baby heb en een ontspannen, borstvoeding gevende moeder ben! Dit is niet heel lang vol te houden.

Groetjes, Ellen

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo Ellen, hoe is het nu met jou en Emma?
    Laat horen waar je nog mee zit!

Heidi

Deel Deze Pagina