Niet tevreden over de begeleiding tijdens en na de bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door Loeki2, 2 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    @loeki: ik zit er ook over te denken, want ik ben behoorlijk bang dat als ik zwanger mocht raken ik echt in paniek raak voor de bevalling.

2. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Hoe bevallen in het UMCG gaat weet ik trouwens niet, ik ben thuis bevallen en daarna met spoed naar het UMCG gebracht. Ik mocht gelukkig zelf kiezen en uit mijn eigen overtuiging ga ik niet naar het Martini. Ik kom daar wel eens voor mijn werk en vooral dat enorme kruis bij de ingang van het oude gedeelte aan de v Swieten vind ik verschrikkelijk. Nee dáár wilde ik beslist niet heen. Bovendien heeft mijn moeder een weekje in het UMCG gelegen en spreekt niets dan lof over de verpleging daar.

Ja je kunt natuurlijk altijd de verkeerde treffen helaas.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    @loeki: ik had ook gekozen voor het umcg, maar die was vol! dus ik had gewoon dikke pech, woon namelijk ook veel dichter bij het umcg.

4. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Dat is vervelend Suus, Ik woon dichter bij het Martini, maar ze hadden mij naar Nij Smellinge mogen brengen als het UMCG vol was geweest.

5. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dat is in drachten toch? daar ga ik nooit heen, dan liever martini. ik denk dat ik serieus de ambulance uit zou stappen. mijn nichtje is daar twee keer bevallen en tot twee keer toe vreselijk behandelt.

ze heeft bij haar eerste 5 dagen met idioot zware weeen rondgelopen zonder in te grijpen. 'hier heeft u een slaappilletje, ga maar naar huis'. uiteindelijk was ze meer dood dan levend toen de kleine uiteindelijk gehaald werd. de kleine heeft daardoor een valse start gemaakt, mijn nichtje was lichamelijk kapot en geestelijk is ze nog steeds herstellende, ze slikt nog altijd antidepressiva.

achteraf duizenden excuses, dat kon écht niet en zou nooooooooit weer voorkomen.

bij de tweede heeft haar man haar op de vijfde dag met extreme weeen gewoon 'achtergelaten' in het ziekenhuis. 'ik neem haar niet meer mee en ik loop nu weg'. dat heeft hij letterlijk gezegd voordat er iemand wakker werd en ingreep. weer was mijn nichtje kapot en niet in staat de bevalling op eigen krachten te doen.

tot 2 maal toe hebben ze 5 dagen lang op de stoep gestaan en niet de behandeling gehad die voor elke gyn niet meer dan logisch zou zijn. er zijn inmiddels meerdere gyns en vk's die dit verhaal ter ore hebben gekregen en die zijn allemaal met stomheid geslagen en zeggen allemaal 'dit had nooit mogen gebeuren, laat staan 2 keer'

mijn nichtje wilde altijd een groot gezin, maar ik denk niet dat er nog meer zullen volgen.

ik weet het, elk zh heeft zo z'n h*fters, maar ik vind dit wel erg extreem, sowieso aangezien het om meerdere gyns en verpleegkundigen gaat (2 keer 5 dagen, minimaal 10 bezoeken)

dus nee, dan ga ik eerder nog fluitend naar het martini ;) dat kruis neem ik wel op de koop toe ;)

6. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    claartje, als ik jouw berichtje lees dan kun je echt beter in t umcg bevallen hoor! op wat nukkige mensen na waren er echt hele lieve, en qua kamer en verzorging heb ik verder echt niks te klagen gehad!
    ik zou zelf niet graag in assen bevallen, hoewel ik er wel goede berichten over hoor, is het helaas wel zo dat als er echt iets met je kindje zou zijn, hij/zij alsnog naar groningen verplaatst word (als je geluk hebt met jou erbij)
    ik ga echt weer voor t umcg de volgende keer, als je zelf mondig bent en weet wat je wilt ist daar echt wel goed te doen. mijn 2e bevalling was het er overigens extreem druk, er was echt een geboortegolfje, ze hadden zelfs een serieus gebrek aan spuugdoekjes en hydrofiele luiers! en waren enorm aan het schuiven wie waarheen moest qua kamers, zo druk. kon merken dat sommige verpleegkundigen daar nogal stressig en gehaast door werden

7. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ja, een ervaren iemand. op de website van het umcg staat dat ze op de bevalkamers een bad hebben, klopt dat?! (hoe triviaal, maar wil dit zóó graag)

8. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    hmm ik heb zelf geen bad gezien, maar ik moet wel erbij vermelden dat ik bij mijn 1e bevalling een ruggenprik kreeg en dus niet van bed mocht, dus ik heb niet gevraagd naar een bad. de verloskamer waar ik toen lag had alleen een douche, want direct na de bevalling ben ik daar nog zelf gaan douchen. en bij de 2e bevalling had ik helse rugweeen dus toen kon ik niet van bed al had ik gewild. ik heb dus toen de badkamer nooit van binnen gezien omdat ze me naderhand gingen wassen op bed omdat ik niet lopen kon en vast zat aan allerlei infusen, dus weet niet of daar wel een bad zat. maar dat kun je natuurlijk altijd navragen, als het op de website staat zal het er gerust wel zijn..? (alleen dus niet op alle verloskamers)

9. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ze hebben de mogelijkheid tot bezichtigen van de afdeling, maar dat kan pas als je 32 weken bent geloof ik. maar erg nieuwsgierig aangelegd haha

10. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    volgens mij moet het ook wel mogelijk zijn om ze gewoon te bellen met die vraag...?
    ik heb de rondleiding nooit gehaald haha bij mijn 1e kindje kwam de rondleiding bij mij langs (mijn kleintje was ruim 3wk te vroeg) ipv dat ik zelf met ze meeliep haha
    bij de 2e heb ik de rondleiding niet gedaan omdat ik er toch al eens bevallen was, en ik bang was om enge dingen te gaan zien (lees: vacuum enzo ;))

11. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    haha, ach ja, bellen is er nog niet van gekomen, blijkbaar toch niet zo nieuwsgierig :) ik ga het iig voorleggen bij mijn vk, eens kijken wat hun bevindingen zijn.

12. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik heb de rondleiding wel gehad, maar heb geen bad gezien, wel douches.

13. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hmm... da's raar, terwijl ze er in de folder wel over praten, jammer. mijn droom was bij de eerste een badbevalling. het werd echter ks en daarmee dus verplicht voortaan in het zh bevallen. het leek me zo fijn als er dan wel een abd zou zijn zodat ik iig nog íets in bad mee maak, al is het geen complete bevalling. nou ja, wereld vergaat niet ;)

14. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Je bedoelt toch de Spil waar je gaat bevallen.

15. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    de spil is de kraamafdeling van het umcg toch? dan is dat één van de locaties waar ik over na denk ja

16. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ja dat is het geboortehuis zoals ze dat zo mooi noemen

17. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    dan die ja haha

18. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Mijn dochter wordt in november 1 jaar, en ik zeg heel eerlijk; als ik weet dat ik op de normale manier moet gaan bevallen word ik echt NOOIT meer zwanger. Mijn VK is hier met name schuldig aan. Ik wil haar nooit meer zien. Ik heb na de bevalling een hele goede begeleiding van mijn gyn gehad (die helaas niet bij mijn bevalling was maar andere gyn) Ik heb 2 EMDR behandelingen gehad voor het trauma wat ik had opgelopen. Dat heeft uiteindelijk geholpen en mijn leven is nu weer een beetje normaal. De gyn heeft namens het ziekenhuis (Rijnland) ook zijn excuses gemaakt over hoe het toen gegaan is. Mij is toen ook aangeraden een brief te schrijven aan de VK. Ik heb het niet gedaan. Zij was/en is zo vol van zichzelf, ik denk een briefje dat echt niet doet veranderen. Tja sommige mensen........

19. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Wat vervelend Kari, ik ken het gevoel. Wil je vertellen wat er precies gebeurt is? EMDR is gelukkig een geode methode, ik ben nu ook in behandeling en krijg idd EMDR.

Ik ben nu tot het standpunt gekomen dat ik tijdens mijn zwangerschap EEN hooguit TWEE mensen als begeleiding wil hebben. VK of gyn is me om het even en ik wil VOOR de zwangerschap de garantie hebben van deze mensen dat ze mijn klachten serieus nemen. Dus niet af doen als iet dat tussen mijn oren zit (want dat is volgens mijn fysio beslist niet het geval) en dus ook niet 8x hetzelfde verhaal moeten doen en nooit weten of iemand je verhaal serieus neemt of niet.

20. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hallo Loeki,

Weet je wat het met sommige mensen is? Ten eerste doen ze er in Nederland alles aan om je op de natuurlijke manier te laten bevallen. Of je nou een medische indicatie hebt of niet. En ten tweede heb je van die mensen die eigenwijs zijn en alles beter weten. Mensen (zoals de VK van het ziekenhuis) bepalen voor jou wat het beste is, zelf mag je niet eens je mond opentrekken..... Mijn VK zei tijdens het persen heel kattig tegen mij: "als je kunt praten, kan je ook persen!" Maar ik kon het niet want het lukte gewoon niet, dat gaf ik haar aan.

Fijn dat de EMDR bij jou ook zijn werk doet! Ik kan het echt iedereen aanraden.

Hier dan even kort mijn verhaaltje;

Ik was inmiddels 42.5 week zwanger. Al dagen vreselijke rugweeen, die ik tijdens de bevalling niet meer op kon vangen, heb pijnbestrijding gehad omdat ik het niet meer trok. Toen bleef de ontsluiting hangen op 7 cm en ging het infuus voor de weeenopwekkers er in, (het tegenovergestelde dus....) Toen mocht ik persen, maar dat ging niet. Toen 2x de vacuumpomp maar die schoot er 2x vanaf, echt vreselijk en uiteindelijk een keizersnee... Terwijl van te voren bekend was dat mijn bekkenuitgang te nauw was en ik dus een medische indicatie had....Hoe bedoel je slecht. Ik had gewoon de pech dat ik op zondagavond het ziekenhuis binnenkwam en er geen gyn en anestesist aanwezig waren. Mijn dochtertje had bij de geboorte een score 2, maar dat is gelukkig snel weer goedgekomen.

Ik heb hierdoor 2 maanden niet geslapen. (Mijn dochter sliep direct al door) Ik had zo'n trauma opgelopen, dat ik door die slapeloze nachten uiteindelijk in een postnatale depressie ben geraakt. Dankzij mijn medicijnen en de EMDR gaat het nu (na 10 maanden ) weer (bijna) helemaal goed met mij. Ik heb 2 weken geleden mijn medicatie afgebouwd en ik voel geen verschil dus dat is heel fijn.

De gyn die mij goed heeft opgevangen pleitte ook voor een gyn enz. in het weekend en in de nachten, maar je schijnt niemand zo gek te krijgen, dus dat feest gaat voorlopig niet door. Tja, je kunt gewoon beter op werkdagen tussen 08:00 en 17:30 uur bevallen, als je een medische indicatie hebt, zo is het wel. Te erg voor woorden hè? Ik word er weer boos om, het zit blijkbaar toch nog hoog ;)

Gelukkig kan ik ontzettend genieten van mijn kleine druif, en dat is gelukkig ook vanaf dag 1 zo geweest!

Nou beetje lang verhaal geworden, sorry !

Liefs Kari

Deel Deze Pagina