Weet iemand hoe dit precies zit? Ik ga het zoiezo nog even navragen bij de verloskundige tijdens de volgende afspraak, maar ik was benieuwd of er hier misschien ook iemand is die er ervaring mee heeft. Wij wonen in een maisonettewoning en om bij de voordeur te komen moeten we een stenen wentel/draaitrap op. Nou vertelde een collega me vandaag dat ik goed moest informeren of ik dan wel thuis mag bevallen, want als er ineens iets aan de hand blijkt te zijn waardoor ik naar het ziekenhuis zou moeten tijdens de bevalling ik dan de trap niet af zou kunnen. Zelf mag je de trap dan niet meer af zei ze en moet je worden opgehaald door de ambulance en aangezien die met een brancard die draai niet kunnen maken moet de brandweer komen om je door een kamer in het huis met verhuisramen te takelen Je snapt natuurlijk dat ik dan het scenario van de brandweer met gillende sirenes onder het raam, onder toezicht van de hele wijk, terwijl ik naar beneden word getakeld, niet echt zie zitten Groetjes Priscilla.
het is idd zo dat als er een ronde trap en die ook niet breder is dan een normale trap. de brandweer komt om of te helpen tillen of je door een raam via de hoog werker naar de ambu word geholpen. nu kunnen de broeder het proberen met een wervelplank je daarop vast leggen en je dan verticaal naar beneden toe te tillen maardat is niet aan teraden het doet ook erg pijn als je in die banden hangt
Hoi! Hartstikke bedankt voor je antwoord! De trap is hetzelfde idee als die van een brandtrap, alleen dan van steen, dus dat zal wel een ramp worden. In die banden hangen klinkt inderdaad niet als een pretje en ik zie het ook niet echt zitten dat de brandweer met een hoogwerker moet komen. Volgens mij zijn meteen mn weeen weg van ellende als dat zou gebeuren hahaha Ik ben blij dat ik er nu duidelijkheid over heb en de volgende keer bespreek ik het meteen met mn verloskundige. Ik heb ook echt niks met ziekenhuizen, tja als het noodzaak is kan het niet anders natuurlijk, maar als het niet hoeft wil ik gewoon heel graag thuis bevallen. Nou wonen mn ouders in dezelfde straat, alleen dan wel gewoon in een rijtjeshuis, dus misschien kan ik ook nog vragen als het echt niet anders kan of ik dan misschien daar mag bevallen. Als ik weer kan lopen ben ik in 2 minuten thuis, dus wie weet is dat ook nog wel een optie... Goed, we gaan eens even brainstormen, nogmaals bedankt! Groetjes Priscilla.
dank je wel voor het topic, dat betekend voor mij nu ook dat de knoop doorgehakt is, wij hebben zo`n trap naar boven/ slaapkamer. nu weet ik dat ik beneden in de woonkamer moet bevallen. groetjes ps priscilla, fijn dat je ouders in dezelfde straat wonen!
Als je graag thuis wil bevallen zou ik daar voor gaan. Ook met die trap. Er is een kansje dat je alsnog naar het ziekenhuis moet, maar wil je daarom alvast in het ziekenhuis zijn? Ik kan eigenlijk niet veel scenario's bedenken waarbij je zelf de trap niet meer af zou kunnen. Bij extreem bloedverlies zou het niet meer lukken denk ik, maar dan maakt het je ook niet meer uit als je door het raam moet... Zou je er overigens voor kiezen in het ziekenhuis te bevallen dan ga je daar ook niet met de eerste wee al heen. Dus ook dan zul je met weeën de trap af moeten. Laat dat dus geen reden zijn om niet thuis te bevallen.
Hoi Suuz, Daar heb je wel helemaal gelijk in, alleen ben ik bij mn ouders echt kind aan huis en is het 2x vallen en ik ben er, dus het zou voor mij wel de drempel zijn om dan liever daar te gaan bevallen dan in mn eigen huis. Mn ouders wil ik ook erg graag bij de bevalling hebben (mn vader welliswaar in de huiskamer voor de tv ofzo, want die gaat geheid van zn stokkie) dus dat maakt ook niks uit. Ik wil dus juist absoluut niet in het ziekenhuis zijn, daar heb ik echt een grote hekel aan, dus ik hoop dat ik gewoon thuis mag bevallen en dat maakt dan voor mij niet uit of dat mn eigen huis of dat van mn ouders is. Weet jij misschien vanaf welk moment tijdens de bevalling je beter niet meer kunt gaan lopen of geen trap meer af mag? Misschien een stomme vraag hoor, maar dan weet ik ook ongeveer wanneer ik echt naar mn ouders zou moeten voor het "te laat" is. Gut, waar een mens zich al wel weer niet druk om kan maken he, het is nog lang niet zover(bijna 20 weken)! @ons kleintje: Heel veel succes met je bevalling en ook succes met de trap! Ik ben wel blij voor je dat je dan in ieder geval nog in de huiskamer kan bevallen, mijn slaapkamer is al beneden, ik moet buiten die trap af
Ik geloof niet dat een VK erg moeilijk doet over een trap. De kans dat er iets mis gaat is heel klein. Ik zou het eerst maar eens met je VK bespreken voordat je allemaal alternatieve locaties gaat lopen bedenken. Tijdens je bevalling kan je lopen zolang jij dat nog kan. Je bent ook tijdens de bevalling niet ziek en dus kan je nog veel. Ik ben met 5 centimeter ontsluiting de trap afgelopen, de auto ingestapt en me naar het ziekenhuis laten rijden. Als het nodig is, kan dit met 10 cm ook nog. Als je hoort over een ambulance bij een bevalling dan gaat er 9 van de 10 keer iets niet goed met de nageboorte. Het kindje is er dan dus allang maar de placenta komt er bijvoorbeeld niet goed uit of helemaal niet. Dan is een ambulance nodig en tja heeeeel soms komt er dan brandweer en politie aan te pas. Gewoon lekker thuis bevallen meid en als je je zorgen maakt om je trap, bespreek het even met je VK.
Ik moest na de geboorte van de eerste alsnog naar het ziekenhuis omdat mijn placenta vast bleef zitten. Ze hebben toen de brancard onder aan de trap in de hal gezet en de ambulancebroeders hebben mij met z'n tweeën van de trap gedragen. De een hield me onder mijn schouders vast en de ander mijn benen. Dus dat hoeft volgens mij geen probleem te zijn. En anders zou ik als ik jou was overwegen beneden te bevallen.
PricilaC, dan heb je aan je ouders een goed alternatief! Zoals je leest kun je nog heel lang zelf lopen. Pas bij complicaties wordt dit moeilijker denk ik. Overleg het met de verloskundige. Je kunt ook beide opties (thuis of bij je ouders thuis) open houden en op het moment bekijken waar je je het prettigst voelt.
Wij wonen in een masionette met 2 draaitrappen en ben van de 1e gewoon thuisbevallen, de bedoeling was van de 2e ook maar ons ukkie had zich losgekregen uit mijn bekken en mijn water moest dus in het ziekenhuis gebroken worden omdat ze niet meer ingedaald lag. Maar mijn VK had dat vrij vroeg in de gaten en wij zijn gewoon ruim op tijd naar het ziekenhuis gegaan... Dus het kan wel alleen zou ik het wel in goed overleg met je vk doen