help; mijn dochter wil niet afbouwen

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Patricia k, Sep 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Patricia k

Patricia k Nieuw lid

Sep 13, 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Onze dochter is nu bijna 7 maanden en wil maar bij mama blijven drinken. Het is ons inmiddels gelukt om haar uit een fles te laten drinken, althans tot 40 a 50 ml en dan weigert ze. Maandenlang heeft ze een fles geweigert. Ze drinkt nu uit een fles van tommee tippee en deze accepteert ze. Eigen melk, kunstvoedingsmelk, water, slappe thee, dat maakt allemaal niet uit.
    Ik geef nu zelf nog 5 voedingen op een dag (5.30, 12.00, 15.00, 18.30, 22.00) Een aantal weken krijgt ze om 800 uur sochtends alleen pap (ongeveer 140ml) gemaakt van kunstvoedingsmelk en dat gaat hartstikke goed. Melk (speciaal oefenbekertje difrax en ik probeer een doorzichtig bekertje van avent) uit de beker drinken gaat op zich wel aardig. Ik dik het een beetje met rijstmeel en al slobberend gaat er wel wat in, maar ook veel ernaast hoor. Dit doe ik nu ook een paar dagen zo'n 1 keer per dag. En ze lijkt er nog lol in te hebben, maar ook hierbij drinkt ze dus niet veel, hooguit 50ml.

De laatste dagen biedt ik eerst normale voeding aan, fruit, stukjes brood(korst) of soepstengel met een beetje drinken, maar meer dan 40 a 50 ml gaat er qua drinken niet in. En een kwartiertje er na smeekt ze om maar weer bij mij te drinken. En het laten gaan helpt dus ook niet want dan schreeuwt ze alles bij elkaar, en raakt ze overstuur.
    Fruit is geen probleem. Stukjes brood ook niet overigens. Nou ja de hoeveelheden zijn natuurlijk nog niet veel, ze is net begonnen met eten.
    Ik zou zo graag willen afbouwen, ik ben er klaar mee. Wat adviseren jullie om haar van de borst te krijgen en meer te drinken uit de fles/beker?
    Alvast bedankt.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

goed hé, 7 maanden borstvoeding! Fijn dat je dat hebt kunnen doen voor je kindje!

Ik begrijp dat je nu heel erg zoekt naar manieren om voedingen te minderen. Ik denk dat je heel erg goed op weg bent! Je kindje laat ook zien er langzaam aan toe te zijn andere technieken toe te passen door toch al mondjesmaat uit een flesje/bekertje te drinken.

Wat je zou kunnen doen is 1 voeding per keer overslaan. Ik zou de voeding in de vroege ochtend nog vasthouden. Om 8 uur krijgt ze dan pap. Om 12 uur bijv. weer een bv (na het fruit of soepstengel hapje) Vervolgens maak je een keuze of je de voeding van 15 of 18.30 laat vallen. Kijk even hoe het in jullie ritme best uit komt. Mogelijk eet ze rond etenstijd een hapje met jullie mee en kun je een flesje geven. Mogelijk is dat juist een voeding die met badje en naar bed gaan samen hangt. Even kijken dus wat voor jullie best past.

Deze voeding probeer je over te slaan. De eerste dagen misschien met hulp van partner of ander vorm van afleiding. Ga wandelen, fietsen, etc. om het moment voorbij te laten gaan. Bied speels andere dingen aan.

Wanneer je merkt dat ze het begint te accepteren kun je een andere voeding er af halen.

Zo tussen 6 en 9 maanden is voor kindjes een periode om te oefenen met andere voedingsmiddelen dan vloeibare voeding. Oefenen. Het ene kindje maakt deze stap makkelijker dan het andere kindje. Misschien heeft jouw kindje meer tijd nodig voor de overgang. Ook kun je kijken wat je kindje nodig heeft: is het een onrustige periode, ben je net weer aan het werk, heeft ze drukke dagen met veel indrukken? Dan kan het zijn dat ze jou (en het drinken bij jou) meer nodig heeft dan andere dagen.

Vraag ook eens bij het consultatiebureau als je daar bent, vaak hebben ze daar ook wel folders met tips.

Succes!

3. Patricia k

Patricia k Nieuw lid

Sep 13, 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Heidi,
    Bedankt voor je reactie.
    Gisteren is het gelukt om de voeding van 1500 uur over te slaan. Ze heeft een fruithap en een beetje thee uit een beker gedronken. Ik merk dat ze het nog steeds leuk vindt om uit een beker te drinken, tja haar grote broer doet dat ook! Samen met haar grote broer eten en drinken was het een groot feest 'smiddags. Ik heb haar daarna laten spelen in de box en ik heb mij een klein beetje verstopt in de keuken. Om 1700 uur zijn we avondeten gaan eten en heb haar een klein beetje prak aangeboden. Ze heeft toen een beetje genomen en gezellig zitten kwebbelen. Om 1800 heeft ze borstvoeding gekregen. Ze smeekte er om! Om 18.45 uur lag ze heerlijk te slapen in haar bed! Missie van gisteren geslaagd! Dit probeer ik vol te houden...
    De overige voedingen laat ik nu inderdaad maar even gaan, maar ik bied nu eerst vaste voeding met fles/beker melk/thee aan en als ze gaat vragen dan krijgt ze borstvoeding.
    Fijn te horen dat ik aardig op de goede weg ben. Bij mijn oudste had ik helemaal geen problemen. Hij heeft 6 maanden borstvoeding gekregen en daarna zonder problemen op de fles. En ja, ik ben er toch wel een beetje trots op hoor dat mijn kids borstvoeding hebben gekregen! Een betere start kun je je kinderen niet geven..
    Groetjes Patricia

4. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Fijn om te horen! Focus inderdaad op 1 voeding per 5 dagen/week.
    En trots mag je zijn hoor! Chapeau!

5. Patricia k

Patricia k Nieuw lid

Sep 13, 2013
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    De borstvoeding van 1530 uur is weggevallen. Het gaat eigenlijk zo goed dat tijdens het middageten ze een beker melk neemt met rijstbloem en een beetje brood dat ze er na nauwelijks bij me drinkt.
    Kunnen mijn borsten het aan dat er alleen nog voedingen zijn om 5.30 uur, 18.00 uur en 22.00 uur?? Maak ik dan nog voldoende aan? ook op langere termijn?
    Dus dan komt het er zo uit te zien
    530; borstvoeding
    800; pap (150ml)
    1200; melk met rijstbloem (110ml)
    1500; bordje fruit met beetje water (drinkt ze niet veel..30ml?)
    1700; eet beetje avondeten mee
    1800' borstvoeding
    2200; borstvoeding

Het gaat er mij om dat er dus geleidelijk aan afgebouwd wordt, wil er zeker van zijn dat ze genoeg vocht uit een beker of fles drinkt alvorens ik dus geheel droog komt te staan. Ze weigert namelijk vrij snel een beker of fles en ik wil nog even voorkomen dat stel ze toch niet meer uit een beker of fles wil drinken, ik ook geen melk meer heb..
    De overige voedingen heeft ze echt nog behoefte aan. Behoud ik voldoende melk op de langere termijn met dit schema?

6. Heidi Akkers

Jun 30, 2008
    2,754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Bij twijfel even met de hand kolven tussendoor: hierdoor geef je signaal aan je lichaam dat er iets van voeding mag blijven, zonder dat je je kindje aan hoeft te leggen.

Klinkt verder prima!

Succes!

Share This Page