Meer dan 300cc melk per dag schadelijk?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Druif78, Dec 17, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Mijn zoontje van bijna 3 is dol op ( halfvolle)melk, karnemelk, yoghurt etc.
    Het liefst drinkt hij niks anders. Hij drinkt sowieso veel en graag, ik gok ongeveer 1,5 liter per dag en dan ontzeg ik hem ook af en toe een beker....
    Ik wissel de melk af met sterk aangelengde roosvicee siroop. Hij krijgt eens per dag een glas sinaasappelsap en 1 beker thee, maar daar maak ik hem niet erg blij mee.
    Ik weet dat het advies ca 300cc melkproducten is per dag. En dat meer melk ook ten koste kan gaan van de voedingsintake. En nu eet mn zoontje al matig dus daarom wil ik het ook in de perken houden.
    Toch, als we iets lekkers eten, zoals pannenkoeken of patat merk ik dat er met zn honger niks mis is, dus wat dat betreft geloof ik dat het wel mee valt.:D
    - Tot welke leeftijd is die max van 300cc? Hij krijgt nu gok ik ca 400-500? Maar dan heb ik hem al geregeld afgeremd. En dan leng ik het soms nog aan met water ook, aangezien hij dat ook pikt....
    - is het erg ongezond om zoveel melk te drinken?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Je zoontje heeft echt maar 300 ml melk nodig totdat hij 4 jaar is. Daarna is 400 ml per dag prima. Alles wat teveel is, is niet goed. Dat levert voedingsstoffen op die hij niet nodig heeft, terwijl het belangrijk is dat hij ook andere voedingsstoffen uit zijn eten haalt. Zeker als hij matig eet, zou ik je toch adviseren het op 300(-400)ml te houden, evt. aangelengd met water mocht dit helpen. Wist je dat veel drinken er ook voor kan zorgen dat je zoontje minder trek heeft? 750 ml vocht totaal (incl. melk) is voldoende voor je zoontje.

Groetjes Linda

3. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Ok, bedankt. ik had ook al een topic onder " voeding" geplaatst, dus was al enigszins op de hoogte. Het was nog erger, nadat ik was gaan rekenen kwam ik op wel > 750cc per dag aan melk! Ik ben drastisch gaan minderen, ook met drinken in het algemeen. Bedankt!

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Klinkt super! Hopelijk merk je zo ook verschil in wat je zoontje wil eten, hij moet haast wel iets meer trek krijgen zo. Succes!

Groetjes Linda

Share This Page