Crisis.

Discussie in 'De lounge' gestart door ikke84, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    #1 ikke84, 28 mrt 2013
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2013
    Is het nou werkelijk zo erg die crisis? :$

Het gaat slecht in de bouw allemaal bouwbedrijven gaan faiet
    maar daarnaast overal wordt bezuinigd mensen worden er uit gegooid
    etc

maar zal het ooit nog beter worden?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    heus wel

3. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Je zult maar schulden aan het aflossen zijn of hoge lasten hebben en dan in de ww komen pfff

4. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Fijn dat je vriend nog genoeg werk heeft!
    Persoonlijk vind ik dit een best heftige crisis. Wij hebben sinds 2008 al te maken met de crisis (1e keer ontslag ivm economische redenen). Mijn man werkt dan ook op kantoor in de bouw. Vorig jaar zaten we beiden thuis door de crisis. In mijn omgeving ook een hoop mensen die onzekerheid hebben over hun baan of zijn ontslagen. En vacatures zijn er ook niet echt in het werk wat ik altijd heb gedaan. Er gaan veel bedrijven failliet of staan op failliet gaan.
    Ik las pas (in de elsevier geloof ik) dat een econoom zei dat de crisis erger is als die van de jaren '30. Alleen we merken er 'minder' van omdat de sociale zekerheid veel beter geregeld is (ww/bijstand). Maar het duurt erg lang. Ik weet niet of dat zo is, maar goed ben geen econoom. Bij ons persoonlijk worden wij al sinds 2008 geconfronteerd met de crisis. En de verwachting is dat het nog wel even gaat duren. Wij zeggen/hopen zelf dat we over 5 jaar iets meer stabiliteit hebben op financieel/werkgebied dan. Je hebt 7 slechte jaren en 7 goede jaren.

5. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Beter nu dan in 2014! Want als alle plannen doorgaan, heb je vanaf 2014 nog maar recht op 6 maanden WW.

6. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ja en dan kan iedereen in de bijstand gaan zitten wat de overheid weer geld kost en zo blijf je bezig

7. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ach, mensen met een eigen huis kunnen niet zo snel de bijstand in, toch?

8. Summer Breeze

26 dec 2012
    87
    0
    0
    Coördinator in het welzijnswerk.
    Buitenland
    Ik denk dat heel weinig mensen voor hun plezier in de bijstand zitten...

9. Helaas is het een golfbeweging. Na een crisis gaat het weer beter, daarna volgt weer een periode van teveel optimisme, waardoor we op een gegeven moment weer in een crisis belanden... :(

10. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ja zo was het niet bedoeld maar als je maar 6 maanden recht hebt op ww moet je daarna verplicht de bijstand in als er geen werk is en dat kost de overheid nu eenmaal geld

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Bijstand met een eigen huis of een werkende partner krijg je niet snel.

Verder ja hoor, tuurlijk gaat het ooit weer beter. Dit is normaal in de economie, goede en minder goede tijden (helaas).

12. Ik zou dat plan van de overheid echt belachelijk vinden!

Er zijn mensen die zich 40 jaar hebben ingespand, altijd die premie hebben betaald, zonder hun eigen schuld ontslagen worden en dan vervolgens recht hebben op een schijntje van wat ze al die tijd hebben afgedragen...

Bah, daar word ik écht boos van :x

13. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Precies.
    En omdat je dit weet, is het verstandig hier in betere tijden rekening mee te houden. Wat opbouwen qua spaargeld zodat je wat achter de hand hebt wanneer er weer een mindere periode aan komt.

Wat mij wel verbaast is dat de Noord Europese landen om ons heen al veel sneller lijken op te krabbelen dan Nederland. Duitsland heeft dit jaar al weer groei, terwijl wij nog flinke tekorten hebben. Onze economie krimpt nog. Terwijl het daar al weer beter gaat.

14. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Het verbaasde mij ook dat er zoveel beroering was over de renteaftrek van de hypotheekrente, terwijl dit eigenlijk een veel grotere maatregel is, met veel verstrekkendere gevolgen...

15. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    ja hier ook last van de crisis. ikzelf werk in de horeca en het bedrijf is vorig jaar overgenomen door nieuwe eigenaren. door hun enoeme inzet loopt het bedrijf weer goed. en ik weet dat ze tevreden over me zijn dus ik ben zelf niet zo bang voor mijn baan.

maar mijn man zit in de visserij. op ned 1 is elke avond een docu; de urker vissers en daar wordt heel goed weergegeven hoe slecht het gaat met de visserij. na ruim een jaar leek het beter te gaan, maar nu nlijkr dat de visprijs weer gezakt is en de olieprijs weer omhoog waardoor mijn man wederom omlaag gaat in loon. we kunnen het nog 1 maand redden met spaargeld achter de hand maar dan houdt het wel op.

maar eindelijk heeft hij een nieuwe kotter gevonden waar hij over twee weken terecht kan. dus nog twee weken puzzelen met het inkomen en boodschappen en vanaf dan gaat het beter. hij gaat 16% meer verdienen en ipv tong en schol gaat hij nu over op garnalen waarvan de prijs momenteel heel goed is.

maar dat is wel pas na maanden zoeken naarander werk. bijna alle visbedrijven kunnen maar net hun hoofd boven water houden

16. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja ik denk dat het merendeel dit heeft, ik ben ook al werkloos sinds juni vorig jaar ivm faillesement bedrijf waar ik werkte.... Maar de hypotheek moet gewoon betaald blijven worden ook zonder een baan ;). (gelukkig geen andere schulden of leningen..) Nu hebben wij gelukkig geen mega hoge hypotheek en met een beetje zuinig leven moet het heel misschien op 1 salaris wel lukken.

Maar natuurlijk wordt het wel weer beter.

17. Mijn contract is ook niet verlengd vanwege besparingen in de zorg.

En mijn vader heeft gister te horen gekregen dat het bedrijf waar hij werkt failliet is gegaan. Het bedrijf waar hij al 40 jaar werkt. Op 61jarige leeftijd kom je niet makkelijk meer aan een nieuwe baan. :( Ik maak me dus ook meer zorgen over hem dan over mijn eigen 'ontslag'.

Overigens was ik een maand geleden naar een lezing over de crisis geweest. Daar kwam ene Jan Rotmans ook wat vertellen. Hij zei dat de crisis over een paar jaar over is, maar dat er dan een veel grotere crisis komt: de grondstoffen-crisis... Dan zullen heel veel grondstoffen niet meer betaalbaar zijn. :(

18. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    We zouden allemaal een baantje bij de regering moeten zien te bemachtigen. Daar schijn je lekker op je plekje te kunnen blijven zitten en iedere maand een dikke vette slaris gestort te krijgen.

19. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    ja als die nou eens wat minder salaris zouden krijgen

20. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hahahahaha, doe het ze eens na zou ik zeggen!

Verder, ja, de crisis gaat weer over. En ja het is zwaar. Ook ik ben mijn baan kwijt geraakt door bezuinigingen.

Deel Deze Pagina