Kindje wakker houden tijdens voeding

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Michelle04, 27 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Hoi meiden,

Over zo'n 10 weken word ik voor de 2e keer mama. Ik heb mijn zoontje 7 maanden borstvoeding gegeven en ik wil dit nu weer heel graag doen. Mijn zoontje lag per dag heel vaak aan de borst en achteraf weet ik nu dat hij gewoon niet goed doordronk doordat hij steeds in slaap viel. Hij heeft nooit een speentje gewild maar ik heb wel veel als troostborst gefungeerd. Ik zou voor de 2e graag tips willen waardoor ik mijn kindje goed wakker kan houden tijdens de voedingen zodat ze goed doordrinkt en ik niet steeds kleine beetjes aan het voeden ben. Wie kan mij hierin adviseren?

Liefs Michelle

2. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn oudste viel ook steeds in slaap tijdens de voeding, althans de eerste weken. Mij is het niet gelukt om hem wakker te houden (broekje uittrekken, voetjes kietelen, verschonen tussen 2 borsten door). Belangrijkste tip hierbij: koppel los, zodra je merkt dat hij slaperig gaat sabbelen, anders heb je een grote kans op kloven!
    Na een paar weken kon hij beter wakker blijven, en kon hij grotere voedingen drinken. Hij ging toen ook gauw langer slapen 's nachts.

Eén troost: mijn dochter had het helemaal niet, zij viel niet in slaap tijdens het drinken en dronk gewoon flinke voedingen door. Overigens had juist zij veel meer moeite met doorslapen; ik ben nog tot 11 mnd met haar in de weer geweest 's nachts, terwijl broer al met 3 mnd de hele nacht doorsliep.

3. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Dank je wel voor je reactie Bri,

Ik kijk echt gigantisch uit naar de kleine maar ik zie toch wel enigszins op tegen het vele voeden. Mijn zoontje slaapt nu nog sporadisch door, hij is zaterdag 2 geworden :(

Ik denk dat het wel een goede is om los te koppelen als de baby in slaap valt. Ik wil in ieder geval voorkomen dat mijn borst gebruikt gaat worden om in slaap te vallen. Laten we gewoon hopen dat nummer 2 het wel in één keer snapt haha ;)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Babies zijn van nature voorgeprogrammeerd om aan de borst in slaap te vallen, dus dat niet willen gaat tegen de behoefte van je kind in.
    Wat vaak heel goed werkt is na één borst, als kind is weggedut, luier verschonen en dan de 2e borst aanbieden. Verder is het heel normaal om een kind dat aan de borst in slaap is gevallen een half uurtje na de voeding nog even een slaaptoetje te geven.

5. babyproject

babyproject Niet meer actief

Wij verschoonden ook altijd tussendoor. Kietelen werkte hier niet goed. Wat wel goed werkte was zachtjes knijpen bij haar okseltje of in haar voetzooltjes. Dan dronk ze weer wat. Loskoppelen zelf wekt ook een kleine schikreactie op waardoor ze weer verder gaan drinken.
    In slaap vallen tijdens de borstvoeding is geen enkel probleem. Doen ze toch wel :) En zo slapen ze lekker :) Als geen enkele aanraking (kietelen/knijpen etc) je kindje meer kan wakker houden, hebben ze over het algemeen gewoon voldoende gedronken.
    Je moet alleen goed in de gaten houden dat wanneer ze in slaap vallen je tepel loslaten en niet gaan sabbelen in hun slaap.

6. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Voetjes, handjes en nekje kietelen, kleertjes uittrekken dat ze het iets kouder krijgen en tussen de voeding in (borst wissel) verschonen. Al duurde hier de voedingen de eerste 5 weken ook zo'n 45 min en zo'n 8/9x per dag. Daarna ging ze ineens veel effectiever drinken en zijn we vaak al met 15/20 minuten klaar.

7. wendy2010

wendy2010 Fanatiek lid

25 jan 2010
    4.155
    0
    0
    fulltime mama
    Goes (ZE)
    Hier werkte zachtjes blazen in gezichtje goed en onder de voetjes kietelen ook maar wel minder.
    Tussendoor vershonen niet echt en ze gaf nogal terug tijdens het verschonen dus dat deed ik al snel voor ik aan de voeding begon

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Da's gemeen!

9. Juud74

Juud74 Fanatiek lid

15 jul 2010
    1.264
    0
    0
    Utrecht
    Wel effectief! ;)

Hier ook zo'n slaapkopje en Ik houd soms een koud glas tegen z'n beentje. Deed de kraamhulp ook. Gemeen ja, maar wil m'n productie wel graag goed houden.

10. babyproject

babyproject Niet meer actief

Haha ja, die eerste weken ben je idd alleen maar aan het voeden ;)
    Om de 2 uur 45 minuten voeden.... Gelukkig werd dat inderdaad na een tijdje minder vaak en sneller :p

11. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Achter op het hoofdje wrijven!
    De muis van het handje masseren (roept slikreflex op, hier houdt je dan wel mee op als ze weer doordrinkt).
    Verschonen tussen 2 borsten.

Deel Deze Pagina