Hoi dames, Dl is nu 5 maanden en krijgt sinds 2 a 3 weken groente. Dit gaat al best goed! Nu vroeg ik me alleen af.. Wegen jullie het af of geven jullie een max aantal hapjes of gewoon wat ze op kan? Daarnaast vroeg ik me af.. Wanneer begin je met ook fruit erbij? Ze krijgt haar groente tot nu toe tussen de 3e en 4e fles. Wat kunnen jullie aanraden? Verder krijgt ze trouwens 4 x 180/6 en soms tussendoor een flesje 90/3. Dank alvast!
Hier hield ik de eerste paar weken zo'n 50-100 gram aan, toen dit goed ging opgebouwd naar 150 gram en met 6 maanden 200gram, ongeveer dan, hij gaf het vaak ook zelf wel aan. Hier ben ik na 2 weken begonnen met fruit erbij geven in de ochtend. Wel even opletten dan je dan 's middags een bekende groente geeft, zodat je kan zien of je kindje op het nieuwe fruitsoort reageert. Hier kreeg hij op die leeftijd ook meestal 4,5 fles.
Denk dat de hoeveelheid ook wel per kind verschilt. Tot nu toe at Dafne nooit meer dan 80/90 gram groente/aardappel. Pas vanaf vorige week ineens over de 100 gram. Ik heb altijd alles vers gemaakt, afgewogen en in porties in de vriezer gedaan. Sinds vorige week kook ik groente en geef die dan zo aan haar. Ondertussen geef ik een prakkie met de lepel, anders duurt het zo lang Fruit ben ik vrij snel na de groente mee begonnen, na paar weken geloof ik. Brood en pap (geen rijstebloem, echt granenpap) met 6 maanden. Fruit is hier in de ochtend rond 10/10.30, groente tussen 17 en 18. 3 flessen, waaronder de eerste met pap, lepelen, niet uit de fles.
Ik heb nooit naar hoeveelheden gekeken. Legde wat stukken weg en keek wel wat ze opaten. Doe ik nu nog eigenlijk. Fruit kregen ze hier toen ze ongeveer 4 a 5 groenten goed aten...na 2 weken ongeveer...toen waren ze dus 6,5 maand. Groente heb ik altijd gegeven wanneer wij ook de warme maaltijd aten...logisch want dan stond het op tafel. Ze aten wat wij aten. Dus rond 18.00 uur. Fruit gaf ik s middags rond 3 uur en verving dus die fles. Met 6,5 maand zat de oudste op 3 flessen (8.00-12.00-20.00) en de jongste op 4 flessen (7.00-11.00-19.00-23.00)
Ik vond dit altijd wel duidelijk en hield dit een beetje aan. Voedingsschema: maand tot maand | Mama en Zo
Met 4 maanden zijn we begonnen met groente potjes. Binnen twee weken at hij met gemak een potje leeg. Met 5 maanden begonnen met verse groente te geven. Ik woog het af in ruime porties omdat ik het in porties invroor. ging het op dan was dat prima en zo niet ook goed. Het was (en is) een grote eter dus het ging vaak wel op. Ik kon me toen wel erg zorgen Maken of hij niet te veel kreeg, maar weet nu wel dat ze heel goed zelf aan kunnen geven wanneer ze genoeg hebben. Ik ben na 4 weken ook met fruit begonnen. Ik gaf het in de ochtend zodat als hij krampjes zou krijgen ik er niet 's avonds of 'à nacht mee zou zitten. Ik gaf het tussen de 1e en 2e fles, rond half 10.
Dankjullie! Hier kan ik zeker wat mee! Ik denk dat ik inderdaad blijf doorgaan met groente zoals ik al deed en vanaf volgende week ook in de ochtend een klein beetje fruit erbij!