Beste mensen van het uwv. Ik heb vanmiddag een brief op mijn mat gekregen, dat mijn baas mijn huidige contract niet om kan zetten naar een vast contract. Ivm bezuinigingen ze hebben hem al 3X verlend dus ik begrijp dat ze hellaas niet anders kunnen al vind ik dit natuurlijk erg jammer. Nu heb ik vanmiddag al contact gehad met een van je collega's ik weet nu dat ik een maand voor einde contract een ww uitkering kan gaan aan vragen en voor zover ik weet en snap ik dit 70% van mijn laatst verdienende loon. En moet ik een zwangerschapsuitkering een maand voor me verlof aan vragen. Nu is mijn concrete vraag. Hoe ga ik er achter komen hoeveel die zwangerschapsuitkerign gaat zijn, want normaal is dit gelijk aan je loon dacht ik. Is dat nu gelijk aan me laast verdiende loon dan of gelijk aan de ww? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Groetjes
Hallo Crealoon, Wat balen dat je geen nieuw contract krijgt! Ik begrijp dat mijn collega's je telefonisch al hebben uitgelegd hoe de WW werkt en hoe je de WAZO (dat is het zwangerschapsverlof) moet aanvragen. Je wilt alleen nog weten hoe hoog de WAZO is. Als je straks werkloos wordt, berekenen we hoeveel je gemiddeld per dag hebt verdiend in het jaar voordat je werkloos werd. Dat noemen we je dagloon. Op uwv.nl/dagloon vind je een uitgebreide berekening daarvan. Dit dagloon is het uitgangspunt voor zowel je WW-uitkering als je WAZO-uitkering. In de WW krijg je de eerste twee maanden 75% en de daaropvolgende maanden 70% van dit dagloon, tijdens de WAZO-uitkering krijg je 100% van ditzelfde dagloon. Je WAZO-uitkering is dus hoger dan je WW. Actuele informatie vind je hier. Ik hoop dat je snel een leuke, nieuwe baan vindt! Fijn weekend, Robert UWV Webcare Team