Hallo, vanaf oktober neem ik ouderschapsverlof op voor een jaar. Nu ben ik wederom zwanger (dochter is 5 maanden). Gaat dit ouderschapsverlof nu door wanneer ik weer met zwangerschapsverlof ga? Zodat ik tijdens mijn verlof ook minder uren krijg doorbetaald en mijn ouderschapsverlof in mindering gebracht wordt? Groetjes Twinty
Beste Twinty, Je gaat tijdens je zwangerschap met ouderschapsverlof en wilt graag weten of het verlof gevolgen heeft voor je komende zwangerschapsuitkering. De hoogte van de zwangerschapsuitkering wordt berekend op basis van het inkomen van voor het verlof. Hierbij gaan we vanaf de voorlaatste maand 1 jaar terug en berekenen daarvan het gemiddelde. Heb je in deze (referte)periode onbetaald verlof gehad? Dan gaan we eenzelfde periode verder terug. Dit kan met een maximum van 18 maanden. De korte periode die je dus voor je zwangerschapsverlof met ouderschapsverlof bent heeft geen invloed op de hoogte van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering. Actuele informatie over de berekening van zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier. Ik wens je een fijn ouderschaps- en zwangerschapsverlof! Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare