goedkope producten slechter dan duurdere??

Discussie in 'De lounge' gestart door tulip, 18 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Ik ben wel eens benieuwd wie hier verstand van heeft of wat jullie visie hierop is??
    Supermarkten als de lidl en aldi en ook gewone supers verkopen huismerk producten die beduidend goedkoper zijn dan het A merk. Maar zouden die producten ook niet veel gezonder zijn, omdat er in goedkope producten bv van alles toegevoegd zit???

Dit lijkt mij een interessante discussie (in de positieve zin van het woord.;))

2. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Ghe... discussies op ZP. Breek me de bek niet open :D

Of producten gezonder of niet zijn door al dan geen toevoegingen zou ik niet weten. Is ongetwijfeld ooit eens onderzoek naar gedaan.

Ik weet wel een A of B product niks zegt over de werking er van.
    Hoeveel mensen ik wel niet heb horen zeggen dat de dag en nachtcrème van de Aldi een toppertje is, de waterproof mascara van de Etos die bij Kassa als beste uit de test kwam en zo zullen er vast nog wel meer dingen zijn.

Wat mij betreft is een A product dus niet per definitie beter. (maar das de stelling andersom, niet een heel interessante post dus ;))

3. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.029
    1.852
    113
    Provincie Groningen
    Weet je dat heel veel A en B producten hetzelfde zijn en in dezelfde fabriek gemaakt worden!

4. Marjanneke

Marjanneke Fanatiek lid

11 aug 2008
    1.477
    1
    36
    Thuiszorg medewerker
    Vlissingen
    Je kunt het ook andersom stellen; voor een A-produkt betaal je ook voor de 'naam', maar vaak zit er precies hetzelfde in als een zelfde B- produkt.
    Voor mij is een A-produkt dus ook niet per definitie beter dan een B- produkt.
    Het is vaak wel een uitdaging om dingen uit te proberen en dan het voor jou best werkende produkt te vinden voor het minste geld toch?

5. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

14 jan 2010
    1.810
    1
    38
    Dit wil ik nou ook eens weten. Ik vraag mij bijvoorbeeld altijd af of Olvarit potjes nou gezonder zijn dan bijvoorbeeld de AH potjes.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Als je kijkt naar de testen van de consumentenbond komen de b-producten toch altijd wel goed uit de test.
    Ik merk in kwaliteit ook eigenlijk geen verschil tussen bijv hoogvliet en aldi. Misschien soms ook smaak en verwachting bij een merk?

7. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dat klopt! Mijn oom wist mij n.a.v. een rondleiding een aantal jaren geleden te vertellen dat bijvoorbeeld de Lays naturel/paprika (toen nog Smiths) chips in dezelfde fabriek wordt gemaakt als de Aldi naturel/paprika chips.
    Heb ik ook jarenlang geroepen tegen iedereen.

Toch vind ik altijd wel dat chips van de Aldi anders is. De stukjes zijn vaak wat vetter (meer doorweekt van het bakken in de olie ofzo) en vaak ook donkerder.

Maar toen had ik bedacht dat het ook best kan dat ze gewoon een ander recept hebben, dus zelfde fabriek of niet dat zegt eigenlijk niet zoveel... (als je het mij vraagt dan, misschien zit het ook wel tussen m'n oren :D)

8. klavertje4

klavertje4 Bekend lid

15 jun 2009
    788
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik weet dat de baby melkpoeder van nutrica. Het zelfde is als die van het kruidvat eigen merk omdat nutrica daar laast een rechtzaak over wauw aan spannen omdat kruidvat deze precies heeft na gemaakt.

9. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    maar omdat het in dezelfde fabriek wordt gemaakt zegt toch niet dat ze de zelfde recepten hanteren...

Ik zelf heb bij sommige producten het liefst het A merk. Maar bij andere geef ik er echt niks om.
    En de A merken die ik dan bedoel gaan echt om eten. Niet over wasmiddel of zo.

10. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Het is ook niet alleen een kwestie van beter/gezonder, maar er kunnen ook smaakverschillen inzitten. En dan speelt je persoonlijke voorkeur een grote rol. Mij lijkt het dat een A-merk chips niet 'gezonder' is dan een B-merk. Ik zweer bv bij de chips van Euroshopper, maar die van de Aldi vind ik net karton. Terwijl er niet zo veel verschil in prijs zit.
    Daarnaast vind ik CocaCola veel lekkerder dan een huismerk Cola. Maar ook veel lekkerder dan Pepsi, wat ook een A-merk is. En mijn vriend kan de 'echte' Unox knakworsten herkennen uit honderden verschhillende merken knakworst..

Bij A-merken betaal je ook mee aan het merk, oftwel de reclames, acties en verpakking.. Wat veel mensen toch een soort van vertrouwd gevoel geeft.

11. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ligt denk ik aan wat je verwacht.. Als je een duur A-product neemt verwacht je dat het beter is dan een goedkoper B-product.. terwijl dit bij veel dingen niet zo hoeft te zijn..

Ik heb bv altijd mascara van lancome en nou had ik voor mijn verjaardag mascara van douglas eigen merk gekregen en die bevalt heel erg goed.. (en scheelt bijna 25euro ;))

Maargoed dit is niet echt een antwoord op je vraag..

Ik denk dat het qua gezonder zijn niet ontzettend veel uitmaakt.. Alles wat hier in de supermarkt te koop is, is allemaal goedgekeurd, dus als er teveel "rare" stoffen in zouden zitten dat zou het niet op de markt zijn..
    Wat weer niet wegneemt dat bv de smaakbeleving anders is.. En dat de voedingsstoffen in een product anders kunnen zijn. (maar dat betekent niet dat een A-product bij voorbaat gezonder is dan een B-product, het kan natuurlijk ook andersom zijn)

Ow bdw dit heb ik me laten vertellen door iemand van de keuringsdienst van waren, dus vertel alleen maar wat hij mij verteld heeft ;)

12. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ik vond de olvarit potjes beter dan de huismerkpotjes,de substantie vind ik gewoon beter. die van het kruidvat bijvoorbeeld vind ik maar een plakkerige massa.
    maar ik denk dat er wel evenveel voedingsstoffen inzitten. dat zou zo moeten zijn i.i.g.

ik vind de cola van de C1000 lekkerder dan de coca cola.

aangezien ik nu van 50 euro probeer rond te komen (zie het topic goedkoop eten) koop ik nu de extreem goedkope dingen en het bevalt me prima.

13. MamaMars

MamaMars Niet meer actief

Ik denk ook dat dit een verschil in smaak is, ik vind goedkope cola veel lekkerder dan coca-cola, omdat ik niet van heel sterk koolzuur houd (over pepsi ga ik niet beginnen, dat vind ik kattenpis), maar iemand die daar juist wel van houd vind goedkope cola dus te slap. Goedkope 30 cent energy drink, vind ik lekkerder dan red bull, omdat ik van zoet houd etc..
    Ik houd niet van Mora kroketten, maar die van de euroshopper vind ik heerlijk. Ik doe altijd boodschappen bij de AH, en haal bijna alleen euroshopper, lekker goedkoop en voor mij vaak lekkerder dan A-merken. Maar dit is puur mijn smaak.
    Alleen frietsaus ben ik heel streng in, alleen Remia.

overigens een ander weetje, AH en Etos babyvoeding (eigen merk) is precies het zelfde, zie je ook als je de verpakking open maakt. Kreeg deze tip van de AH manager, toen de babyvoeding was uitverkocht en mijn jongste slecht reageert op wisseling. Etos is ook van Ahold, en zo zullen er ongetwijfeld veel meer dingen zijn die hetzelfde zijn waar de meeste mensen niet van af weten. (Vind het ook altijd bijzonder dat de Emte, Nettorama, en Jumbo/C1000? hetzelfde merk als huismerk verkopen en hetzelde tijdschrift hebben)

14. tulip

tulip Niet meer actief

bedankt voor jullie reacties zover, hopelijk volgen er nog meer. Net als bv de remia fritessaus en mayo daar zit bv minder vet in. (het blijft natuurlijk niet heel gezond maar toch??) maar dan bv de mayo van de aldi, zou die dan slechter zijn?

15. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    ik ben daar ook heel streng in;alleen calve :D

16. Heel76

Heel76 Actief lid

15 jul 2006
    266
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik wil niet per definitie slechter zeggen, maar ik vraag me toch altijd af waar het dan vandaan komt.
    Ik bedoel bijvoorbeeld melk, vlees en dat soort dingen.
    Hoe kan dat zo goedkoop worden aangeboden?
    Komt het dan uit het buitenland en hoe hebben de dieren het daar?
    De marge moet toch ergens vandaan komen toch?

Maar misschien zit dit allemaal in mijn hoofd hoor;)

17. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik heb hier vanwege Thirza´s KMA en het zelf moeten volgen van een koemelkvrij dieet vanwege de BV, veel op etiketjes moeten letten, de afgelopen anderhalf jaar.
    Dan zie je bijvoorbeeld dat de kruidvat potjes voor baby's suiker bevatten, terwijl dat in potjes van olvarit, friso, maar ook AH, C1000 en Etos (maar die is weer hetzelfde als de AH), geen suiker zit toegevoegd.

Aan de andere kant: in veel A-merken zit melk toegevoegd, terwijl een hoop goedkope producten dat weer niet hebben, (kijk bijvoorbeeld naar halvarines: de goedkoopste kuipjes zijn puur plantaardig, de duurdere merken hebben allemaal melkbestanddelen).
    En aangezien melk helemaal niet zo gezond is als wij met z'n allen denken... (iig niet in de hoeveelheid waarin we het hier in Nederland met z'n allen consumeren...).

Dus het wisselt nogal... verschilt per merk allemaal.

Ik heb zelf wisselend voorkeur voor toch een A-merk, (Calve pindakaas bijvoorbeeld) of het allergoedkoopste. De bruin-witte chocopasta van de Lidl is wat mij betreft de beste, alleen al omdat die niet te lijden heeft onder warmte of kou (is altijd normaal smeerbaar, smelt niet en wordt ook niet keihard :D).

Ik proef wel degelijk smaakverschillen, maar het wisselt dus of daarmee mijn voorkeur uitgaat naar een A-merk of naar een goedkoop merk.
    Ben er trouwens van overtuigd dat de kwaliteitsverschillen de prijs niet rechtvaardigen: de duurdere prijs komt vaak puur voort uit het feit dat de reclame terugverdiend moet worden, niet omdat het productieproces of de ingredienten duurder zijn....

18. tulip

tulip Niet meer actief

met goedkoop vlees gaat het helaas wel ten koste van de dieren, maar in mijn vraag gaat het eigenlijk om onze gezondheid.
    hmm, klinkt wel een beetje ego.

19. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

sommige dingen vind ik a merken echt beter...bv

always maandverband en pampers.... heb al veel verschillende merken geprobeerd maar always blijft gewoon het beste zitten en pampers is plurk nog nooit in doorgelekt. en andere merken wel.

ook ketchup vind ik de heinz gewoon het lekkerst. dat is ketchup en al het andere is gewoon namaak. maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

of het beter is of slechter..... geen idee verder

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nouja, er zijn natuurlijk wel zat voorbeelden te vinden van goedkoop, waarbij dierenwelzijn in het geding is, (eieren bijvoorbeeld, nu natuurlijk weer volop in het nieuws). Of waarbij de mensen die een product oogsten geen eerlijke prijs voor hun product krijgen, (en dat gebeurt ook met boeren hier in Nederland! Daar hoeven we, dankzij onze supermarkten die prijzen nogal dwingend bepalen, echt niet zo ver voor weg).

Daar waar de prijs hoog is omdat dierenwelzijn en een eerlijke prijs gehanteerd worden, proberen wij wel zoveel mogelijk dus de eerlijke producten te kopen, (daar waar we kunnen achterhalen, binnen de tijd die we hebben, waar producten vandaan komen).
    Afgelopen sinterklaas dus chocoletters van Verkade, maar dan weer niet die met hazelnoten... (want die kwamen uit Turkije, waar ook kids voor hongerloontjes de noten moesten plukken).

En we hebben hier net een boerderij gevonden waar we rechtstreeks groentepakketjes kunnen kopen. Boer krijgt een eerlijke prijs en ik rijd er een keer extra voor :) Dat heb ik er wel voor over :)
    Eieren koop ik hier op de kinderboerderij: echte echte scharreleieren, (vrije uitloop en buiten vrij de ruimte, biologisch voer), tegen een lagere prijs dan ik bij de AH voor de scharreleieren betaal (lees: met z'n 9-en op een vierkante meter, zonder naar buiten te kunnen).

Deel Deze Pagina