Ik ben vast niet de enige, maar soms denk ik van wel Als ik bepaalde luchtjes ruik, moet ik denken aan het verleden, soms word ik er helemaal melancholiek van. Het zijn vooral luchtjes die me aan mijn opa & oma doen denken. met hen had ik een goede band en heb er veel gelogeerd. Deze luchtjes doen me denken aan mijn opa & oma; -hyacinten -maggi voor jus(zo'n potje met poeder). Zo rook de voorraadkast in de keuken bij opa & oma. -Honing-kaarsen -Weleda-striae olie(goudsbloem), deed me denken aan de tuin van mijn opa. En overige luchtjes; -een houten huis wat ietwat vochtig/muf is. Doet me denken aan de vakanties in de bungalows op de camping van mijn oom. Waar ik mijn halve leven heb vertoefd. -Net als boslucht, doet me ook denken aan die mooie vakantie's. -idem de geur van een openhaard/houtkachel/terrashaard/paasvuur. -vers hooi, geen bepaalde herinnering aan, maar zoooo'n rustgevende geur. kan ik echt uren aan snuiven
Oooh herkenbaar hoor! De maggi inderdaad in de kast bij mijn opa en oma Haribobeertjes: als mn oma me meenam naar de kerk deed ze expres op stille momenten zo'n klein zakje open Dikke pret hadden we dan stiekem met zn 2tjes :') De washandjes en handdoeken hadden altijd een bepaalde geur bij mn oma, heel soms ruik ik die geur ergens maar ik heb geen idee welke zeep het is Geur van rode bietjes: mn opa vond dat heerlijk dus mn oma maakte dat vaak. Idem voor pannenkoeken gebakken in spekvet....
Boerenkool.. doet me denken aan zwemmen in het zwembad in de winter. Rond etenstijd dan in de kou naar huis fietsen, helemaal bevoren thuiskomen en dan had mama boerenkool gemaakt... Heerlijk! Dettol.. aan mn 1e tattoo Luchtje Maroesha.. Stapavondjes van vroeger
Haha ja geur schijnt heel sterk gekoppeld te zijn aan herinnering. Ook iets met dat geur een van de eerste zintuigen is die werkt als je geboren bent? Wat bij mij herinneringen oproept: - gemaaid gras! Aan zomerdagen waarin ik met mijn beste vriendin de wijde omgeving affietste - bloeiende aardappelplanten, ook bovenstaand. - de geur van mijn oude knuffelbeer Aan vroeger en veilig en thuis - axe, aan leuke tienerjongens die het overdadig opspuitten En avondjes uit op mijn vijftiende en zoenen met diezelfde jongens - paard, aan nou ja, paarden Vroeger veel paardgereden
Maroesja parfum idd had ik vroeger Verder de groene palmolive shampoo en shag aan m'n opa. En bij m'n andere oma rook het altijd naar echte Hollandse kost. Bruine bonensoep, gekookte aardappels, komkommers in azijn en gebraden rollade mmmmm
Heb ik als ik hout ruik waarin gezaagd / geboord is.. moet ik altijd denken aan mijn vader die had mega hard gewerkt had ...
Met avond eten ruikt het bij een ander altijd zo heerlijk als ze aan het koken zijn. Ik fiets dan langs en dan moet ik aan thuis denken niet dat mijn eten vies is maar ik kook niet zoals mijn moeder dat deed.
Heel soms ruik ik een bepaalde zeepgeur en dan sta ik onmiddellijk weer als klein kind in het bad van mijn tante in Italie na een zonnige stranddag. Als ik die geur ruik kan ik wel janken.
de geur van een fabriek waar ik vlakbij woon, doet me denken aan vroeger toen ik een jaar of 5 was. Lavendel aan de lavendelwinkeltjes in frankrijk toen ik klein was.
Meubelwas! Doet me denken aan de herfstvakanties van vroeger als mijn moeder de najaarsschoonmaak deed en alle meubels in de was zette.
Ha, ben niet de enige dus.... en bijzonder om te lezen dat er meer meiden aan hun opa's en oma's moeten denken. Sinds ik zelf moeder ben, besef ik me steeds meer hoe belangrijk de rol van opa's en oma's zijn, al woonden die van mij niet om de hoek. Ze zetten toch een bepaalde stempel op je leven.
Fresia's. Die geur doet me echt aan mijn oma denken. Gelukkig leven zij en mijn opa nog dus ik snuffel nog steeds regelmatig aan een bosje fresia's op hun keukentafel. 😊 Een combinatie van diesel en buitenlucht. Zo ruikt de werkjas van mijn vader en dus de bijkeuken van mijn ouderlijk huis. Als ik zonnebrand (en aftersun) ruik ben ik meteen op vakantie. Die van Nivea. Het begint wat minder te worden maar ik kon jarenlang geen bloemenzaak binnenlopen zonder aan de dagen denken dat mijn broer opgebaard lag. De kamer waar hij lag en de hal van mijn ouders roken precies zo.
Chloor: mijn enorm lange strijd om mijn zwemdiploma A Spruitjes : weer terug bij m'n opa en oma Terpentine : mijn vader die altijd wel iets aan het schilderen was in de schuur
Zo herkenbaar! Mijn oom heeft nog lang bij mijn oma gerookt, hij rookte sigaren, dat in combinatie met een oud huis... Dettol brengt me terug naar de kleuterklas. Luchtje van DKNY brengt me terug naar mijn vakantie in Zuid-Amerika
De steeltjes van trostomaten! Opa had een kas in de tuin en ik mocht helpen plukken vanaf dat ik peuter/kleuter was 😊 Oma rook naar Maja zeep en zo'n typisch oma-geurtje waarvan ik nog niet weet wat het is. En te ver gekookte verse tomatensoep met rijst. Manlief had in het begin van onze relatie, hij was 18, heel vaak Fahrenheit van Dior op. Dat roept ook nog altijd heel sterke gevoelens op! Formaline, snijzaal, eerste jaar van de studie.... 😝
Als ik verse groentesoep maak, moet dat met de diepvries soepgroenten van Iglo, en daarbij moet er wél verse selderij en verse bieslook in. Dat slingert me gegarandeerd terug de tijd in naar toen ik als klein meisje bij mijn oma logeerde en we altijd smiddags warm aten. De soep was altijd het voorgerecht Mijn moeder is overleden en liet me Miracle van Lancôme na. In mijn ogen (en neus) het allerlekkerste parfum wat er bestaat. Ik was zelf al eerder Lancôme fan, ik had zelf 15 jaar geleden al het luchtje Trésor en de latere Trésor in love vind ik ook heerlijk.... Maar de Miracle.... is een prachtige herinnering en daar heb ik inmiddels zelf ook fijne herinneringen aan. Ik droeg het parfum op mijn trouwdag en tijdens mijn gang naar het altaar zong ik live "Miracle" van Ilse deLange (waar we allebei herinneringen aan hebben op de dag dat we verliefd werden
Mooi dat je dit zo schrijft. Ik voel me gelijk een sentimentele muts... Mijn kinderen hebben aan mijn kant geen opa of oma meer. Mijn vader leeft nog, maar ik heb geen contact meer met hem. En mijn moeder is overleden. Mijn man is zelf een zogenaamd "nakomertje" hij heeft 2 broers die ruim 10 jaar ouder zijn dan hem. Hij heeft zelf zijn grootouders nauwelijks gekend, maar vertelt wel regelmatig dat hij heel trots is op zijn opa, ondanks dat hij hem nooit zelf heeft gekend, kent hij wel de verhalen over zijn opa. Hij zei tegen me dat hij vastbesloten was om er voor te zorgen dat onze kinderen mijn moeder ook op die manier leren kennen, zodat ze wel weten wie oma was. Dat zei hij laatst toen hij een van de recepten van mijn moeder klaarmaakte, pompoensoep, die trouwens écht overheerlijk was. Op zo'n moment smelt ik echt.....zo lief....
Mijn man gebruikte toen wij verkering kregen Coolwater van Davidoff. Heerlijk... zucht zwijmel.. Tis alweer 22 jaar geleden!