Mijn zoon zit nu (dank jezus) nog pakweg een kleine 4 maanden op de peuterspeelzaal. Toen hij begon, met zijn 2 jaar oud, was ik helemaal weg van deze peuterspeelzaal. Er werd goed gekeken naar de behoeftes van kind tot kind, de sfeer was ongedwongen en gezellig en als ouder zijnde werd je eigenlijk precies genoeg betrokken tijdens het peuterspeelzaal proces. Dit werd gedaan door middel van brieven waarin de lopende thema's werden besproken en hoe je hier eventueel op kon aansluiten door middel van boekjes e.d, een korte evaluatie aan het einde van de dag (meestal bij bijzonderheden zoals huilen, ongewenst gedrag, of iets extreem lolligs wat er gebeurd kon zijn) en een thema-afsluiting. Eén keer per maand. Waarbij alle ouders een uurtje gezellig konden knutselen en spelen met hun kinderen voordat we naar huis zouden moeten. Al deze dingen zijn opgeschroefd. Tot aan het vervelende toe! Zo zijn de koffieochtenden vermeerderd naar één keer per week, tot een half uur na opening van de PSZ. Het houdt eigenlijk weinig in. Ja, je kijkt hoe je kind speelt met een kopje koffie in de hand. Doe ik thuis ook . Daarnaast zijn de thema-afsluitingen nog altijd een ding. Allen niet verplicht,maar toch een afkeurende "O" als je het een keer niet kan redden (wat voor veel ouders het geval is, want werk). Het lijkt ook alsof je graag echt letterlijk ALLES willen weten over jou en je kind. Van opleidingsniveau tot en met wat je thuis allemaal voor spelletjes doet. Hier krijgen we dus nu ook regelmatig brieven over mee, met vragenlijsten die we moeten invullen en MOETEN teruggeven aan de peuterspeelzaal. Laatste was inderdaad over de activiteiten die je uitvoert met je kind (zoals naar de speeltuin en dergelijke). De brief daarvoor (met het verzoek tot toestemming dat het CB informatie kon opvragen bij de peuterspeelzaal, of de peuterspeelzaal van het CB) heb ik dan ook niet eens ondertekend. Als er iets is wat ze willen weten dan kunnen ze ook via mij, toestemming vragen om informatie op te vragen bij derden. Een brief waarin staat dat dit altijd en zonder overleg zou moeten kunnen, schoot bij mij even verkeerd. Gelukkig is de psz nog maar 4 maanden het geval, maar het laatste jaar van de peuterspeelzaal is het eigenlijk niets stabiel geweest voor zoon en de overige peutertjes. Van 2 vaste leidsters zijn ze overgegaan naar 3 leidsters die elkaar per dagdeel afwisselen (hij heeft dus nooit dezelfde leidsters als de dag ervoor). De koffieochtenden zijn op verschillende dagen en ga zo maar door. Ik kan er zelfs nauwelijks een touw aan vastknopen . Ik ben nu toch wel benieuwd naar ervaringen van andere peuterspeelzalen. Of wijkt mijne een beetje af van de 'norm'? .
Dat is wel een boel ouderbetrokkenheid... Ik kan me zo voorstellen dat er groepen kinderen zijn waarbij dat wenselijk is. Ik weet niet hoe de populatie op de psz eruit ziet, bij ons zou ik het redelijk overdreven vinden. Gezien het feit dat de meeste ouders toch tegenwoordig ook werken kun je niet verwachten dat je bij elke koffie ochtend etc aanwezig bent als dit zo vaak is! Ik zie toch regelmatig kinderen die door een opa, oma of tante ofzo gebracht of gehaald worden. Wat betreft het opvragen van informatie door derden, volgens mij stond op ons inschrijfformulier daar een hokje voor wat je aan kan vinken en een handtekening bij zetten. Ik begrijp wel dat ze dat doen want dan zijn ze voor een groot gedeelte ingedekt. Ik ben zelf wel dusdanig van goed vertrouwen dat ik er vanuit ga dat wanneer er zaken te bespreken vallen over mijn kind, dat ik daarvan op de hoogte wordt gesteld. Bij ons doet de psz ook overdracht naar de basisscholen in het dorp, dat vind ik alleen maar positief. Indien nodig hebben ze overleg met huisarts of cb, maar in die gevallen neem ik aan dat je als ouder op de hoogte wordt gebracht. Mijn dochter gaat twee dagdelen naar de psz, elke ochtend is er een kwartier inloop (zonder koffie) waarbij je even met je kind kunt puzzelen oid. Zowel bij het brengen als halen van je kind kun je gemakkelijk even iets vragen aan de leidsters of soms vertellen ze iets wat van belang is. Op verzoek doen ze ook 10-minutengesprekjes en er is een ouderavond mbt de zakelijke dingen en iets van een informatiethema. Verder heb ik wel eens een enquete gekregen, maar dat ging van de gemeente uit.
O wacht, Ik vergeet de dagelijkse inloop inderdaad ook nog . Dit is inderdaad ongeveer tot en met 8.45 en dan gaan ze beginnen met het programma. Nee, bij inschrijving heb ik al een stapel papieren ondertekend. Ook met zo iets dergelijks, maar dan met mijn huisarts. Nu heb ik daar totaal geen problemen mee, want als hij valt of iets dergelijks en onverhoopt toch naar de dokter moet... Dan kunnen ze hem altijd bereiken. Dit formulier kwam later het was geen 'hokje' wat je kon vinken. Het waren meerdere punten die werden aangekaart, dan wel medegedeeld, en deze diende je in zijn geheel te accepteren.
Ik vind het nogal vreemd allemaal. Alsof ze zichzelf opwaarderen tot opvoedings- en/of medische instantie. Maar goed, ik ben sowieso al geen fan van de peuterspeelzaal zoals die tegenwoordig wordt vormgegeven, waarbij het idee vaak lijkt te zijn dat ouders hun kinderen zelf onvoldoende mee kunnen geven en de peuterspeelzaal een absolute must is voor een kind om uberhaupt zich enigszins te kunnen ontwikkelen....
Nou, jij verwoord nu echt EXACT waar bij mij dat vervelende onderbuikgevoel vandaan komt! Maar zo was het in het begin totaal niet. Deze peuterspeelzaal begint zichzelf ineens zo te 'vormen' en ik word er onwijs dwars van inmiddels.
Ik dus ook, dat dwarse Dus daarom komen mijn kinderen er ook niet. Ze hebben hier voldoende sociale contacten, taalontwikkeling verloopt beter als ze het van ons leren dan van MBO-opgeleide leidsters, (no offense verder, maar onderzoek heeft dat laatst ook nog weer eens aangetoond, maar dat wist ik daarvoor ook al wel ), en ik weet voldoende leuke activiteiten te bedenken. Oudste kwam hier met een jaar taalvoorsprong op de kleuterschool, voegde gemakkelijk in in het hele schoolsysteem, dus ik geloof het allemaal wel. Vind het CB al een crime, laat staan de PSZ
Hier 1 keer in de 6 weken het nieuwe thema bespreken en knutselen, en altijd een kwartier inloop. Thats it 😀
De leidster van mijn kinderen werken al 25 jaar met kinderen op allerlei niveau's, psz, verstandelijk beperkte kinderen, autistische kinderen enz. Officieel zitten ze nog op het mbo niveau en kwam er dus een hbo'er om hun bij te scholen en mee te kijken en werken, nou dat was pas een domper!
Hier alleen een kwartiertje inloop elke keer, en we krijgen elke maand een nieuwsbrief mee. 1 keer per half jaar ongeveer heb je een gesprekje met 1 van de leidsters en verder melden ze altijd de bijzonderheden als je ze ophaalt of bij het brengen de volgende keer. Ik vind het bij jullie wel vrij extreem inderdaad. Zou me daar ook niet prettig bij voelen.
Ik breng mijn achterbuurjongetje 2 keer per week naar een PSZ met ook zulke leidsters. Ik kan je zeggen: die voldoen niet aan het niveau dat jij beschrijft...
Hmm ik begrijp het gevoel wel, maar ik heb dat toch niet bij ons psz... ik denk wel dat veel kindjes gebaat zijn bij extra ondersteuning mbt taalontwikkeling etc, maar soms kun je je inderdaad afvragen of ze op de psz de juiste ondersteuning krijgen. Mijn dochter heeft durf ik wel te zeggen, een super taalontwikkeling en prima woordenschat. Ik zie thuis wel dat ze wel aardig kan puzzelen (als ze wil) bambino loco met twee vingers in de neus doet voor zolang ze zich kan concentreren (1 minuut ofzo..) maar wat ze nog moet leren zijn dingen als samen spelen, delen, op je beurt wachten, het principe 'om de beurt', een stukje weerbaarheid... dat kan ik haar thuis niet leren en daarom zit ze daar. Ter voorbereiding op school waar ze dat allemaal nog veel meer tegen komt.
Warboel Ik ben het helemaal met je eens! Ik schrik er een beetje van eigenlijk want mijn dochtertje gaat als ze 2 wordt in augustus per 1 september naar de PSZ. Heb er nu nog geen ervaring mee maar echt niet dat ze zomaar gegevens van me mogen krijgen! Hopelijk gaat het er hier niet zo aan toe. Ik vind de PSZ hier waar voor hebben gekozen tot nu toe ook een hele fijne. We zullen het zien...
Voor kinderen die thuis onvoldoende goed nederlands kunnen leren, om welke reden dan ook, snap ik de psz ook hoor. En als je thuis onvoldoende gelegenheid hebt om je kind met andere kinderen samen te laten spelen, snap ik het ook. Maar die beide dingen kunnen wij thuis/in ons eigen netwerk bieden en dan is psz echt overbodig. Terwijl het vaak wordt gebracht als onmisbaar voor alle kindjes... Ik breng dus ons achterbuurjongetje 2 dagen per week en de leidsters waren stomverbaasd om Caitlyn daar aan de slag te zien, (inloop 's ochtends, waar je even mee kunt doen met het kind). Die dachten dat Caitlyn een half jaar ouder was dan ze is.... En vervolgens: waarom doe je haar niet hierheen? Ehm, nou, zoals je ziet: ze heeft het niet nodig...?
Mijn dochter heeft het ook zeker niet nodig, maar ze geniet er zo enorm van. En ik herinner me zelf zelfs nog van vroeger dat ik het er geweldig vond. En dat terwijl we echt heel erg veel peuters en kinderen op de buurt hadden waar ik toen al veel mee speelde. Dat was toch niet hetzelfde. Daze het er zo naar haar zin heeft is hier eigenlijk de enige reden dat ze er naartoe gaat. Maar dat het per se nodig zou zijn voor elk kind geloof ik ook niet.
Maar dan kom ik nog een keer... mijn dochter gaat er ook niet heen vanwege haar cognitieve ontwikkeling. Ik wil dat ze leert functioneren in een groep. Die groep is thuis niet. Omgaan met vreemd gezag, dat is er thuis niet. Rekening houden met andere kinderen, thuis is alleen een baby broertje. Leuk dat je kind puzzels kan maken die voor kinderen zijn van een half jaar ouder, maar dat is toch niet het enige?
Mijn zoontje gaat nu naar de groep 0-2 dan 2-4, ik betaal ze om de beste zorg te verlenen aan mijn zoontje die inderdaad leert met andere kinderen omgaan wat belangrijk is in mijn oogpunt maar hij gaat omdat ik moet werken. Wat ik doe met mijn zoon en hoe ik hem opvoed gaat ze echter geen donder aan. Onderwijs is verplicht vanaf 4, dan wordt de rol anders maar dan nog. Begrijp wel dat ze dingen signaliseren wat niet verkeerd is maar dit vind ik echt absurt.
Ik hoor niks. Heb geen idee wat mijn kind op die ochtend doet en waar ze mee bezig zijn. De enige brief die ik heb gekregen is van een paar maanden terug. Dat ik de jantje beton collecte MOEST lopen en welke straat ik moest doen. Ik vind dat allemaal maar vreemd.... maar wat kan ik er aan doen? Kindlief vindt het wel leuk op school zegt ie...
Ik vind dit inderdaad behoorlijk over de top. Ik zou ook zeker geen toestemming geven voor informatieoverdracht tussen hen en het CB. En ook die vragenlijsten kwamen bij mij niet mee terug. Ik houd ook niet van dat meeblieken in andermans keuken. Al is het voor sommige gezinnen/kinderen niet verkeerd, maar ik zou dat voor mijn eigen gezin helemaal niet nodig vinden. Ik snap je dwarse gevoel dus ook helemaal. Mijn zoontje gaat sinds 4 maanden naar de PSZ en ik heb gelukkig die ervaring niet. Er zijn wel eens activiteiten waar ouders aan mogen deelnemen, maar geen koffie-uurtjes etc. Thank god ook, want ik heb daar he-le-maal niks mee. Voel me al een vreemde eend als ik sta te wachten tot de PSZ uit is. Hier is ook weinig overdracht, behalve als ik er naar vraag. Gister had hij zich gestoten en toen kwamen ze het wel zeggen. Dat vind ik het belangrijkste.
Wat ik al zei: de twee dingen die de psz kan bieden, zijn voor onze dochter niet nodig: taalontwikkeling en sociale ontwikkeling. Voor dat laatste is er het contact met kinderen van familie en vrienden, maar ook bij de gastouder, en ze gaat zondags naar de zondagsschool in een groep van 2,5-4 jaar. Dan gaan wij dus echt niet het volle pond betalen voor iets wat in ons geval echt overbodig is Ik had het trouwens niet over puzzels hoor, dus weet niet waar je dat vandaan haalt, dat dat mijn reden zou zijn om m'n kind er niet heen te doen? Maar het stoort me daarbij dus gigantisch dat psz's het vaak brengen alsof zij onmisbaar zijn voor ALLE kinderen
Wat betreft sociale ontwikkeling is er (vind ik) wel een groot verschil tussen contact met familie/vrienden en met personen/kinderen die iets minder bekend zijn. Dat bedoel ik ook met omgaan met vreemd gezag, maar ook bevordert dit wanneer dit op de juiste manier gaat, een stuk zelfstandigheid, zelfredzaamheid en zelfvertrouwen. Op een zondagsschool waar ze in een groep leeftijdsgenootjes zit, heb je dit natuurlijk wel! Die puzzel was maar een voorbeeld hoor, maar veel mensen denken bij ontwikkeling vooral aan de cognitieve ontwikkeling. Terwijl ook in de sociaal-emotionele ontwikkeling zoveel te leren valt. Ook bij kinderen die zich op dat vlak normaal onwikkelen. Naast alles wat ik er belangrijk aan vind, vindt mijn dochter het gewoon ontzettend leuk om met andere kinderen samen te spelen, knutselen en fruit te eten. Twee ochtenden in de week vind ik dan echt niet zo raar en daar heb ik dan graag het geld voor over. Wat ik overigens belachelijk veel vind. Ik bedoel, de overheid roept aan de ene kant dat ze willen dat kinderen met 3 jaar al naar school gaan, nou laat ze eerst de peuterspeelzalen maar meer subsidieren, dan heb je een kans dat een hele grote groep (die het juist wél nodig hebben) ook naar de psz gaat. School is namelijk bijna gratis..