Hoi dames, Niels wil sinds ruim een week niet 's avonds eten. Nu was ik daar al voor gewaarschuwd door het CB en als ik eens zo op het internet surf schijnt het er ook bij te horen (hij is nu ruim 2 jaar oud) op deze leeftijd. Maar ik vraag me toch af hoe jullie deze fase van je kind hebben 'doorstaan' en of er tips en trucs zijn om ze aan het eten te krijgen. Overigens moet hij wel altijd in de stoel erbij zitten als wij eten (dus hij hoeft wat mij betreft niks te eten maar hij mag tijdens het eten ook niet spelen oid) en dat is dus ook al een drama; schreeuwen & rellen, ofwel; meneer wil liever spelen. Laten jullie je kindje toch bij de maaltijd zitten (ook al komt dat de gezelligheid niet ten goede) of laten jullie hem (als die niet wil eten) dan maar spelen? Ik hoor het graag. Groetjes, Savita
Mijn dochter is heel haar leven al een moeilijke eter. Megan moet bij ons wel aan tafel zitten als ze gaat gillen dan negeren wij haar en vaak is het dan zo over. Als ze dagen heeft dat ze maar 2 hapjes eet dan ga ik haar echt niet dwingen,morgen weer een nieuwe dag. Ik zal er vooral geen aandacht aan besteden en hem dan zelf laten eten. Megan krijgt wel altijd een toetje na en dit varieerd van 1 hapje tot heel het bakje leeg. Misschien vind jou zoontje het wel leuk om mee te helpen met koken. Heb wel eens gehoord dat ook kan helpen.
Ik laat laura dus gewoon uit haar stoel als ze dat wil. Ik vind dat er nog tijd genoeg is om haar in haar stoel te laten zitten. As ze dan aan het spelen is roep ik haar af en toe om een hapje te komen eten en dat doet ze dan ook. En dan eet ze toch nog genoeg eten.
youame heeft vanaf 2 jaar ook niks willen eten wij zeiden dan eet je niet ze moest wel aan tafel blijven zitten ong 15 min dan mocht ze spelen en kwam af en toe bij ons een hapje halen
Hier heb ik het gewoon genegeerd eigenlijk, niet eten ok. Wel eten dan deed ik blij. Ze kreeg ook altijd een toetje. Nu achteraf blijkt dat als ik haar later te eten geef, ze wel alles ( zo goed als) op eet. Eerst kreeg ze rond 17 uur te eten, dat kwam voornamelijk dat die maaltijd de fles verving en ben hem blijven aanhouden. Nu krijg ze vaak rond 18 uur eten,soms nog wel iets later en tussendoor weinig tot niks te eten. Nu gaat het weer goed. Heb de afgelopen tijd ook gedaan dat als ze haar bord goed leeg at ze zelfs een klein ijsje kreeg van me. Z'n zelfgemaakt ding met roosvicee.
Ik doe bij Isabella de lepel als vliegtuig. Ik doe dan net alsof het vliegtuig haar smeekt om binnen te mogen vliegen. En als ze dan haar mond open doet dan doet de lepel helemaal blij ( vliegtuig dus) en geeft haar kusjes. Ja hoe kom ik erop, 8) Maar het werkt hier zo goed dat ze haar hele bord leeg eet. Misschien op een paar dingen na.
hier een knul van 2 die over het algemeen heel goed eet. maar tuurlijk hebben wij ook avonden dat hij niet wil eten. prima, hij krijgt zijn bord voor zijn neus, moet in de stoel en wachten tot wij ook klaar zijn. dat gaat eigenlijk prima zonder mokken, alleen eet hij soms niet. dan maar niet denken wij dan, ik vraag dan weleens van moet je niet een hapje nemen,maar dan zegt hij gewoon nee ik ben klaar. wij besteden er hier eigenlijk weinig aandacht aan, we gaan zeker niet pushen met eten. het moet een leuk moment van de dag zijn en als hij niet wil eten dan maar niet, toetje krijgt hij wel altijd. heb ooit ergens gelezen dat het ook geen nut heeft om het gevecht aan tegaan omdat je dit altijd gaat verliezen. succes, joyce
ik heb er ook zo 1..myn zoontje is 4.5 en die heeft ook periode's van slecht eten.. ga hem niet dwingen... wilt ie niet eten dan zal ie ook wel geen honger hebben, hy weet wel dat als hy niet eet hy dus ook geen snoep of iets meer krijgt...en vaak helpt het vooraf al als ik dat zeg
Als ze hier niet willen eten, blijven ze sowieso wel aan tafel zitten, ook mijn dochter van 2 jaar. Zij is nu op een leeftijd dat ze haar grenzen gaat verleggen. Geef ik haar de ruimte om lekker te gaan spelen onder etenstijd, dan is het einde helemaal zoek. Dan wordt het helemaal een drama om haar weer terug te krijgen in die stoel..Schreeuwen en janken negeren we hier gewoon, hoe moeilijk dat ook is..Er zijn gewoon een aantal regels in huis waar niet vanaf geweken wordt, 1 daarvan is dat we met etenstijd met z'n allen aan tafel gaan.
Bedankt voor jullie antwoorden, toch fijn (voor jullie uiteraard niet) om te lezen dat Niels niet de enige is. Vliegtuigje spelen e.d. hebben we inderdaad ook geprobeerd (zonder resultaat) en we eten standaard al vrij laat (zes uur/half zeven) dus daar kan het niet aan liggen. Ben ook bang dat als we hem laten spelen tijdens het eten hij op een gegeven moment helemaal niet meer wil eten, want; spelen is natuurlijk leuker. Wat dan wel weer grappig is; gisterenavond at die ineens wel weer met ons mee. Niks veranderlijkers dan een kind dus blijkbaar .
hoi valentijn hefet maandenlang niet avond eten gegeten, heb alles uit de kast gehaald om het kind eten in zn mond te proppen waar het probleem alleen maar groter van werd... misschien heb ik de gouden tip voor je!! bij ons hielp het vanaf de eerste dag valentijn hebben we uit de kinderstoel gehaald ene op een gewone stoel gezet met een kussen onder zn kont en vooheen schepten wij altijd etehn in de keuken op en nu dekken we de tafel ( laat hem voor zover hijd at kan ook meehelpen, ook met het bereiden van t eten) en dan gingen wij eten en lieten hem lekker toekijken... hij vroeg om etendat kende ik helemaal niet van hem.. beetje eten opgeschept en jawel!~na maanden ging meneer eindelijk eten toch vreemd?! iets psychisch denk ik.. maar het werkte gelijk..gewoon toe laten kijken en hem/haar lekke negeren ook niet over eten praten tijdens het eten, gewoon over de dagelijkse beslommeringen hopelijk kan je er iets mee succes! mama van valentijn rens 28-03-2007
tip voor niet eters gewoon niet laten eten geen getrek en geduw kindjes krijgen vanzelf honger niet te veel jogi en dergelijke ze gaan echt niet dood van de honger ga je er een punt van maken doet je kindje dat ook bij mijn eerste heb ik er veel zorg van gehad en een punt van gemaakt thijs moest eten nu bij romy doe ik niet moeilijk en ze groeid als kool!
hier ook best veel last gehad ermee. Jeremy moet altijd aan de tafel komen zitten of hij nou eet of niet. eet hij niet is het ook goed, maar hij krijgt niets anders. heeft hij dorst krijgt hij gewoon wat water. de dag erna krijgt hij dan ook echt alleen zijn boterhammen en fruit ed. geen snoep. Wat hier heel goed helpt is zijn vlees apart houden en na een hap aardappelen en groente mag hij een stukje vlees. dit vind hij heel lekker dus daar doet hij wel moeite voor. en nu een tijdje later gaat het super. hij eet zelfs pasta. iets wat hij eerst echt niet wilde. succes ermee
Blijft een lastig probleem hoor. Het gaat hier de ene dag beter dan de andere dag.... Ga zeker met jullie tips aan de slag!
HIer ook proberen veel af te leiden en het gewoon gezellig te houden. Ik betrek Louise ook bij het eten, benoem alles en vertel waar het vandaan komt (behalve bij vlees enzo, dat komt later wel hihi) en wil ze niet eten, dan niet, maar ze blijft wel bij ons zitten. Daar maakt ze ook geen punt van, ik weet niet wat ik zou doen als ze schreeuwend in de stoel zou zitten. Een toetje krijgt ze niet meer. Alleen als ze goed heeft gegeten en bij ons is goed eten, dus redelijk wat hapjes en van alles wat proberen. Dus niet alleen maar vlees. Ze moet ook andere dingen proeven ook al vind ze het niet lekker. Momenteel is ze helemaal weg van een aantal dvds die ze heeft gekregen en als ze haar eten opheeft of goed heeft geproeft van verschillende dingen dan mag ze nog een stukje van nijntje of oozie boo ofzo kijken. Dat helpt ook goed!
Mirre is een redelijke eter, maar op een gegeven moment heeft ze het wel gezien aan tafel (behalve als we pasta of patatjes eten ). Van ons mag ze dan van tafel. Sowieso geen drama van maken, eten is gezellig en leuk en dat verplichte blijven zitten hoort meer bij schoolleeftijd (vind ik). * Proberen een feestje te maken van het eten, zeggen dat het lekker is en vooral gezelligheid aan tafel. * Betrekken in het proces: eten kopen (misschien zelf wat laten kiezen), koken, zelf laten eten met lepel en vork ... * Meerdere dingen maken (ja wij zijn dus zo gek): meerdere groenten wel te verstaan, dus ze kan zelf kiezen op dr bordje. Vaak pakt ze van alles wat. * proberen er geen drama van te maken als ze niet eet. Gebeurt zelden. Ik ben daar best ok onder. Mn man helemaal niet. Maar ook hij houdt zich goed in