Mijn dochter is bijna 5 maanden en krijgt 1x per dag een groentehapje. Dit is sinds een week en gaat heel goed. Ze krijgt dit al omdat ze veel last had van haar darmen op advies van CB. Wanneer beginnen jullie met pap met rijstebloem 's avonds? En wanneer geef je dat dan? Is dat in plaats van de laatste fles?
Mijn zoontje krijgt al een tijdje rijstbloem bij zijn laatste fles. Hij krijgt 210/7 met 3 schepjes rijstebloem, dit krijgt hij gewoon in zijn fles met een speentje van maat 2. Dit gaat prima. Je kan er ook voor kiezen om het uit een bordje te geven maar ik denk zelf dat een fles handiger is. Inprincipe mag je dit v.a. 4 maanden geven. Je kan dit geven wanneer je kleintje gewoon veel trek heeft smorgens. Mijn zoontje kreeg namelijk een liter flesvoeding en werd snachts nog steeds wakker van de honger. Nu hij rijstebloem krijgt wordt hij niet meer wakker van de honger. Het zorgt ervoor dat ze een meer en langer verzadigd gevoel hebben. Dus als je kleintje dat niet nodig heeft hoef je er niet mee te beginnen.
Toen Esmee 4 maanden was ben ik al met rijstebloem begonnen. Ik voeg 3 schepjes toe aan de laatste fles, ze valt dan heerlijk in slaap en slaapt ook door. Al deed ze dit zonder de pap ook wel trouwens.
Misschien een gekke vraag maar heeft die pap met rijstebloem nog een toegevoegde waarde of is dat echt om door te laten slapen door een meer verzadigend gevoel? Mijn dochter slaapt al lang prima door, van acht tot acht dus daarvoor zou het hier echt overbodige luxe zijn...
Als ze op een gegeven moment weer eerder wakker gaat worden omdat je meissie honger heeft zou je ermee kunnen beginnen. Als het niet nodig zou ik het ook niet doen. Het is dat ons mannetje echt gewoon honger had, maar nu ook niet meer.
Mag ik vragen vanaf hoeveel weken je bent begonnen met het geven van rijstebloem. Ik zit namelijk ook een beetje met het punt dat mijn zoontje nog steeds honger heeft ondanks 1 liter voeding en dus ook meermaals 's nachts wakker wordt en wil drinken....ik krijg op het CB niet echt het gevoel dat ze me serieus nemen wat ik erg jammer vind. Ik heb er ook aan gedacht om nutriton toe te voegen aan de laatste fles, ik weet alleen niet of dat ook hetzelfde effect heeft? Alvast bedankt
Bij voorkeur geef je rijstebloem na 6 maanden, maar in geen geval VOOR 4 maanden. Bij vermoeden van allergie moet je so wie so wachten tot 6 maanden. Als je kindje erg hongerig is en op deze leeftijd al over de liter heenkomt, dan kun je eerst voeding voor hongerlapjes proberen. Mag dat niet omdat je HA voeding geeft, dan kan nutriton inderdaad soms net het extra gevoel geven, omdat ze dan bijvoorbeeld ook langer over hun fles doen. Als je kindje graag meer wil, mag je per fles 15-20cc extra water toevoegen, zodat ie ietsje voller zit. Bij kinderen die hongerig blijven en die ook andere dingen doen zoals spugen, zurig uit de mond ruiken, 'herkauwen' etc. kun je beter bij de huisarts langsgaan om eens te checken op (verborgen) reflux.
Op CB hebben ze zelfs aangeraden met rijstebloem te beginnen terwijl zoontje 4 maand is en er veel allergie in de familie voorkomt. Ze gaven wel aan bijvoeding (fruit- en groentehapje) pas vanaf 6 maand te geven
Ik weet niet wat voor voeding je geeft maar ik zit en zat toen ook al op hongerigebaby voeding van nutrilon. Ook gaf ik al extra water zoals hier verder op gezegd wordt. Ik ben gestart met rijstebloem ( één theelepeltje) met ongeveer 12 weken. Hier reageerde hij vrij goed op ( wordt wel nog wakker snachts maar is dan weer in slaap te brengen met een speentje). Dat ik zo vroeg rijstebloem heb gegeven heb ik niet overlegd met het CB ik wist zeker dat ze het af zouden raden. Mijn zoontje heeft ook weinig last gehad van krampjes e.d. daarom durfde ik het ook aan. Toen hij snachts wakker bleef worden en weer honger ging krijgen ben ik het weer op gaan hogen ( toen één maatschepje rijstebloem). En zo verder, nu zit ik op 3 maatschepjes rijstebloem en dit gaat goed. Hij laat nu wel net aan 3 uur tussen zijn voedingen 210/7 maar volgende week is hij 4 maanden en dan kan ik met andere bijvoeding starten. Rijstebloem wordt inprincipe gewoon echt afgeraden om dit voor 4 maanden te geven dit ivm allergien e.d. en darmpjes die er nog niet klaar voor zijn. Maar ik kon niet anders en heb dit risico toen genomen en het ging goed. Wel heb ik de rijstebloem niet gelijk bij zijn laatste fles gedaan eerst wilde ik weten hoe hij ging reageren dus toen bij zijn middag fles gedaan voor krampjes in de gaten te kunnen houden e.d. Na 2 dagen heb ik het ipv smiddags bij zijn laatste fles gedaan en dit ging goed.
@dwezelin, mijn zoontje had ook erg/lang last van mijn darmen en toen ik met 6 mnd groentehap ging geven was dit met 2 dagen over, mijn dochtertje nu heeft ook erg last van haar darmen en ik vroeg de ka of het soms toen bij mn zoon over was gegeaan door de groentehap, maar volgens haar was dat niet zo, maar ik twijfel daar heel erg aan, nu lees ik jou verhaal en vraag ik me af of het nu beter gaat met de darmen van jou dochtertje nadat je bent begonnen met de groente?? groetjes susanne
@susanne: Ja, ik ben dus op advies van het CB wél eerder begonnen met groentehapje, gewoon om te proberen. Kijken wat ze er van vond en kijken hoe haar darmen reageerden. Dat ging prima. Altijd last van haar darmen en vreselijk persen de hele dag. Nu ze groentenhapje krijgt kan ze makkelijker ontlasten (hoewel me dat nog steeds niet logisch in de oren klinkt) maar het gaat veel beter. De onlasting is wel wat zalveriger maar niet hard. Het komt er makkelijker uit. Wat overigens écht de doorslag gaf bij haar is Orthiflor. Een probiotica, gewoon natuurlijk en te verkrijgen zonder recept bij de apotheek. Dit op aanraden van de osteopaath. Het zijn natuurlijke bacterien die iedereen in zijn lijf heeft en die je je kindje met borstvoeding ook al direct meegeeft vanaf de geboorte. Soms werkt het om hier wat aan toe te voegen middels die poeder. Het gaat in de avondfles en als ze het een aantal dagen niet heeft gehad breekt de hel los hier. Ze móet het hebben, het is gewoon voor een betere darmflora. Je hebt de eerste versie, die heet "Start"en na een week of 6 oud kun je naar "Junior"overstappen. Hier een verademing. We hadden ALLES geprobeerd en dit werkte veel beter. Toen het fruithapje erbij en nu zijn alle problemen voorbij. Kennelijk werkt het soms voor de darmen goed om wat vastere voeding te krijgen, dat vult de darmen beter waardoor er minder ruimte is voor lucht, waardoor weer krampjes ontstaan. Ik heb gehoord dat je niet voor de 17 weken zou moeten beginnen met groentenhapjes maar goed, ik weet niet waar ik die info van heb. Ik zou het echt proberen, ook die Orthiflor ( van Orthica), kun je ook bij de betere drogist krijgen of de Tuinen of zo.
@ wesdaan Bedankt voor je reactie. Mijn zoontje krijgt dus nog geen voeding voor hongerige baby's. Misschien moet ik dit eens aankaarten, ik weet het ook niet anders. Ik wil hem natuurlijk niet overvoeren maar zeker geen honger laten lijden. En een beetje meer nachtrust zou een mooie bijkomstigheid zijn.
Ja je kan dan het beste gewoon even bellen met het CB heb ik toen die tijd ook gedaan. De eerste tijd heb ik het toen nog gemengd met standaard maar op een gegeven moment ben ik toch helemaal over gegaan. Het duurde wel een paar dagen voordat ik echt verschil merkte dat merkte ik niet gelijk. Succes ieder geval.
@dwezelin, bedankt voor de info! danique is vandaag precies 17 weken, dus wil wel met de groentehap gaan beginnen om te kijken hoe de darmen daar op reageren, bij mijn zoontje heeft het echt wonderen gedaan, maar die was 6 maanden toen ik begon, is die probiotica hetzelfde als ABC DOPHILUS of weet je dat niet? die dophilus was hier drama, werd het alleen maar erger van.......nog meer borrelen en krampjes. groetjes susanne
Ik ben er van de week mee begonnen... Hier t advies gekregen eerst een papje te geven, en rond 5 mnd fruithapje, bij 5,5 mnd ook groentehap.. De Rijstebloem met vanillesmaak vind Gijs wel lekker.. Ik maak t van 60 +2 en dan rijstebleom er bij tot t ietswat papperig word en lepelbaar.. Gijs krijgt nog niet zoveel, als ie 20ml op heeft is t hem wel best.. 't Moet ook nog even wennen.. hoe je dat spul nou weer weg krijgt.. ipv weer uitflieberen..