Niet willen drinken

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door azucena, 15 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik hoop dat er iemand is die tips heeft om er voor te zorgen dat mijn zoontje weer wil drinken.. Hij drinkt (dronk ;)) 5x 120cc BV met een schepje JBPM. Dit omdat nummer 1 speen te snel gaat met onverdikte voeding, hij verslikt zich dan heel veel. Z'n tijden zouden 07:00-11:00-15:00-19:00-23:00 moeten zijn, maar hij slaapt langer dan die 8 uur en als ik hem 's ochtends wakker maak, drinkt hij slechter. Ik laat hem dus vaak tot 08:00 slapen en speel dan wat met de tijden de rest van de dag, dit ging eigenlijk redelijk goed.

Quinten is nooit een echt goede drinker geweest, de borst kan hij sowieso niet pakken, dus ik kolf fulltime. Hij liet sowieso 3 flessen wel wat staan (20-30cc), maar hij groeide goed, gemiddeld zo'n 400 gram elke maand. Nu heeft hij twee weken geleden een pavlik bandage gekregen ivm heupdysplasie en sindsdien is het écht een drama..

Elke fles drink hij zo'n 5 minuten goed, dan heeft hij meestal 50cc op. Daarna is het huilen zodra de speen in z'n mond komt, melk terugduwen en gewoon mopperen. Boeren/fles opnieuw opwarmen helpt soms, maar zeker niet altijd. De ene keer drinkt hij daarna nog 50cc de andere keer niets meer. Zo heeft hij vandaag nog geen 300cc op..

Ik weet niet meer wat ik kan doen. Voeding minder indikken werkt niet. Een andere fles/speen durf ik niet, omdat we daar in het begin veel moeite mee hebben gehad. Uiteindelijk is het toen de difrax S geworden.
    Dus mocht iemand het ei van columbus hebben ;). Graag!

Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn zoontje een hersenafwijking heeft en bij dat 'ziekte'beeld zien ze vaak dat kinderen moeilijk drinken. Maar zo erg als nu, is het niet eerder geweest.. Ik voel me zo onwijs machteloos. Hij huilt ook een stuk meer sinds de pavlik, ik kan hem gelukkig nog wel troosten, maar ons gezellige lachebekje is weg :(.

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Petje af dat je fulltime kolft, dat lijkt me echt niet niks. En dan ook nog je zoontje met zijn gezondheid, dat moet zeker zwaar zijn.

Het kan zijn dat hij omdat hij minder goed in zijn vel steekt nu, ook minder drinkt. Meestal is dat een periode.

Wat gebeurt er als je hem zelf laat komen voor een fles? Dus op verzoek? Hoeveel laat hij er dan tussen en hoeveel drinkt hij dan op een dag? Misschien 'voegt' het schema van nu hem niet meer zo. Het gebeurt vaak dat baby's van de een op de andere dag gaan rommelen met tijden en het dan omgooien, qua voeden en slapen.

3. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik heb zo goed ik kan de tips er bij gezet. Hier ook een flesweigeraar, die zat met 4 maanden al compleet op de groentehap :(
    Nog een hele belangrijke dwing hem nooit om te drinken! Daarmee krijgt hij alleen maar meer hekel aan de fles.
    Probeer er zelf rustig onder te blijven, ik weet dat dat verschrikkelijk moeilijk is. Ik werd er ook verschrikkelijk moedeloos van. Maar het is écht zo. Ze nemen wat ze nodig hebben en kunnen met vrij weinig toe! Zolang ze hun vocht maar krijgen.
    Verder kun je eventueel hulp inschakelen van een logopediste die mee kan kijken naar zijn drinktechniek. Moet je wel een verwijzing van de ha of ka hebben...
    Hoe is het met zijn ontlasting, poept hij goed? Obstipatie kan ook een reden te zijn om slecht te drinken.

Zet hem op!
    Liefs frumm

4. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ik voed hem grotendeels op verzoek. Als we hem wakker gaan maken voor een fles, dan drinkt hij al helemaal niets. Maar meestal laat hij uit zichzelf zo'n 4 uur ertussen. 's Nachts slaap hij vaak een uur of tien. Eigenlijk moeten we hem van het CB wakker maken rond 07:00, maar daar ben ik totaal niet van.. Als hij honger heeft, dan wordt hij wel wakker.

Gister dacht ik dat hij weer beter dronk, toen heeft hij op de ochtendfles na elke fles binnen 20 minuten leeggedronken. Blij dat ik was, dacht dat we weer van het gerommel af waren. Gisterochtend heeft hij prikjes tegen RS-virus gehad, mogen ze wel elke dag komen doen als hij daardoor beter drinkt ;).

Ik ben vooral bang dat als hij zo doorgaat met drinken we de volgende keer bij de KA/CB te horen krijgen dat Q niet genoeg groeit. Maar meer voeding krijgen we er gewoon echt niet in. (Ik zie de sonde alweer in z'n neus zitten, bij wijze van.)

Bedankt voor het meedenken!

5. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Daar was ik ook steeds bang voor (de sonde), maar dat valt reuze mee. Zolang hij groeit, ook al is het maar een beetje, dan zijn ze tevreden. Pas als hij uitgedroogd raakt wordt het een opname.
    Wat fijn dat hij wat beter heeft gedronken. Hopelijk pakt hij het nu weer goed op!

6. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    FrummelK, dankjewel voor je uitgebreide reactie! Vandaag heb ik inderdaad geprobeerd om om de drie uur een fles aan te bieden, maar ook dat werkt niet. We hebben gewoon geen hongerlapje, maar een echte slaapkop.

Ik heb niet het idee dat hij na 5 minuten moe is van het drinken. Hij heeft ook vaak zat langer dan 5 minuten gedronken zonder moeilijk te doen, dus hij kan dat wel zeker.

Haha, inderdaad BV. Toevallig opperde mijn vriend vandaag hetzelfde, misschien moeten we maar eens KV proberen. Nou, als blikken konden doden.. Hij heeft het vanaf het begin goed gedaan op BV :), dus waarom zou dat nu veranderen?

Hij is nu 5 maanden, maar eigenlijk nog geen 3 maanden.
    Logopediste heeft al eens meegekeken in het ziekenhuis, omdat hij de borst niet pakte. Zijn zuigtechniek en aanhaptechniek was toen wel goed. Maar ik kan het opperen bij de KA.
    Dwingen om te drinken doe we ook niet, sowieso klooien we nooit langer dan 30 minuten aan. Dan is het sowieso klaar, maar als hij na 10 minuten al dwars ligt, stoppen we ook.
    Z'n ontlasting is niet anders, dan normaal. 2x In de week twee luiers op een dag en gewoon dunnen bv-poep.

7. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Voedt je hem direct na zijn slaap? Anders zou je kunnen proberen om eerst met hem te spelen zodat hij goed wakker is en gaat drinken. Of andersom direct na zijn slaapje voeden als ju nu eerst met hem speelt ;)

8. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Als hij wakker word voor een voeding, verschonen we hem altijd eerst. Dan is hij vaak wel echt goed wakker. Tijdens het verschonen gaat hij even op z'n buik (oefenen zonder de pavlik) en spelen we een paar keer 'komt een muisje aangekropen'.

Super bedankt voor het meedenken hoor!

Hij slaapt nu nog, nadat hij om 18:00 40cc gedronken heeft. Maar ik laat hem maar even. Als hij honger krijgt, horen we het vast wel.

9. Dinges1012

2 mrt 2013
    94
    0
    6
    NULL
    NULL
    Is er al bekend waarom hij niet aan de borst kan drinken? Is zijn tongriempje niet te kort?
    En welke fles en speen gebruik je?

10. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Nee, in theorie zou hij prima uit de borst moeten kunnen drinken. Hij was alleen te snel moe. Met tepelhoedje en zelf mee masseren lukte het wel, maar dat is dan niet zelf drinken. Uiteindelijk gingen we naar huis met het ritme 'om de drie uur wegen, aanleggen, wegen, aanleggen, rest in fles, kolven' en dan begon het al weer opnieuw. Te vermoeiend voor hem. Dus zelf overgestapt op fulltime kolven.

En nu wil hij de borst nog wel eens pakken, maar dan sabbelt hij hooguit 1 minuutje en dan is het wel klaar. Ik hoef hem ook niet meer aan de borst, zo gaat het prima.

Hij drinkt uit de difrax S met de M speen. We hebben zo'n beetje alle flessen geprobeerd (d'r Brown, avent, tommee tippee, kruidvat, Etos) maar difrax ging het beste.

11. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    misschien een heel stom idee:
    heeft hij de bandage om tijdens het drinken?
    anders zou ik die eens af doen en kijken of hij dan beter drinkt.

12. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Ja, die heeft hij om. Mag alleen af voor omkleden/verschonen en badje. Maar morgen moeten we weer langs de orthopeed, dus ik ha het drinken sowieso wel aankaarten daar.

13. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik zou gewoon eens 1x testen of hij wel beter drinkt zonder de bandage.
    ongeacht wat de orthopeed zegt ;)

14. Dinges1012

2 mrt 2013
    94
    0
    6
    NULL
    NULL
    Maar is er al eens door een goede lactatiedeskundige gekeken naar zijn tongriempje? Ook al lijkt hij niet megakort, soms kan het echt enorm verschil uitmaken als je hem even laat klieven bij de huisarts....

15. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    In het ziekenhuis heeft zowel een goede lk gekeken als een logopediste. Zij hebben beide niets geks kunnen vinden.

Ik heb een filmpje van hoe hij drinkt:
    Quinten drinken - YouTube

Hij is niet rond aan het kijken, maar de fles aan het ontwijken. Vaak huilt hij daar ook nog bij. Ook pak ik hem vaak in verschillende houdingen (waaronder deze), omdat een andere houding nog wel eens wil wisselen. Ik laat hem zelf naar de fles happen en hou deze richting gehemelte om het zuigreflex te stimuleren.
    (En het was warm binnen :p vandaar de blote benen.)

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mooi kereltje heb je! :)

Als ik hem zo zie op het oog, lijkt het me dat hij steeds even 'naar adem hapt' als het ware. Zou het kunnen dat de melk te snel gaat voor hem? Dat hij even pauze moet hebben? En hoe gaat het als hij wat rechterop zit? Of hem met zijn rug tegen je borst zetten, rechtop, en hem dan laten drinken? Misschien heb je dat al geprobeerd, maar ik probeer mee te denken.

Mijn dochter doet precies hetzelfde bij de fles. En ze "mishandelt" de speen dan ook, om dan weer toe te happen, los te trekken, etc., en als ze de fles echt niet wil, duwt ze hem hard weg met haar handen (ze is 11 maanden). Ze is een echt borstkindje en heeft de fles nooit zo weten te waarderen.

17. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    Dankje voor je reactie Nescio!
    Ik heb er zelf inderdaad ook aan gedacht, dat het de melk is die te snel gaat. Maar we dikken dus in en soms drinkt hij ook gewoon goed. Dus ik vind het raar dat het de ene keer wel lijkt dat het te snel gaat, maar de andere keer Q gewoon op z'n gemak een fles leeg drinkt. Rechtop drinken hebben we inderdaad al geprobeerd :) niet het gewenste effecht ;).

Haha, wat jouw dochter met de fles doet, doet Q met mijn borst. En dan lekker wegduwen als hij m'n tepel net een keer wél vaccuum heeft. Auw..! Een van de redenen waarom live voeden niet echt wil.

Deel Deze Pagina