Overal lees ik dat je kindje bij de 6e ziekte eerst hoge koorts krijgt die verdwijnt en daarna komen de vlekken. Mijn dochter blijft echter verhoging houden en heeft tegelijkertijd ook vlekjes. Kan het dan toch de 6e ziekte zijn?
Kan ook heel goed de 5de ziekte zijn, dan hebben ze koorts en vlekjes te gelijk! Waar zitten de vlekjes? Had ze meteen vlekjes of pas nadat de hoge koorts was gezakt naar verhoging? Maakt ook op zich niet zoveel uit welke van de 2 het is. Bij allebei is het een kwestie van uitzieken. Alleen is de 5de gevaarlijk voor zwangere vrouwen en de 6de niet, dus houd dat wel in de gaten.
Krijgen ze de 5e ziekte ook al zo jong? De vlekjes zitten op haar buik en rug. Ze heeft zondag koorts gekregen 39 en gisteren had ze de vlekken maar gisteren na haar middagslaapje was de koorts weer 39,3 en toen had ze al vlekjes. Vanmorgen had ze nog 38 en had ze meer vlekjes dan gisteren.
hier was er ook overlap tussen de koorts en de vlekken. De ergste koorts (39,9) was wel weg, maar het was nog wel 39 toen de 1e vlekken kwamen. En daarna ook nog 1a2 daagjes verhoging. De temperatuur was pas echt goed toen de vlekjes ook al aan het verdwijnen waren. Ik weet zo goed als zeker dat het de 6e was, omdat die toen heerste op het KDV, en de 5e toch andere uitslag heeft (vooral op de wangen)
Mijn zoontje heeft het ook sinds gisteren, koorts en vlekjes. Ben eens bij de HAP geweest en die vertelde dat er wel meer dan 100 kinderziektes zijn die gepaard gaan met vlekjes etc. Dus het hoeft niet perse de 5e of de 6e te zijn.
Mogelijk 6e ziekte - maar inmiddels ook iets erbij, wat de koorts nu hoog houd? Misschien toch even laten checken bij de huisarts, voor de oortjes etc.
Heb zelf niet de indruk dat er iets anders nog aan de hand is. Ze eet en drinkt goed heeft geen last van de oren. Helaas zijn we ervaringsdeskundige met oorpijn en dat merken we dus normaal meteen helaas.
De plaats van de vlekjes doet vermoeden dat het de 6de ziekte is. Op zich hoef je er niet mee naar de huisarts, is een kwestie van uit laten zieken. Zo te lezen gaat het alweer beter met je dochtertje, verhoging is al minder dan gisteren (kan best vanavond weer wat oplopen). Kan best dat er nog wat vlekjes bij komen. Beterschap voor je dochter!
Vanmorgen was de verhoging inderdaad gezakt maar was gisteren ook het geval en gisterenmiddag toch weer 39.3. Mijn moeder die vandaag oppast belde of ze een klein stukje mocht wandelen als ze koortsvrij was. Een beetje buitenlucht kan misschien geen kwaad voor haar. Ze had vanmorgen meer vlekken dan gisteren dus ben benieuwd of het zo blijft of nog wat meer wordt. Ze gaat morgen in ieder geval niet naar het KDV
Hier ook ws de 6e ziekte. Finn kreeg maandag middag opeens koorts oplopend tot 40,5. Woensdag ochtend was het weg hij had toen 36.8 Nu krijgt hij allemaal kleine rode vlekjes, alleen begint het bij hem op zijn benen en armen. kijken hoe hij morgen ochtend weer uit bedje komt. Ik denk dat het bij ons de 6e ziekte is omdat bij de 5e ziekte de wangen onder de uitslag zit.