Niet willen eten peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door AnGiEkEn, 17 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier hebben ze nooit snoep gekregen na het avondeten, waarom zou je dat doen? Ja nu met Sinterklaas soms een chocolademuntje, maar verder krijgen ze niets. Ja, rauwkost of fruit als ze echt nog honger hebben, maar ook niet als ze vertikken te eten, dan hebben ze gewoon pech.

2. AnGiEkEn

AnGiEkEn Actief lid

9 mrt 2012
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    O ja natuurlijk niet te vergeten dat jullie de orakelmamas zijn en overal altijd een pasklaar antwoord op weten en het bij jullie steevast van een leien dakje loopt!

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je zo over ons denkt, waarom vraag je hier dan iets? Je hebt genoeg tips gekregen maar bent het nergens mee eens, dan houdt het op toch?

4. tuc

tuc Niet meer actief

uhh eten ging hier van een leien dakje ja en gaat het nog. Maar geen flessen meer na 1 jaar, geen koek, snoep, chips als er niet gegeten is.

5. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    TS schrijft dat hij sinds een paar weken niet meer wil eten. Daarvoor dus wel en toen kreeg hij die flessen toch ook al? Dan zou hij toch veel langer slecht moeten eten? Of zeg ik nu iets heel doms?:)

Mijn dochter is nog geen 2 en eet sinds haar 1e verjaardag al geen avondeten. Heel af en toe eet ze wel, maar 9 van de 10x weigert ze.

In het begin maakte ik me daar best wel zorgen over en kreeg ze dan nog een flesje, maar op een gegeven moment heb ik het los gelaten en krijgt ze geen fles meer 's avonds. Wel krijgt ze heel af en toe nog een beker melk 's avonds, maar ook niet altijd.

Brood en fruit eet ze wel heel goed. Maar goed, ze krijgt dus niks anders 's avonds als ze niet eet.

6. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.165
    23.248
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Waarom open je dan een topic? Ik vind het altijd juist fijn om wat meningen te krijgen, en heb ook weleens gedacht: ja, dat moet ik toch anders doen. Niemand is perfect, denk ik ook zeker niet hoor.
    Maar het is toch wel algemeen bekend (nou ja, voor mij wel, vooral dor het forum) dat rond deze leeftijd, dit vaak opspeelt. Ik ben het helemaal eens met Olifantje, en de rest. Hij weet dat ie toch wat anders krijgt. Dafne krijgt niks meer na het eten. Ik heb dit euvel zelfs al weleens gehad. Ze wilde dr avondeten niet, nou prima. Ik heb d'r bordje in de koelkast gezet en toen ze na een uur zeurde, want ze had honger, heb ik dat opgewarmd. Ze heeft het helemaal op. No way dat ik dan dus wat anders had aangeboden, want dan wil ze nooit meer d'r avondeten eten. Een gewoonte zit er in 1x in is mijn ervaring.
    En het zal echt wel even doorzetten worden, en een beetje loslaten. Maar consequent zijn helpt echt, en dat is meestal binnen een paar dagen strijd wel weer voorbij.

7. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ja... want hij krijgt dus geen snoep na het avondeten. Ik wilde hier alleen maar mee aangeven dat hij dus niet gegeten heeft omdat hij geen trek had, hij had wel degelijk trek, maar vanwege een peuterpuberale fase wilde hij dus niet eten.
    Geen eten = geen snoep (al krijgt hij 's avonds sowieso geen snoep).
    En ook al zou krijsen om snoep na het eten, krijgt hij het nog niet. Dat is dus ook wat andere moeders hier bedoelen met de fles die hij nog krijgt. Door te krijsen weet hij dus z'n zin te krijgen en dat weet hij.

Oh en nee, hier loopt het ook niet van een leien dakje hoor. Zoontje heeft gisteravond een half uur drama geschopt aan tafel, we aten burritos en hij wilde nog extra kaas, dat heeft hij gekregen, maar toen dat op had wilde hij nog meer. Toen moest hij eerst z'n burrito op eten en dan mocht hij nog meer. Nou daar paste meneer voor, hij wilde kaas en niks anders. Jammer, ik ben duidelijk geweest, eerst je eten op eten en dan kan je kaas krijgen. Na een half uur koos meneer eieren voor z'n geld en ging z'n eten op eten. En toen z'n bordje leeg was kreeg hij nog wat kaas. Maar geregeld dat hij dus ook geen hap meer eet, jammer dan ook geen toetje en dat weet hij inmiddels drommels goed.

Je vraagt om tips en ik geef aan dat ik het belangrijk vind om bij een peuter van 2,5 consequent te zijn wat eten betreft. Waar jij je grenzen legt moet je zelf bepalen, die is voor elke ouder anders.
    Niks geen moedermaffia.
    Ik heb het idee dat je antwoorden krijgt die niet in je straatje passen, maar dan moet je geen topic openen, want daarin reageren meerdere moeders die allemaal een andere mening hebben.

8. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Ik denk dat je kindje precies doorheeft hoe hij je moet bespelen ;) en dat ze daar op de creche niet aan meewerken en hij dus gewoon netjes eet. Heel herkenbaar en ook niet erg, maar als ouders wel handig om dat dan ook te erkennen.

Fles hoeft echt niet meer op 2,5 jaar. Ga over op iets anders en laat hem meebeslissen in de keuze. Gewoon radicaal stoppen (zou ik dan doen he), maar je kunt natuurlijk ook eerst eentje eraf halen en daarna de andere.

Om je als voorbeeld te geven van het gedrag van een 2,5 jarige. Mijn dochter wilde hier absoluut geen zuurkool eten. Ik kreeg het er niet in, wat ik ook probeerde. Zuurkool was op hetzelfde moment het lievelingseten bij mijn moeder (en we maken het identiek lol).

9. mamaL86

mamaL86 Actief lid

9 okt 2016
    347
    0
    0
    werk in de kinderopvang
    Limburg
    Sow! Waarom voel je je zo aangevallen?
    Je vraagt om advies en krijgt advies.
    Waarom probeer je het niet eens gewoon? Niemand die veroordeelt of je aanvalt. Heb alles gelezen en er zijn goede tips gegeven :)
    Ik werk op een peutergroep en zie dus heel veel verschillende type kindjes voorbij komen ;) een 2,5 jarige weet heel erg goed, wie, wat en hoe. Het is vooral erg belangrijk ook consequent te zijn. Zeg maar eens dat als hij niet eet dat hij die dag zijn flesje niet krijgt (en dan dus ook niet geven) weet vrijwel zeker dat hij de dag erna beter eet ;)
    Maar alle peuters hebben zo'n periode. Hier gelukkig een hele goed eter. Soms wilt hij niks eten, prima. Maar dan ook geen toetje. Paar hapjes eet hij vaak dan toch wel.
    Succes met uitproberen

10. tuc

tuc Niet meer actief

dat hoeft niet per se. Een peuter kan ineens de knop omzetten dat groenten saai en stom zijn. Het slechte eten hoeft ook niet per se door de fles te komen, maar het kan wel omdat de meeste peuters als ze uit de grote groeifase komen minder honger krijgen, maar de flessen melk vullen het buikje en houden het slechte eten zo dus wel in stand.

11. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Noord Nederland
    Beetje jammer je reactie.

Overigens snoep krijgt dochter hier alleen in de middag. Dan mag ze iets uitkiezen uit haar eigen trommeltje. Daarnaast in het weekend en nu met Sinterklaas soms een keer iets vaker, maar nooit na het avondeten.

12. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Oke, bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Mijn dochter krijgt dus niks anders, maar heeft ook geen honger. Ik heb soms echt het idee dat ze veel te weinig eet.

13. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Noord Nederland
    @elsa die angst zat er bij mij ook in, maar mijn ervaring is dat ze er zelf wel voor zorgen dat ze genoeg binnen krijgen. Hier hadden we vroeger altijd (mijn zusje) enorme drama's aan tafel, omdat ze niet wilde eten. Gepusht en gepusht werd er, uiteindelijk op advies van de kinderarts losgelaten. Vaste eetmomenten ingesteld en at ze, dan at ze en at ze niet dan niet, maar dan kreeg ze niets tot het volgende eetmoment.

Ik herinner me nog wat een rust dat gaf (na een paar dagen flink gejank). Dus zo pak ik het met mn dochter ook aan. Geen zin oke, maar dan ook niets tot het volgende eetmoment. Mijn dochter eet nu bijna alles.

14. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Peuters kunnen soms leven van gebakken lucht. :D
    Het topic wat nu loopt over het eetdagboek van je peuter/ kleuter vind ik dan ook erg leuk om te lezen.
    De meeste kindjes eten veel meer dan mijn zoontje, maar hij groeit goed, is tevreden en bijna nooit ziek, dus 't zal wel goed zijn denk ik dan.

15. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Toon van veroordeling? Jij vraagt advies en dat krijg je. Waarom bestaan er koekjes met suiker erin voor baby's van 6 maanden? Omdat bedrijven geld willen verdienen.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Dat kan idd ook. Geen alternatief geven betekend helaas niet direct dat ze dan weer meteen gaan eten. Het is soms echt een kwestie van de langste adem.
    Wat betreft te weinig eten..ze kunnen wat hebben gelukkig;)
    Als er dingen zijn die ze wel eet zou je die vaker op het menu kunnen zetten in een andere variatie. Bv sperziebonen kun je zo met aardappelen eten. Je kunt het ook met aardappel en gehakt in een ovenschaal doen. Of door de rijst/nasi.
    S middags een schaal met verschillende soorten groenten en fruit, gewoon op tafel zetten en kijken wat ze ervan eet.

17. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Hier ook een lastige avondeter. Soms gaat er wat in wat hij lust, zoals een sperzieboon of een stukje pasta. Maar geen aardappels en maar een beetje vlees. Een toetje wil hij dan ook niet. Vragen we wel altijd, want ik ga niet straffen met geen toetje. Dit is onze manier en hier staan wij achter.
    We pushen verder niet en als wij klaar zijn met eten en zoon maakt geen aanstalten, dan gaat zijn bord ook weg. Hij eet wel goed zijn brood en fruit. En hij krijgt 1 of 2 tussendoortjes. En voor het slapen nog een fles warme halfvolle melk. Dat is inderdaad gewenning, maar is lang de enig manier geweest waarop hij (ondanks buisjes) in slaap kon komen. Het slikken maakte dat zijn oren niet zo'n pijn deden. Die laat ik er ook nog mooi in op dit moment. Het naar bed gaan is al lastig omdat hij de link legt met zere oren. Verder hebben we besloten dat we wel zien hoe het loopt. Zolang wij gewoon eten waar hij bij zit, hopen we dat goed voorbeeld uiteindelijk lijd tot goed volgen....

Deel Deze Pagina