Zijn er meer kindjes die helemaal hyper thuiskomen uit de peuterspeelzaal? En zo ja, wat is daar naar jullie idee de oorzaak van? Zoontje is 2jr en 3mnd, gaat sinds een week of 5 naar de psz. Gaat best redelijk, afscheid is moeilijk en bij vlagen is hij wat huilerig, maar hij doet normaal mee in de groep en ik heb ook wel het idee dat hij het leuk vindt (zingt thuis bijvoorbeeld heel trots nieuw geleerde liedjes). Maar bij thuiskomst dus helemaal hyper, hetgeen de rest van de dag duurt (hij gaat 's ochtends). Op zich niet erg, maar ik kan niet goed de vinger erachter krijgen wat het nou precies veroorzaakt. Overprikkeling? Een soort van ontlading of afreageren? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Stijn heeft dit ook gehad op het begin, het werd steeds minder.. Heb echt geen idee waar het aan lag, ben iig blij dat hij het nu niet meer heeft. Hij heeft het 3 maanden gehad..
Amy gaat nu ook een week of 4 er naar toe. En komt ook wat drukker terug als normaal. Denk dat het komt omdat er toch best wel veel drukte is daar en dan thuis is het opeens erg rustig. Zelf heb ik dat met werken, als ik een lange dag gemaakt hebt ( langer dan normaal) dan moet ik ook ff omschakelen. Nou uit ik dat niet in druk doen maar merk wel dat ik ff moet euh bijkomen. Denk dat Amy daar ook wel last van heeft dat ze weer even om moet schakelen naar de rustige omgeving. Vaak zet ik dan ff dvdtje op om haar ff rustig te laten zitten.Daarna is het vaak over, zo niet dan gaan we ff naar buiten toe ( als weer dat toe laat).
Hier is het een combi van moe en veel prikkels gehad en die zo verwerken. De ene keer is het wat erger dan de andere keer gelukkig.... Maar soms.....ze rent dan letterlijk door het huis en ratelt maar door.
Meestal ligt het aan dat ze zich daar nog niet echt 'vrij/veilig' voelen en dat ze zeg maar een beetje inhouden qua gedrag. Zodra ze thuiskomen is het echt alles eruit gooien zeg maar Zo gaat het hier ook. Bij de oudste twee ging het ook vanzelf over.
Precies hoe het bij ons ging op het KDV de 1e paar weken/maanden (vanaf 15 maand). Hij was thuis opeens druk, en had een poos nodig om weer in zijn normale gedrag te komen. Dat was vaak pas na een nacht slaap. Ik denk dat het na een paar maanden wel beter ging, toen begon hij op het KDV steeds meer hetzelfde jochie als thuis te zijn, en was de overgang makkelijker. Al heeft hij soms nog wel uitraas momenten van een 15-30 minuten na het KDV. Vooral op drukke/onrustige dagen, of als hij wat verkouden is. Ik denk dat de wentijd hier ook zo lang was ivm de leeftijd (met 15 maand naar het KDV is niet handig), en omdat hij de 1e 6 weken ziekig was (ooronsteking, griep)..