niet willen eten.... Wat doen jullie?

Discussie in 'Voeding' gestart door Toke, 8 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    Mijn zoontje is altijd een enorm goede eter geweest, alles ging zo goed als op. Sinds kort is dat veranderd. Hij eet naar maar 4 lepeltjes en weigert daarna. Het vlees wil hij wel en zijn toetje ook. Hij heeft echt ontdekt dat hij ook "nee" kan zeggen.
    Deze week had ik van die mini suikervrije appelmoescupjes. En met een beetje appelmoes op ieder hapje gaat het bord ineens wel leeg! Omdat ik zo graag heb dat hij goed eet heb ik zo al twee maaltijdjes bij hem naar binnen gekregen. Maar ik wil liever niet dat hij alleen nog maar met appelmoes erdoor zijn eten eet. Wat zouden jullie doen? Niet eten....dan maar niet en met een lege maag naar bed. Of zouden jullie toch de appelmoes gebruiken? En geef je een toetjes als hij zo slecht heeft gegeten? Ik voorzie drama als hij het niet krijgt, maar als het beter is, dan doe ik het. Hoe doen jullie dat?

2. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0
    Bord wegpakken en geen woord aan vuil maken. En wel een toetje geven.

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Brod weg zetten en idd wel toetje geven...
    Gewoon altijd krijgt ie hier een toetje..

Eet ie zelf of voer jij hem?
    Als je je hem voert.. Stop daar dan mee en laat t m zelf doen...

Naar bed gaan met een lege maag gebeuet hier eigenlijk nooit omdat mn zoontje nog een papfles krijgt :)

4. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Vooral geen strijd van maken. Zelf laten eten en eet je niet dan eet je niet. MIjn dochter eet ook soms amper. Toetje krijgt ze wel altijd. En ik zou het ook niet met appelmoes eroverheen geven. Dan denk ik niet dat hij uiteindelijk de pure smaken leert waarderen.

Ik geef mijn dochter altijd een bordje met gekookte groente, met rauwe groente, met aardappel/pasta/rijst en evt vlees of vis. Het grappige is dat ik echt zie dat ze pakt wat ze nodig heeft. De ene dag zit dat blijkbaar in de rauwe groente meer, de andere dag meer in de gekookte groente. En vlees en vis is hier ook favoriet hoor, dat gaat altijd als eerste op.

5. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Mijn zoontje at tot hij 12/13maanden was ook erg goed en nu niet meer. Ik laat hem zelf eten en onder tussen probeer ik er zelf nog met een lepel wat in te krijgen. Soms eet hij best goed maar meestal niet. Hij krijgt altijd een toetje want ik vind niet dat je daarmee moet "straffen" Hij gaat dus vaak met een redelijk lege maag naar bed en slaapt er niks minder om. Kleine kids laten zich echt niet verhongeren. Het ene kind heeft ook gewoon minder nodig dan de ander en ze krijgen door dat ze kunnen weigeren wat ook leuk is ( voor hun dan)

Vind het zelf ook erg vervelend want iedereen wil natuurlijk dat hun kind goed eet!

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat hier al gezegd wordt, geen aandacht aan besteden en zelf laten eten. Heeft hij na 4 hapjes genoeg of zelfs na 1, dan is dat zo. Dan pak je het bord weg en geef je hem een toetje. Zeker niet alles met appelmoes gaan geven, dan lust hij het straks neit meer zonder.

Hij pakt echt wel wat hij nodig heeft.

7. Nienkiej

Nienkiej Fanatiek lid

5 jun 2011
    1.180
    0
    36
    Verkoopmedewerkster
    Gouda
    Idd ook het eten zelf geven(Tenzij t niet anders kan zoals met soep o.i.d)

Hier gaf ik Emma ook altijd vanaf de lepel, maar op gegeven moment toch zelf stukjes gegeven, en zo at ze toch nog meer! Ook met fruit nu 's ochtends, alleen de appel rasp ik nog, dat vind ik toch wat te hard nog, maar bijv banaan/meloen etc geef ik nu in kleine stukjes en is veel beter zo :)

Avond eten net zo, gewoon alles aan haar geven, kan je zelf ook rustig eten, en zij vermaakt zich wel, gewoon een beetje variëren met van alles.

En ja dan worden ze maar helemaal vies :D
    Hopelijk werkt het voor je..

8. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Volgens mij is het een leeftijdsdingetje. Veel kindjes gaan rond het jaar minder eten. Bij ons kwam het omslagpunt bij 11 maanden. Sinds die tijd is mijn dochter een zeer kieskeurige eter geworden. Al moet ik zeggen dat het sinds kort wat beter gaat (nu 15 mnd).

9. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat de anderen ook zeggen...
    Hier was slecht(er) eten ook vaak een oorzaak van doorkomende tanden en/of kiezen.

Hier altijd zo gedaan:
    - Zelf laten eten
    - Spelen of niet willen eten = bord weg
    - Wel altijd toetje geven, maar paste het wel wat aan op hoeveel ze gegeten had. Dus bijv fruit bij weinig eten en volle kwark/griekse yoghurt met diksap of fruit bij goed eten oid.
    - Geen appelmoes erdoor, dadelijk kom je er niet meer vanaf!

Hier kreeg ze op die leeftijd ook nog een (pap)fles voor het slapen gaan, dus op die leeftijd ging ze niet meteen lege maag naar bed.

Succes!! Er zullen (helaas) nog wel meer van die fases komen...

10. MamaFay

MamaFay Actief lid

9 apr 2012
    180
    1
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu 13 maanden en gooit veel met haar eten. Ik pak nu ook haar bord weg als ze dat doet. Hoe zorg ik dan dat ze genoeg groentes binnenkrijgt? Hoe doen jullie dat?

11. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Als ze soep lekker vind een soep maken van lekker veel gepureerde groente? Wie niet sterk is moet slim zijn :D

12. Toke

Toke Fanatiek lid

9 sep 2009
    1.000
    2
    36
    bedankt voor jullie reacties. Ik heb het gelijk toegepast en hij heeft matig gegeten, daar ben ik al blij mee. Helaas heeft ie vannacht de boel uitgespuugd, maar dat ligt natuurlijk ergens anders aan......:)

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Genoeg groenten is niet zoveel gram, maar zoveel als je kindje wilt.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ze pakt echt wat ze nodig heeft, dus als ze gaat slingeren is dat een teken dat het genoeg is.;)

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Minder tegelijkop het bord doen, wij deden steeds twee of drie stukjes op het bord en vulden aan als er een stukje weg was.

Deel Deze Pagina