Mijn dochterjte is ruim 9 maanden en zat nog steeds op 3 flessen + een portie pap. Volgens het cb waar we twee weken terug waren, mocht de fles van 16.00 uur er al lang af en eigenlijk die van de avond ook. Op dat moment was het echt nog ondenkbaar dat ik die twee flessen kon laten vervallen, dus voorzichttig begonnen die fles van 16.00 uur af te bouwen. Sinds een paar dagen drinkt ze echter ineens veel minder melk! Is dit normaal of moet ik me wel een beetje zorgen maken of zorgen dat ze ander drinken binnen krijgt? Dit is bijv wat ze vandaag gegeten heeft: 8.00 uur: bambix zonnige ontbijpap (bordje leeg) 10.00 uur: potje fruit (leeg) + beetje diksap 12.30 uur: stukje brood + 150 ml melk waarvan de helft opgedronken 15.00 uur: beetje diksap en een rijstwafeltje 16.00 uur: 120 ml melk waarvan de helft opgedronken 17.30 uur: half potje groente + paar lepeltjes yoghurt 19.00 uur: 180 ml melk waarvan de helft opgedronken Ze heeft dus in totaal naast haar pap, ongeveer 200-250 ml melk opgedronken. Is dat samen met de pap genoeg?
500 ml opvolgmelk is voldoende als ik het goed heb. Als je haar gewoon laat drinken als ze erom komt kan je niet veel verkeerd doen... het kan ook zijn dat ze tijdelijk wat minder drinkt ivm tandjes of iets dergelijks. 2 flessen met 9 maanden is ook wel weinig, of een kindje moet het zelf zo afbouwen natuurlijk.
Onze dochter dronk vorige maand ook opeens een stuk minder. Mn melkproductie liep heel snel terug, dus ik schrok ook wel even. Maar dat is eigenlijk vanzelf weer 'normaal' geworden. Misschien hoort het een beetje bij de leeftijd, ik heb het wel 1 of 2 x vaker gehad dat ze een periode wat minder dronk.
Weet niet hoeveel pap je geeft, maar hier kreeg ze rond die leeftijd 200cc pap en nog 2x 180/6. Dus eigenlijk 3 melkvoedingen... En er zijn toch altijd periodes dat het even wat minder is en dan weer wat meer!
Mijn mannetje heeft ook dagen dat ie veel minder drinkt dan andere dagen en niet aan het minimum komt. Overigens krijgt hij 2 flessen en een bordje pap. Ik zou me er zeker niet druk om maken hoor.
Ik denk dat je die fles aan het einde van de middag wel weg kan laten. Wellicht eet ze dan haar avondprak wat beter. Rond deze leeftijd is het prima om 's ochtends melk te geven naast het brood, in een bord pap of in een papfles. Dan na het brood een fles. 's Avonds voor het slapen nog eentje.
Ons zoontje ging rond die tijd ook ineens een stuk minder melk drinken maar na een poosje werd het toch weer meer. Sprongetje of zoiets? De avondfles is de fles die het langst blijft en zou ik er niet zo snel nog afhalen. Onze uk kreeg toen nog 3 keer 180/6 en dat was geen probleem. Vanaf 10,5 maand naar 3 keer 150/5 gegaan. En vanaf 1 jaar gaan we 2 flessen gewone melk doen en alleen de avondfles blijft nog even nutrilon.
Mijn dochter is volgens mij even oud als die van jou en drinkt ook ineens een stuk minder. De papfles hoeft ze ineens niet mee, dus geef ik haar maar twee keer per dag een boterham met een fles(je) en dan 's avonds nog een fles. Drinkt jouw dochter wel ander drinken? Bij ons zijn het echt maar slokjes, ben soms wel eens bang dat ze niet genoeg vocht binnen krijgt.
Hier was het rond die leeftijd een papfles bij het ontbijt (180+6 schepjes poeder+bambix), bij de lunch zo'n 120/4, meestal wel 80cc of meer op. En dan nog een avondfles van 180/6. Zaten we gemiddeld ongeveer rond die 500cc die aanbevolen wordt..
Toen zaten wij op 180/6 's morgens, 150/5 na het broodje en 180/6 voor het slapen gaan. Zijn toen als eerste de fles bij het broodje gaan afbouwen en met 11 maanden wilde hij 's morgens zelf geen fles meer en had hij alleen de avondfles nog, deze is met 1 jaar komen te vervallen...zijn met 11 maanden dus ook begonnen met gewone melk. Zou in jou geval die van 16 uur wel gaan afbouwen/laten vervallen, gaat ze waarschijnlijk meer groente eten...en gaat misschien de slaapfles wel leeg.