Niet willen eten

Discussie in 'Voeding' gestart door Lootje, 19 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Hoi mensen,

Mijn zoontje is bijna 11 maanden en sinds een aantal weken gaat het eten zoo slecht. Brood gaat nog wel, maar avondeten is niet bepaald makkelijk. Hij neemt een paar hapjes, en daarna slaat hij de lepel weg en is het huilen en gillen. Afleiden helpt wel, speeltjes, filmpjes, dan eet hij prima. Maar ik zou graag willen dat hij normaal ook wil eten!
    Is dit een normale fase? Hebben jullie tips/trucs?
    Zelf eten is geen optie, hij stopt niets zelf in zn mond.
    Ben benieuwd naar jullie reactie!

2. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hem zelf een lepel of vork geven en tussen door zelf happen geven? En hier is t simpel, als ze niet meer willen is t klaar.

3. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Bedankt voor je reactie. Hem zelf laten eten lukt helaas niet. We oefenen wel, maar hij wil dat blijkbaar nog niet.
    Maar als ik stop met eten geven na een paar happen, dan krijgt hij toch veeel te weinig binnen?
    En als ik hem afleid met speelgoed ed eet hij wel gewoon, dus blijkbaar heeft hij dan toch honger?
    Tis natuurlijk nog een klein mannetje, vind het belangrijk dat hij voldoende binnenkrijgt. En op zijn leeftijd kan eten toch nog niet echt een machtstrijd zijn denk ik zoals met peutertjes?

4. krabbeke

krabbeke Actief lid

30 jun 2009
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar, alleen is het hier nu pas sinds een paar dagen. Vooral het avondeten gaat niet lekker. Voorheen at hij zonder problemen alles op en nu is het na een paar happen huilen, boos zijn en de lepel uit mijn handen slaan. Meestal eet hij zelf met zijn handjes maar ook dat wil hij niet echt meer. Ik ben wel makkelijk, wil hij niet? nou dan niet. Ik heb hem vanavond even laten kalmeren en even later weer geprobeerd, en uiteindelijk toch alles op. Al was spinazie stamp niet echt makkelijk te eten met zijn handen, een lepel was een drama haha

5. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Als ie honger heeft eet ie wel hoor.

6. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

ik trok me dat ook altijd aan. tot 6 maand zelfs lettelijk alles opgeschreven wat ze at en dronk :) daarna heb ik het losgelaten. mijn dochter is ne slechte eter en heb ergens het gevoel dat dat nog lang zo zal zijn.

nu drinkt ze 3 busjes bambix melk op een dag ( dat is dus veeeeeeeeeeeeel zoveel melk heeft ze anders nog nooit gedronken) , groentepap gaat maar moet uit een potje van bledina zijn, vers eet ze ook maar maar paar happen. dus potje krijgt ze smiddags en savonds paar happen vers.
    boterhammen eet ze niet. ze heeft nu pas dat ze het aanraakt. fruit eet ze ook niet. al helemaal geen stukjes, gemixt wel in KDV ( maar is vakantie nu) en thuis niks niet gemixt en geen stukjes. ik trek het me allemaal niet meer zo aan.
    ze speelt ze lacht ze slaapt. dan zal ze zich wel ok voelen he.
    ze heeft twee maal in zh gelegen in het begin en toen zei ka ook tis ééntje met een eigen wiletje ik eet alleen wat ik wil en wanneer ik het wil en hoe ik het wil.
    zelfs koeken lust ze niet. pudding ook niet :)

nu ze heeft ook fases dat ze wel 'veel ' eet en dan weer plots bijna niets. ik zou zeggen niet aantrekken en zeker geen machtstrijd van maken. wil hij niet ja dan niet he. ik zie alleen dat ze minimum 2 busjes melk binnen heeft en liegfst 3 en al wat ze dan nog bij wil op een dag is goed meegenomen.
    ik bied wel alles aan. maar tot op heden geen geluk , denk dat ze op mij trekt ;) alhoewel ik wel koeken en pudding lust :)

succes en er niet van wakker liggen, zolang hij speels en gelukkig is is het ok

gr

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het is nog niet echt een machtsstrijd, maar zo'n kleine leert al wel heel snel dat mama alles doet wat hij wil als hij niet eet. En geeft nou toe, spelen onder het eten is toch veel leuker dan gewoon zitten en je bordje leeg lepelen?

Wij zijn altijd heel helder geweest met het eten. Als ze niet willen hoeft het niet, maar dan wordt er later ook niet 'ingehaald', dan wordt die maaltijd gewoon overgeslagen. Er zijn een aantal eetmomenten op de dag, en als dan overgeslagen wordt krijgen ze vanzelf wel honger. Geen TV, geen spelletjes, geen speelgoed. Gewoon gezellig aan tafel zitten en in ieder geval wachten tot iedereen klaar is.

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Het is wel de leeftijd waarop het gaat beginnen, die fases van lastig eten! Hier was zelf laten eten duidelijk wel de oplossing...
    Zelfs stamppot ging gewoon met de handjes, prima, nooit een probleem van gemaakt want het ging er zo wel in en het was gezellig aan tafel!
    Zou er inderdaad geen machtsstrijd van maken...
    Niet eten: bord weg. Spelen met het eten: bord weg.
    Maar zodra ze dan zag dat wij nog aan het eten waren koos ze eieren voor haar geld en at gewoon weer verder.

9. yossie

yossie Fanatiek lid

4 jan 2011
    1.784
    0
    36
    Hier eet hij de laatste week ook slechter zijn avondeten... Vooral vers, een potje gaat er meestal wel in. En het toetje ook probleemloos. Gelukkig heeft hij wat reserves. Hier is het idd ook graag of niet. En geen speelgoed etc tijdens t eten. Gewoon eten aan tafel met zijn allen. Soms neem ik m wel bij mij op schoot dat helpt wel ooit maar daar wil uk m zeker niet aan laten wennen. En als t echt weinig is wat hij van zijn verse eten op heeft krijgt hij n potje, maar heeft hij aardig wat op dan stoppen we en krijgt hij zijn toetje.

Ik denk aan een fase ofzo. Sommige dagen eet hij wel gewoon. Gister niet, en omdat wij vandaag friet aten kreeg hij vandaag zijn eten van gister. Hij at nu de helft op (en voorheen leek hij nooit genoeg te hebben)....

Zelf laten eten heb ik nog niet geprobeerd dat zal ik eens proberen. Hij graait er wel meer naar dan voorheen. Ben wel bang dat t dan op de grond ligt ipv in zijn mond, hihi. Hoe lossen jullie dat op?

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier ook zo, bord gaat wel weg maar blijft in het zicht en vaak eet ze dan ook wel weer een paar happen. Als we niet opletten dan kiepert ze het bord over de rand van de kinderstoel en kijkt het na... :D

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Die fase hebben wij hier ook gehad... was de hond wel blij mee :D

12. Bloeme

Bloeme Bekend lid

16 jun 2012
    583
    154
    43
    Herkenbaar, mijn zoontje eet ook niet zo goed. Brood lust hij niet, daar wordt hooguit het beleg afgesnoept.
    Meestal is het een paar happen, en dan vindt hij het wel weer best. En, inderdaad, met afleiden krijg ik er gelukkig nog een paar happen extra in. Als ik, zoals sommigen hier suggereren, gelijk zijn bordje weg haal zodra hij niet meer wilt dan krijgt hij echt te weinig binnen.
    Als ik mijn zoontje eten in zijn handen geef dan wordt dat meestal gelijk op de grond gegooid (en er dan naar gaan kijken:))

Zucht....

Soms zou ik willen dat ik een lekker eetmonstertje had....;)

13. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hier ook een slechte eter, maar dan qua groente/avondeten.
    Brood, fruit en zuivel gaan er goed in.

Als je hem groente heeft, wordt hij boos en wil ook de lepel uit je handen slaan. Soms haalt hij zelfs met zijn vingers de groente weer uit zijn mond.

Bij Aiden is dat echter geen fase (hij wil al geen groente/avondeten sinds hij 6 maanden is!). Dus hoe we dat nu bij hem het beste kunnen aanpakken? Hebben al van alles geprobeerd: Rapley, koude groente, warme groente, potjesvoeding, zelf gepureerd, maar hij moet er niks van hebben.

Wij proberen hem tegenwoordig ook maar af te leiden en dan snel snel een hap naar binnen schuiven, maar leuk is anders.

Bovendien ben ik bang dat hij honger krijgt en dat hij 's nachts weer komt om een voeding.

14. Lootje

Lootje Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.498
    598
    113
    Even een update, sinds ik dit topic geopend heb gaat het toevallig toch ineens een stuk beter met eten. Onze uk is ook een stuk vrolijker en slaapt beter, ik denk dat er dus toch een sprongetje heeft dwarsgezeten.
    Wij blij natuurlijk! Al heb ik me wel voorgenomen mocht het weer wat minder gaan toch wat 'strenger' te zijn en me niet laten verleiden tot filmpjes en allerlei speelgoed. Ach we will see, nu gaat het in elk geval top en we genieten volop van onze kleine man!

Deel Deze Pagina