niet willen kruipen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by butterfly1984, Mar 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,254
    6,149
    113
    hier ook nog een latertje mbt tot kruipen etc. Hij tijgert nu sinds een week of 2, maar nog niet kruipen of zelf gaan zitten, laat staan zich optrekken, staan of lopen. Vinden mensen allemaal heel raar: oh doet ie dat nog niet? Maak je je geen zorgen dat ie zo achterloopt?
    Nee, hij loopt niet (achter)!
    Maar ik vind het weleens vervelend hoor om mijn prachtige! kind elke keer te moeten 'verdedigen', zo voelt het althans.
    Want ze zeggen dan nooit: wat kan hij die bakjes snel in en uit elkaar halen, of wat pakt ie die broodkruimeltjes goed op.
    Lijkt wel of er alleen maar gefocussed wordt op het kruipen, zitten, lopen en dat alleen daar de ontwikkeling van een kind vanaf hangt.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is laat je alsjeblieft niet onzeker maken, jouw kindje ontwikkelt zich gewoon in een andere volgorde, wat dus zeker niet slechter is.

2. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    alyssa kruipt ook niet. alleen soms een stukje achteruit.
    ze schuift op dr kontje de hele kamer door en komt overal.
    sinds kort kan ze zelf gaan staan en zitten en zet voorzichtig een paar stapjes door de box en als je haar handjes pakt wil ze de hele kamer door stappen.

de dochter van een vriendin van me ging pas kruipen toen ze kon lopen.

ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken, stimuleren is altijd goed.

liefs doris

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

ik zou me er ook geen zorgen over maken hoor, voorlopig, ;) Er is nog alle tijd om te gaan kruipen. Zoals Frieda al aangaf met haar stukjes: het is wel belangrijk voor de ontwikeling: diir te kruipen ontwikkelt de verbinding tussen de linker- en rechterhersenhelft. Dat is belangrijk voor zowel oog-handcoordinatie, taalontwikkeling en dat heeft op den duur dan ook weer een positieve invloed op de sociaal-emotionele ontwikkeling.
    Maar het gaat er dan vooral om dat je je kindje op een normale manier stimuleert om te gaan kruipen, gewoon door het af en toe eens te proberen en te helpen door te krijgen hoe dat nou moet, ;) En dus idd door niet van alles en nog wat aan andere dingen te vroeg te stimuleren.
    Wat iemand anders al zegt: Het helpt erg als je kindje het anderen ziet doen. Als er geen andere kinderen in de buurt zijn, kun je het zelf dus ook voordoen. Als je samen met haar speelt, zou je er een gewoonte van kunnen maken om je kruipend voort te bewegen... kan ze de kunst afkijken, ;) En als ze het dan in zich heeft, pakt ze het met die hulp vanzelf een keer op. Je kindje is er absoluut nog niet te laat mee.
    Wat eventueel wel een negatieve invloed kan hebben op het gaan kruipen, is een onbehandelde voorkeurshouding: kindjes die daar last van hebben (gehad) kunnen soms nog werveltjes bekneld hebben zitten en dat schijnt wat pijnlijk te zijn bij kruipen. Mijn broertje heeft dat bijvoorbeeld gehad (pas recent achter gekomen) en die heeft nooit gekropen. Zal destijds te pijnlijk zijn geweest.

En verder; jeetje joh, je kindje zegt al hardstikke veel woordjes voor haar leeftijd! Is gewoon meer een babbelaartje dus!

Ik lees overigens dat veel hier de vraag of ze al lopen enzo, toch opvatten alsof daar enkel aandacht voor is... Ik denk dat dat gewoon 1 van de duidelijkste dingen is waar de meeste mensen wat mee hebben... Mensen die zelf geen kleine kids (meer) hebben, zitten over het algemeen ook niet meer zo in dat hele gebeuren en dan vergeet je hoe zo'n prestatie elk nieuw dingetje eigenlijk is bij zo'n kleintje, ;) (Haha, als voorbeeld: ik werd net helemaal lyrisch toen ik voor het eerst zag dat Thirza haar billen opdrukte toen ze op haar rug in de kinderwagen lag, :D)

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Uit deze reactie van jou lees je eigenlijk al dat je er heel onzeker over bent. Wat betreft het lopen, je kan een kind dat niet aanleren, ze moeten het zelf doen. Je kan ze wel stimuleren, maar ze moeten het zelf willen/kunnen. Je kan niet de ouders 'de schuld' gaan geven dat hun kind wel vroeg loopt, want zo lijkt het een beetje als ik bovenstaande lees. Elk kind is gewoon anders, de één is heel snel, de ander wat minder snel, de één gaat kruipen, de ander alleen tijgeren of billenschuiven of gaat meteen lopen. Ik zou me er niet al te druk om maken, je kan je kindje niet dwingen om dit soort dingen te doen. Voordoen heeft hier trouwens nooit geholpen, wel haar voetjes tegenhouden zodat ze zich kon afzetten (we hebben laminaat). Het komt over het algemeen echt vanzelf wel.

Share This Page