Dat lopen en zitten afwisselen was in eerste instantie hier ook ‘de oplossing’ aldus het Uwv tot de ergotherapeut aangaf dat juist die transfers een probleem zijn, ik kan korte afstanden lopen als ik een goede dag heb, maar dus juist niet staan/zitten steeds afwisselen. Hier nu wel aan het werk en voor zover ik daar nu goed op kan beoordelen een werkgever die meedenkt en ook op de rem staat wanneer hij merkt dat het voor mij niet meer gaat. Maar ook een presoneelsdossier waarin aangegeven wordt waarom bepaalde aanpassingen zijn gedaan en beslissingen zijn genomen. Mocht het dan echt niet werken op de lange termijn gaat dit ook mee naar het Uwv. Moet er wel bij zeggen dat het voortkomt door toedoen van iemand anders maar helaas letselschade is daarin ook niet alles, wij kunnen vinden dat zij die schade moeten betalen maar zij vinden uiteraard van niet.
In de openingspost staat helemaal niet dat deze mensen bijstand hebben. Er worden hele verhalen van gemaakt. Oh en ik heb ook bijstand gehad. Was aan het eind van mijn Latijn en achteraf op mijn 27e Wajong gekregen (torenhoge eisen als je dat nog als volwassene toegezegd krijgt). Ik ben 50% afgekeurd maar momenteel kan ik niks. Ik ben afgekeurd naar het uiteindelijke doel waarin ik 4 uur per dag zou kunnen gaan werken. En echt niemand die aan mij kan zien waarom ik niet kan werken hoor. En ik zit thuis ook echt niet stil. Een ander heeft gewoon het recht niet om dat te veroordelen. Alsof je zo met een onzin verhaal afgekeurd wordt..
dat geld geloof ik alleen wanneer er geen kinderen in het spel zijn. Als ik het goed las is dat in dit geval wel zo.
Mijn moeder had ook een vriendin die in de bijstand zat (en nog zit) en dat prima vond. 3x in de week werkte ze zwart in de avond als rijinstructrice en verder had ze een ex man die haar geld toestopte (die eveneens in de bijstand zat maar er wel 32 uur zwart bij werkte). Kon me er soms best aan irriteren (en mijn moeder ook) dat ze dat allemaal maar gewoon kon doen en nooit aan het werk werd gezet door het UWV, ze mankeert ook niets oid. Uiteindelijk is het contact ook verbroken.
Ik vind het wel link om te oordelen over anderen aan alleen wat je aan de buitenkant ziet. Zelf heb ik ook problemen met mijn gewrichten. Voornamelijk met mijn knie. Op heftige momenten kan ik ook echt dagen/wekenlang helemaal niets. Dan loop ik zelfs binnenshuis met krukken. Of misschien net binnenshuis niet, maar dan buitenshuis wel. Echter heb ik er dan nooit iets van verband om (soms tape) of iets anders waaraan je kunt zien wat er mankeert. Bij heftige pijn kan ik niet eens iets straks om mijn been verdragen. Dan moet ik echt joggingbroeken aan die minimaal 2 maten te groot zijn. Liefst nog groter. En dat is alleen vanwege mijn knie. Op onderzoeken kunnen ze niks vinden. Maar reken maar dat de pijn me dan niet tussen de oren zit. Nu gaat het gelukkig al een hele ruime tijd goed. En zie je eigenlijk niets aan me. Behalve dat ik een klein beetje trek met mijn been soms. Ook zijn mijn klachten heel onvoorspelbaar. Dus ik weet niet wat ik moet doen en wat moet laten om pijn te voorkomen. Maar als het dan wat beter gaat, dan is de kans ook groot dat ik ervoor kies om iets leuks te doen. Ipv mijn huishouden. Of iets van werk. Waarom? Omdat de pijn al ellendig genoeg is. En ik dan echt die ontspanning ook nodig heb om de pijn allemaal te kunnen dragen. Want ook dan is de kans dat ik dagen/weken plat lig omdat ik 1 dag iets actiefs heb gedaan. Maar de ontspanning in mijn hoofd is ook belangrijk. En dat vind ik soms dan niet erg om daardoor een paar dagen meer pijn te hebben. Ofja, niet erg is ook te makkelijk gezegd. Het liefst heb ik ook gewoon geen pijn. Maar dat is vaak geen optie. Ik heb wel overigens een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV. Maar mensen denken ook wel eens dat ik de dingen verzin. Omdat ze me dus wel wat leuks zien doen soms, maar ik de dingen die moeten dan wel eens laat liggen.
Oja ik kan me er ook aan irriteren. Hier een vrouw die zelf huishoudelijke hulp krijgt via de gemeente (6u per week) ivm reuma. Deze vrouw is volledig afgekeurd. Echter werkt zij 3 dagen zwart door schoon te maken bij mensen thuis. Hoe krom is dat? En wij maar keihard werken voor ons geld.
Dat is bijna Oscar waardig gespeeld dan want thuishulp krijgen is nagenoeg onmogelijk , tenminste hier wel. Dat zou mij ook steken hoor en ik ben zo'n onbegrepen bijna volledig afgekeurde.
Waar ik slecht tegen kan zijn mensen in de schuldsanering of bewindvoering en niet ‘kunnen’ werken omdat ze hun loon moeten afdragen. Dus schulden worden gratis afgelost, daar hoeven ze niks voor te doen. Dankzij mensen die wel werken. Ik ben helemaal niet tegen bijstand, vind het juist goed dat wij dat hebben. Net als schuldsanering en bewindvoering etc. Maar ik heb dus zulke mensen in mijn omgeving wat ik hierboven beschrijf. Die zeggen dat ook gewoon zelf.
Ik had pas een client die een wajong uitkering had. Ze had in het verleden last van paniekaanvallen en daardoor lukte haar opleiding en stage niet. Ze was volledig afgekeurd, ondanks dat ze al jaaaaren geen paniekaanval meer had gehad. Haar vriend hopte van het ene naar het andere uitzendbaantje en ze hadden net een huis gekocht. Ik vroeg aan haar hoe ze aan een hypotheek hadden kunnen komen, aangezien hij dus geen vast contract had. Dat was mogelijk door haar uitkering ( dat was tenslotte een stabiel inkomen). Nu kregen ze dus een kindje. Ze gaf aan dat ze nu eigenlijk prima in staat was om te werken, maar dat ze wel gek was als ze dat zou doen. Ze zou dan parttime gaan werken en dus veel minder verdienen dan ze nu kreeg met haar uitkering. Daarnaast zou ze dan kosten hebben aan kinderopvang. Ik snapte haar keuze helemaal, maar vind het ontzettend krom dat dit zomaar kan. Deels op kosten van de belastingbetaler kopen zij een huis ( terwijl er heel veel mensen zijn die hard werken waar dit niet voor weggelegd is) en eigenlijk is ze in staat om te werken maar het wordt financieel natuurlijk niet aangemoedigd om dit te doen. Ontzettend krom!
mijn Wajong telde 8 jaar geleden niet mee dat wij een huis gingen kopen ookal was ik nog 4 jaar voor een evt herkeuring en ben ik 80/100% afgekeurd. Wij hebben zelf bij mijn familie bij moeten lenen omdat we de laatste paar duizend niet kregen terwijl ik dus voor 0 % meegeteld werd. Niet dat ik jou niet geloof maar ik vraag me af hoe ze dat voor elkaar gekregen heeft ..
Dat vraag ik mij ook af. Zover ik weet kan je met een wajong maximaal een hypotheek van dertigduizend euro krijgen.
Nu telt Wajong wel mee, maar van een Wajong kan je nog geen schuur kopen hoor. Wij zouden met mijn Wajong hooguit 60.000 extra aan hypotheek kunnen krijgen, bovenop het bedrag dat we kunnen krijgen op mans inkomen. En daarnaast, ga je er met Wajong altijd op vooruit als je gaat werken. Hoe meer je zelf verdiend, hoe hoger het bedrag wat je uiteindelijk over houdt na aanvulling van de Wajong. Uiteraard is dat verschil maar klein. Maar een paar tientjes extra als je parttime werkt ten opzichte van als je niet werkt.
Ok. Ik weet nog goed dat ik het zo raar vond dat die 3000 er niet nog bij kon bij de hypotheek ( bovenop ons ingelegde spaargeld) terwijl ze zeker wisten dat ik de komende 4 jaar zeker en waarschijnlijk de rest van mijn leven een bedrag zou krijgen elke 21/22/23 ste van de maand en die ook waardevast zou zijn en met de indexering mee zou stijgen . Terwijl een werkgever bij wijze van spreken je elke zoveel maanden er uit kan gooien.
Toch vertelde ze het zo. ZE hadden ook wat spaargeld en een schenking van haar ouders. ZE hadden een middenwoning gekocht in een dorp waar de huizenprijzen laag zijn. Zij kon nu thuis blijven bij haar kindje, had geen kosten aan kinderopvang en kreeg daarmee meer geld binnen dan dat ze parttime ging werken ( uiteraard zonder diploma dus ws schoonmaak of fabriek). Ook voor een paar tientjes extra ( maar dan wel met kosten voor kinderopvang en het geregel erbij) stimuleert het natuurlijk niet om van de bank af te komen.
ik ga gewoon niet met dat soort mensen om of zo min mogelijk . Als je je ergert gewoon erover praten wie weet zit er meer achter en houden ze zichzelf groot ik ken ook mensen die volop zitten te solliciteren maar als we in een groep zijn zeggen ag dan ga ik wel weer de kamers opnieuw verven heb tijd zat . O dat hierboven hoor ik ook weleens als je geen kinderopvang toeslag krijgt dan is thuis blijven soms (bijna) ven duur als werken in de schoonmaak of winkel ken meerdere vrouwen ook zonder wajong maar een man met een betere baan maar laagopgeleide vrouw die daarom maar thuis blijft en als de kinderen naar school gaan een paar uur in schoonmaak aan de slag gaan .Zeker bij meerdere kinderen of een wens voor meer kindjes.