niet willen ontbijten 's ochtends

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lizab, 12 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Hallo meiden,

Hier zitten we een beetje met een probleem. Onze uk van 2,5 eet 's ochtends haar broodje niet (nauwelijks). Melk drinken doet ze wel (graag zelfs) maar haar broodje komt echt niet op.

Nu lever ik haar dus regelmatig met broodje en al af op het KDV of zelfs zonder dat ze haar ontbijt heeft gehad. Ik voel me er ondertussen verschrikkelijk over, zo kan ze natuurlijk nooit de dag door lijkt mij.

Tussen de middag eet ze ook niet geweldig, 's avonds hebben we echter geen problemen.

Nu eet ze wel krentenbollen en is ze dol op fruit, maar een broodje lukt dus echt niet.

Wat moet ik nu doen? Een alternatief bieden, of is het een periode en gaat het vanzelf over? HELP!

2. Roodkapje1979

Roodkapje1979 Fanatiek lid

22 feb 2009
    2.729
    0
    0
    Ik lees mee! Hier eigenlijk nog nooit echt ontbeten. Ja met melk (gaf toen gewoon peutermelk die poeder) zodat ze toch wat binnen had. Met heeeeel veeeeel variatie wil het wel eens lukken. Dus dan een witte boterham, dan een bruine (en steeds ander beleg) dan een eierkoek dan een bolletje. En vandaag opeens Brinta gegeten! Heb echt zoiets van als je maar iets eet!

(oh en die poedermelk wilt ze dus nu niet meer helaas....)

3. Meranou

Meranou Bekend lid

23 dec 2009
    543
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ze wel krentenbollen wil eten zou ik die geven als ontbijt!

Hier gaat er ook weinig in (3 jaar). soms een broodje. soms een geroosterd broodje, soms een cracker, soms een beschuitje....maar eigenlijk bijna nooit helemaal op. Melk drinkt ze al helemaal slecht.... Tja wat er niet in wil.....je kunt het er moeilijk in proppen. De een heeft gewoon meer nodig dan de ander.

Je zou kunnen proberen elke keer iets anders te geven, de broodjes eens roosteren voor de verandering. Verandering van spijs doet eten, komt toch ergens vandaan ;).

4. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb dus hier een mannetje die totaal niet ontbijt! Niks niet op de vroege morgen! Alleen een bekertje melk, meer krijg ik er echt niet in... Verschillende dingen al geprobeerd, maar ik heb het echt opgegeven. Joris is geen ontbijttype blijkbaar...

Ik vraag wel elke keer of hij een hapje van mij wilt mee eten, maar zelfs dat niet... Altijd pas tussen 11 en 12 dat hij pas het eerste eet. En op de peuterspeelzaal om half 10. Daar eet hij wel gezellig mee!

5. wendy77

wendy77 Actief lid

3 feb 2007
    247
    0
    0
    hellevoetsluis
    Laura gaat ook vaak met broodje naar het kdv! Als ze 's-morgens met haar vader opstaat eet ze wel altijd zijn cornflakes op! Maar als papa al weg is, krijg ik er ook maar moeilijk iets in!

6. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hier ook geen ontbijter.
    Drinkt zo 2 bekers weg maar eten ho maar. Pas tegen een uur of 11 begint ze te eten.

Heb vanalles geprobeert. Geen drinken smorgens, maar ook dan eet ze niet.
    Van dat soort drinkontbijt, maar dat vind ze niet lekker (mss voor jullie wel een optie)
    Broodjes, boterham, pap, echt alles maar nee. Alleen drinken.

Ik laat t maar zo, kan er nu niet veel van maken. Ze drinkt goed en haalt t de rest van de dag weer in.

7. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    ik ken heel veel mensen die 's morgens geen hap door de keel krijgen dus gek is het niet maar ja op een lege maag wil je ze niet weg doen natuurlijk.
    Lust ze geen pap? of muesli ofzo? En waarom geen fruit als ontbijt? banaan ofzo vult toch ook wel aardig?

8. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Zolang ze goed eet (en zeker drinkt) de hele dag zou ik proberen me niet al te druk te maken (alhoewel ik heel goed snap dat je het rot vind), misschien ligt het ook aan het weer? Hier eet ze ook slechter i.v.m. het weer (tenminste, ik hoop dat het daaraan ligt).

Als de krentenbolletjes wel goed gaan zou ik dat eens proberen met een beetje boter en eventueel met een plakje kaas (bij de AH heb je van die kleine krentenbolletjes). En als fruit goed gaat kun je dat misschien ook geven?

Onze dochter krijgt 's morgens het drinkontbijt van Brinta, vind ze heerlijk, meer krijg ik er ook niet in hoor. En op deze manier krijgt ze gelijk haar melk én vezels binnen. Misschien ook een idee voor jou???

9. Tesske

Tesske VIP lid

24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Hier drinkt dochterlief fruitontbijt van de Hero als ontbijt.
    Iets anders gaat er hier ook niet in, en zo krijgt ze toch alle vezels binnen.

10. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    waarom geen brinta smorgens

11. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Waarom geef je haar niet gewoon fruit smorgens en later in de ochtend een keer in boterham? Als ze naar t kdv moet ook gewoon fruit geven; is wel zo gezond en dan heeft ze een volle maag.

12. Diadeem

Diadeem Fanatiek lid

2 feb 2008
    4.378
    0
    0
    Hier momenteel weer aan het afleiden en weer aan het voeren. Eerst at ze prima zelf maar nou moet ik er echt mijn best voor doen.
    We lezen samen een boekje in de kinderstoel en ondertussen probeer ik elke keer stiekem een hapje erin te frommelen!;)

13. Nora86

Nora86 Fanatiek lid

17 mrt 2006
    4.738
    0
    36
    Hier word ook geen brood gegeten sochtends.. ik maak het dapper elke morgen klaar maar het gaat ook dapper elke morgen naar de hond..
    Ook hetzelfde qua melk , elke ochtend drinkt hij zeker 3/4 bekers melk omdat hij dat zo lekker vind.
    Ik heb zoiets van tja , dan niet? Ik geef hem daarna zijn fruit en dat eet hij soms , maar soms ook niet.
    Hij mag zeker een paar kilo aankomen maar ik kan hem niet forceren iets te eten sochtends.

14. rabarber

rabarber Niet meer actief

Hier ook zo. Meneer wil geen brood 's morgens. Ik maak me er niet zo druk om, kan zelf 's morgens ook niet eten dus.
    Als ik wel eens pap (brinta) maak dan eet hij het wel op. Maar zou elke dag ook niet lukken denk ik.
    Hij drinkt wel meestal 1 of 2 bekers melk (met nesquik) 's morgens.

15. patriesja

patriesja Fanatiek lid

26 jul 2007
    2.183
    0
    36
    Hoi

Ik werk zelf op de peutergroep in een kdv en heb een zoontje van net 2 jaar.
    Zelf vind ik het nooit een probleem, als kinderen met een broodje komen, dan kunnen ze dat rustig aan tafel even op eten.

Bij veel kinderen gaat het eten op het kdv beter, dan thuis, zien eten doet eten ;)
    Verder zijn het wel vaak periodes, opeens lusten ze iets niet meer of willen ze gewoon helemaal niet, ze gebruiken het vaak als machtsmiddel.
    Het beste is je er niet al te druk over te maken(hoe moeilijk dat soms ook is) en er ook geen strijd van te maken(dat werkt vaak averechts).
    Blijf het gewoon wel elke ochtend proberen, want soms willen ze ineens weer wel eten en probeer de ene keer een boterham, de andere keer een krentenbol of bv fruit,musli e.d.
    Het belangrijkste is dat ze iedergeval goed drinkt!

Meestal krijgen kinderen op een dag genoeg binnen en is het helemaal niet erg, als ze een periode even wat minder eten.

Succes!

16. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Nou meiden, bedankt voro alle reacties.
    Wat zijn er een hoop kindjes die niet (goed) eten 's ochtends zeg.

Brinta eet ze ook niet, hebben we al geprobeerd, maar ik vind het fruitontbijt, of drinkontbijt oid wel een goede optie. Zal het morgen meteen halen. Dan heeft ze idd een iets betere bodem.

Voelde me al zo'n slechte moeder dat mijn kind niet wilde ontbijten. :S Maar dat is dus echt niet nodig.

Nogmaals bedankt voor alle tips.

17. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn zoon heeft net deze periode gehad. Ik gaf hem toen brinta en/of kwark met fruit. Nu eet hij weer 2 stukken brood 's ochtends, maar hij zit dan niet in de kinderstoel... dan wil hij nl niet eten. dus hij loopt wat om mij heen en eet zo zijn 2 stukken brood in een heel vlot tempo op. Misch kan je dit ook bij je dochter proberen? opvoedkundig is het niet haha maar het helpt hier wel goed!

18. miffy11

miffy11 Niet meer actief

zelfde verhaal hier, sinds een week wilt ze ook haar melk niet eens meer..
    helaas is het niet alleen ontbijt, maar eet ze de hele dag bijna niet. gisteren op cb gevraagd, maar kon geen kwaad, en is een fase volgens hen.
    maar vanmorgen werd ze wakker, en het eerste wat ze zei: Eten!
    en ja hoor, alles op. een wonder, en hoop dat het niet eenmalig was..

wat cb tegen mij zei, ik moest proberen alternatieven te vinden. melk bijv moet ze niks van hebben, maar zodra ik een milkshake had, dronk mevrouw m leeg.
    niet helemaal mijn bedoeling, maar blijkbaar is een milkshake (zeker met die hitte) een goed alternatief voor melk, als hij zelfgemaakt met bijv fruit is.

dus moet nu creatief gaan worden, kijken naar gezonde alternatieven die mevrouw wel wilt eten.

edit: ik zag hier iets over fruitontbijt staan, dit had ik ook gevraagd omdat ze dat wel wilt, maar dat blijkt dus niet goed te zijn! peuters mogen niet meer dan 200 calorien als ontbijt, en daar zitten er veel meer in. een keer kan geen kwaad, maar als je dat een week of 2 geeft gaan ze aan de peuterdiarree.
    misschien dat er een merk is wat minder calorieen bevat, dat weet ik neit, maar even op letten!

19. Samama

Samama Niet meer actief

Pyamapapje van Nestle al eens geprobeerd? Nikita is ook geen broodfan 's morgens, maar pap gaat er wel in. Het liefst nog door mama gevoerd zodat zij ongestoord naar Barbapapa kan kijken ;)

20. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    38
    Bij Emmen
    Brood lust Lars 'smorgens ook niet. Maar brinta eet hij zo op. Op deze manier krijgt hij mooi zijn vezels en melk binnen.
    Zijn we allemaal weer tevreden. :D

Deel Deze Pagina