Sinds een week wil ons kleine meisje van 7 weken overdag bijna tot niet slapen. Al helemaal niet in haar eigen bedje. Overdag lopen we dus rond met de draagzak, maar wordt erg vermoeiend. Wie herkent dit en wat deden jullie? Een ritueeltje inbouwen iedere keer, toch in bedje leggen en laten huilen? Ook heb ik het idee dat ze misschien verborgen reflux zou kunnen hebben. Vaak als ik haar in bedje leg, moet ze veel slikken. Spugen doet ze niet buitensporig veel. We hebben haar bedje al wat opgehoogd waardoor ze minder slikt, maar wil nog steeds niet slapen. Het is erg vermoeiend en zijn beetje radeloos, misschien een gouden tip hoe we het aan kunnen pakken?
Hoi hoi, Als je denkt dat je kindje verborgen reflux heeft, is het echt het beste dat je met hem naar de huisarts gaat. Die kan je doorsturen. Heeft ze het alleen overdag? En bij de laatse voeding? Ritueel inbouwen is prima, laten huilen kan op zich geen kwaad, maar dan moet er wel niets aan de hand zijn. Geen honger, pijn, of vieze luier. Je zou eens iets op kunnen zoeken van Ria Blom, die heeft een methode ontwikkelt voor kindjes die veel huilen. Op internet vind je er alles over. Hoe gaat het met de voeding? Wat krijgt ze en hoeveel? Groetjes Adrienne
Hi Adrienne, We twijfelen enorm of dat het kan zijn. Misschien toch het beste het even te laten controleren, om dat in ieder geval uit te kunnen sluiten als dat het niet is. Na de laatste voeding valt ze praktisch meteen in slaap, het is alleen overdag dat ze slikt (en af en toe spuugt). Ze huilt in principe helemaal niet veel, dat wilden we ook niet laten gebeuren nu ze nog zo jong is. Echter worden we zo radeloos van deze situatie (het niet willen slapen en alleen bij ons) dat we toch naar andere methoden willen kijken (het laten huilen ) De voeding gaat prima. Ze krijgt borstvoeding, dat doe ik op verzoek, als ik zie dat ze honger heeft. Dat is in principe om iedere 3 uur, behalve de regeldagen die ze heeft gehad, toen wilde ze bijna de hele dag drinken. Ook de bevalling is goed gegaan. Er stond wel veel druk op haar hoofdje, en is in 6 uur geboren (incl 45 minuten persweeen). Ik vind het erg moeilijk haar te laten huilen. Wat als ze gewoonweg moederhonger heeft en de geborgenheid zoekt? Doe ik er dan goed aan haar te laten huilen?
Ik zou een bezoek brengen aan een opsteopaat. Het kan zijn dat er iets met het nekje verkeerd is gegaan tijdens de bevalling, en dan kan er iets aan gedaan worden. Ook wordt er dan naar de darmen. Ook zou ik naar de reflux laten kijken. Een goed schema is om te voeden, dan even lekker op schoot te tutten, en dan nog even in de box. Bij het eerste huiltje, of in ogen wrijven, of geeuw, wakker op bed leggen. Zorg voor ritueel, dat geeft een veilig gevoel. Als ze gaat huilen, dan laat je haar 10 minuten huilen, ga er dan heen, troost met lage stem, geen vragen stellen en geen oogcontact. Ga dan weer gewoon weg, en herhaal dat na 10 minuten. Zo krijgt ze het vertrouwen dat je weer terug komt, en dat je er bent voor haar. Tegelijkertijd leert ze zo om zelf in slaap te vallen. Je kunt aan het huilen horen of het een in slaaphuilhuiltje is of niet. Eerst stil, dan mopperen, zachtjes huilen, harder huilen, en weer zachtjes, om dan even stil te zijn. Als ze niet in slaap kan vallen hierna begint ze weer opnieuw . Je zult merken dat de tussenpozen van stil zijn, steeds langer worden. Ze is dan zichaelf in slaap aan het huilen. Een slaapcyclus van een kind duurt maar 45 minuten, dan worden ze even wakker en slapen dan weer verder, laat dus gerust even liggen. Ze kan echt overprikkeld zijn, en vaak willen ze dan gewoon even huilen. Om alle prikkels even kwijt te raken, voor ze kan slapen. Hopelijk heb je hier iets aan. Groetjes Adrienne
Hi adrienne, Hartelijk dank voor je input, ben er reuze blij mee. Morgen ga ik meteen bellen voor een afspraak met osteopaat. Ook het in slaap laten huilen zullen we meteen oppikken op Het moment dat ze geen last meer heeft. Nogmaals dank, Groetjes Kim